نرم افزارحسابداری صدگان

ابزاري كه به هدف تبديل شد.

0 630

حسابداراپ

يك عضو هيات نمايندگان اتاق تهران با انتقاد از تغيير ساختار هدفمندسازي يارانه‌ها مي‌گويد: هدفمندی یارانه‌ها ابزار بود، اما دولت آن را به هدف تبدیل کرده است. هم چنین یک طرح اقتصادی بود، اما اکنون به یک طرح اجتماعی تبدیل شده است.

.

جمشيد عدالتیان منطق حاکم بر اجرای هدفمندی یارانه‌ها را منطق سیاسی دانست که حکم می‌کند دولت مردم را در کوتاه مدت راضی نگه دارد. این عضو کمیسیون فضای کسب‌و‌کار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران در نشست رسمي اعضاي اين كميسيون با انتقاد از معلق ماندن دیگر بندهای طرح تحول اقتصادی تصریح کرد: اگر منطق دولت اقتصادی باشد که همه می‌دانند این طرح در اجرا اشتباه کرده، اما وقتی منطق دولت سیاسی باشد ما صنعتگران و تولیدکنندگان در اقلیت قرار می‌گیریم و دولت می‌خواهد اکثریت مردم را راضی نگه دارد؛ بنابراین برای ما حرفی نمی‌ماند و چاره‌ای جز پذیرش نداریم. 

.
این عضو هيات نمايندگان اتاق تهران مي‌گويد: نگاه دولت این است که تنها قیمت‌ها را ثابت نگه دارد. اگر بخواهیم قدرت خرید را حفظ کنیم دچار رکود خواهیم شد، اما این کار عملی نشده و تنها باعث شده که ما به تولیدکننده خارجی یارانه بدهیم.

.
اما علیرضا قلی زاده که از طرف دفتر ستاد تحول به کمیسیون فضای کسب‌و‌کار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران دعوت شده بود، رویکرد فعالان اقتصادی را دوگانه ارزيابي کرد و گفت: صنعتگری که واردات دارد با آن کسی که صادرات انجام می‌دهد متفاوت است. وقتی که قیمت دلار افزایش یافت تجهیزات صنعتی هم گران شد. آن هم در حالی که تجهیزات صنعتی ما هنوز از اروپا خریداری می‌شود و تامین این تجهیزات آسان نيست. 

پندار سیستم

.
رییس کمیسیون فضای کسب‌و‌کار، کارآفرینی ومقررات اتاق تهران نیز گفت: اگر تنها ۱۸ درصد از ۳۰ درصد یارانه صنعت را به بنگاه‌های تولیدی می‌دادند به مشکلی برنمی خوردیم. پورفلاح با اشاره به سرعت رشد و توسعه ترکیه گفت: وقتی ما شاخص‌های اقتصادی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که در رده بندی جهانی داریم عقب‌‌تر می‌رویم. انتخاب سال تولید ملی مهم است و باید مدنظر همه قرار بگیرد.

.
قلی زاده، مدیر پروژه‌های بازسازی و نوسازی صنعت نیز در پاسخ، به بسته‌هایی اشاره کرد که تدوین شده اما اجرا نشده‌اند. نماینده ستاد طرح تحول با اشاره به این که ۱۰ هزار میلیارد به صنعت پرداخت نشده میزان پرداختی را ۲ هزار میلیارد اعلام کرد. این مقام دولتی این مبلغ را نیز در قالب وام دانست و گفت: کمک بلاعوض تنها به مازوت سوزها داده شده و دیگر کمک بلاعوض نداریم. 

.
قائم مقام دبیرکل اتاق تهران نیز از عدم اطلاع فعالان اقتصادی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انتقاد کرد و گفت: بخش خصوصی نمی‌داند فاز دوم هدفمندی چیست و قرار است چه اقداماتی در آن انجام شود یا اینکه منابع آن از کجا تامین می‌شود و صنعت چقدر دیگر باید تاوان بدهد.

.
احمد دوست حسینی با بیان اینکه «ما امیدی نداریم که دولت در فاز دوم هدفمندی تسهیلاتی برای بخش صنعت در نظر بگیرد» خواستار آزادسازی قیمت‌ها در گام دوم شد.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.