- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

افزايش قيمت سكه دوام نياورد

دادوستدهاي بازار آتي در همان ساعات ابتدايي ديروز با افزايش نرخ سكه رو‌به‌رو، اما در ادامه اين وضعيت برعكس شد.

.

مبادلات ديروز بازار آتي برخلاف انتظارات با روند افزايشي به تاثير از افزايش موقعيت‌هاي خريد در برابر فروش رو‌به‌رو شد اين در حالي است كه سفارشات فروش در همه سررسيدها به طور قابل توجهي كمتر از سفارشات خريد بود.

.

براساس گفته تحليلگران، در همان دقايق ابتدايي متناسب با تحركات مثبت دلار در بازار داخلي قيمت سكه در بازار نقدي و بازار آتي افزايش يافت، اما در ادامه روند دادوستدها عوض شد، زيرا فعالان معتقد بودند بازار بدون دليل رشد قيمت داشته و شايد به همين علت بود كه روند مبادلات در ادامه راكد شده بود.

.
برخي از فعالان، بازي دلالان و اخبار محرمانه از مذاكرات بغداد را عامل رشد قيمت‌ها مي‌دانند، اما شواهد و گمانه‌زني‌ها حاكي از اين است كه نشست بغداد موفقيت آميز خواهد بود حتي آمانو در گزارشي از موفقيت‌آميز بودن مذاكرات آژانس در تهران خبر داده و در همين راستا نيز اعلام شده كه جو رواني مذاكرات مثبت است. 

.
البته ديروز در شرايطي قيمت سكه افزايش يافت كه دور دوم عرضه سكه‌هاي پيش فروش شده در شعب بانك ملي آغاز شد. (براساس تازه‌ترين گزارش منتشر شده بانك مركزي، ۵/۲ ميليون قطعه سكه به گواهي سپرده تبديل شده است.)

.

كارشناسان عقيده دارند عرضه سكه‌هاي پيش فروش شده يكي از مهم‌ترين پارامترهاي تاثيرگذار در روند مبادلات خواهد بود و پس از اعلام نتايج نشست بغداد مي‌توان موثر بودن آن روي دادوستدها را مشاهده كرد، زيرا در شرايط كنوني بيشتر سرمايه‌گذاران در حالت انتظار قرار دارند. 

.
البته ديروز سخنگوي اقتصادي دولت نيز دوباره از حبابي بودن قيمت‌ها در بازار ارز و سكه خبر داد كه به نظر مي‌رسد با صحبت‌هاي وزير اقتصاد ممكن است در هفته آينده شاهد دور ديگري از كاهش قيمت‌ها باشيم، اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه در صورت اينكه روند مبادلات طلاي جهاني و دلار داخلي تغيير نكند افت قيمت‌ها در كف قرار خواهد گرفت و بازار باز هم در برابر ريزش قيمت‌ها مقاومت خواهد كرد. 

.
به نظر فعالان، معامله‌گران بهتر است در شرايط كنوني تمامي اخبار رسمي و غير‌رسمي مربوط به موضوع مذاكرات و از سويي اوضاع بازار ارز و سكه را پيگيري كنند، زيرا هر گونه تصميم معاملاتي بدون در نظر گرفتن شرايط موجود مي‌تواند عجولانه تلقي شود.

.

در بازارهاي جهاني نيز قيمت طلا با كاهش نسبتا محسوسي همراه شده، اين در شرايطي است كه پيش بيني‌ها با توجه به گزارش اخير شوراي جهاني طلا از كاهش سطح تقاضا در جهان خبر مي‌دهد حتي در كشورهاي بزرگ خريدار طلا همچون هند و چين ميزان سطح تقاضا به دلايل متعددي همچون كاهش ارزش روپيه، سخت‌تر كردن واردات طلا در هند و كاهش چشم‌اندازها از رشد اقتصادي چين، افت داشته كه به نظر مي‌رسد در دورنماي طلا به عنوان سرمايه‌گذاري مطمئن تاثير گذار باشد، البته برخي همچنان از طلا به عنوان دارايي جايگزين در شرايط كنوني ياد مي‌كنند و معتقدند، امكان تحركات مثبت قيمتي در آينده وجود دارد.

.
در مجموع در بازار آتي روز گذشته روند قيمت‌ها صبح افزايشي بود ولي بعد از ظهر كاهشي شد؛ سكه خردادماه با نوسان يك تا ۳ درصد در محدوده ۶۲۳ تا ۶۵۰ هزار تومان، سكه تيرماه با نوسان يك تا ۵/۲ درصد در محدوده ۶۲۶ تا ۶۵۳ هزار تومان، سكه مردادماه با نوسان نيم تا ۳ درصد در محدوده ۶۴۵ تا ۶۶۳ هزار تومان و سكه شهريورماه با نوسان يك و نيم تا ۵/۲ درصد در محدوده ۶۵۶ تا ۶۸۰ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.