نرم افزارحسابداری صدگان

امکان “پاس کردن” چک بلامحل از سایر حساب‌ها

0 628

حسابداراپ

مشاور رئیس کل بانک مرکزی با تشریح ضوابط جدید افتتاح حساب جاری گفت: اگر فرد چکی را صادر کند اما حساب جاری وی موجودی کافی نداشته باشد بانک آن را تامین کرده و مبلغ پرداخت شده را از سایر حساب‌های مشتری برداشت می‌کند.

.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به تصویب استفاده از صکوک در شورای پول و اعتبار گفت: دستورالعمل انتشار صکوک استصناع ریالی و ارزی در شورا تصویب شد که امکان جدیدی را برای حوزه تولید در بخش‌های مختلف فراهم می‌کند.

.

وی افزود: استصناع قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین در مقابل مبلغی مشخص متعهد به تولید، تبدیل و تحویل کالا یا اجرای طرح با مشخصات مورد تقاضا در یک دوره زمانی مشخص به طرف سفارش دهنده می‌شود.

.

این عضو شورای پول و اعتبار گفت: صکوک ابزار جدیدی است که در حوزه ساخت، تولید و طرح‌های زیربنایی کاربرد دارد و می‌تواند در تامین مالی طرح‌های اقتصادی به شبکه بانکی کمک کند.

.

پرویزیان با اشاره به بررسی موضوع تجدیدنظر در دستورالعمل حساب جاری افزود: این تجدیدنظر در دستورالعمل حساب جاری در راستای افزایش انضباط مالی و ایجاد اطمینان و اعتماد بین فعالان اقتصادی است.

.

وی افزود: هم‌اکنون چک به عنوان یکی از ابزارهای تسهیل مبادلات به کار گرفته می‌شود اما در چند سال اخیر تعداد چک‌های برگشتی در حال افزایش است.

پندار سیستم

.

این عضو شورای پول و اعتبار گفت: با اصلاح دستورالعمل حساب جاری انضباط مالی و اطمینان نسبت به وصول مطالبات بین فعالان اقتصادی افزایش می‌یابد.

.

وی تصریح کرد: تسهیلات و مقررات و ضوابطی که بانک‌ها در زمینه افتتاح حساب جاری برای مشتریان در نظر می‌گیرند امکان فعالیت برای فعالانی که قصد سوء استفاده از مقررات و ابزارهای مالی را دارند، کاهش می‌دهد.

.

وی با اشاره به شرایط جدید برای صدور چک و افتتاح حساب جاری بیان کرد: شرایط افتتاح حساب جاری از این به بعد در صورتی است که فرد متقاضی دارای چک‌های رفع سوء اثر نشده یا مطالبات تعیین تکلیف نشده نباشد.

.

پرویزیان با بیان اینکه این دستورالعمل جدید تمهیدات مناسبی را برای چک‌های صادره در نظر گرفته است، افزود: در دستورالعمل جدید حساب جاری اگر فرد چک خود را از محل حساب جاری صادر کند اما حساب مذکور موجودی کافی نداشته باشد بانک آن را تامین کرده و سپس مبلغ پرداخت شده را از سایر حساب‌های مشتری در بخش‌های دیگر برداشت می‌کند.

.

وی با بیان اینکه با این اقدام انضباط مالی افزایش می‌یابد، گفت: در این شرایط باید در افتتاح حساب جاری دقت کافی صورت گیرد و ضمن اینکه بازار اطمینان بیشتری از وصول چک خواهد داشت تعداد چک‌های برگشتی کاهش یافته و تعداد پرونده‌های تشکیل شده در محاکم قضایی کاهش می‌یابد.

.

وی در خصوص زمان ابلاغ دستورالعمل جدید، گفت: این دستورالعمل از زمان تصویب در شورای پول و اعتبار قابلیت اجرا دارد اما تا زمانی که به طور کامل به شبکه بانکی ابلاغ شود ممکن است حدود ۲ هفته زمان ببرد.

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.