نرم افزارحسابداری صدگان

آخرين رايزني‌ها براي احياي بانك آرين

0 570

حسابداراپ

 مديرعامل بانك آرين آخرين وضعيت اين شركت را تشريح كرد. در پي اظهارات اخير رييس كل بانك مركزي در مورد صدور مجوز بانك آرين در صورت افزايش سرمايه به ۴ هزار ميليارد ريال يا مشاركت با ديگر بانك‌ها و موسسات مالي، اصغرزاده زعفراني در خبري كه در سايت سنا و ديگر خبرگزاري‌هاي فارس، مهر، موج و ايسنا انتشار يافته اظهار كرد:

.

بانك آرين درخواست خود را براي تاسيس اولين بانك الكترونيكي كشور در سال ۸۷ به بانك مركزي ارائه كرد و پس از حدود يكسال و نيم از تقاضاي اوليه و پذيره‌نويسي عام از طريق سيستم بانكي و فرابورس بانك الكترونيكي آرين با سرمايه تعيين شده ۷۰۰ ميليارد ريال و مجوز بانك مركزي، در فروردين ماه ۹۰ در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت رسيد.

.
تشريح روند افزايش سرمايه
وي در ادامه افزود: مجوز ثبت بانك پس از طي تمامي مراحل قانوني در سال ۸۹ صادر شد، ولي بانك مركزي، صدور مجوز فعاليت را منوط به افزايش سرمايه به ۲۰۰۰ ميليارد ريال كرد، شرطي كه در زمان صدور مجوز پذيره‌نويسي اوليه مطرح نشده بود. فرجه زماني براي افزايش سرمايه ۳ برابري ۳۶ روز پس از ابلاغ يعني پايان فروردين ۹۰ تعيين شد كه پس از كسر تعطيلات رسمي فروردين عملا دو هفته كاري فرصت داشتيم.

.
وي ادامه داد: با توجه به الزامات قانون تجارت، از بانك مركزي خواستار تجديد نظر شديم. ضمن آنكه توجيه اقتصادي ۳۰۰ درصد افزايش سرمايه قبل از شروع فعاليت براي ما مشخص نبود.
مدير عامل بانك آرين با اشاره به اينكه افزايش سرمايه براي بانكي كه هنوز فعال نشده مسبوق به سابقه نيست، تصريح كرد: البته همين الزام ۳۰۰ درصدي افزايش سرمايه در مدت كمتر از يك ماه مي‌تواند موجب ايجاد مشكلاتي براي سهامداران در مورد نحوه تامين وجوه مورد نظر بانك مركزي شده باشد.

.
به گفته زعفراني، طبق قانون تجارت مجمع عمومي فوق‌العاده سهامداران تشكيل و كل مبلغ ۱۳۰۰ ميليارد ريال را از طريق فرابورس عرضه كرديم و حسب درخواست بانك مركزي كل وجوه به حساب تعيين شده توسط آن بانك منتقل شد اما بنا به پيشنهاد بانك مركزي سرمايه بانك الكترونيكي را در ميانه راه افزايش سرمايه به ۲۰۰۰ ميليارد ريال، مجددا به ۴۰۰۰ ميليارد ريال، افزايش دادند. البته اين افزايش سرمايه، غير متعارف و غير منطقي بود و قاعدتا نبايد عطف به ماسبق مي‌شد.

.
ماجراي اطلاعيه بانك مركزي چه بود؟
وي در پاسخ به اين پرسش كه اطلاعيه بانك مركزي و ايرادي كه به تسهيلات اخذ شده از سيستم بانكي توسط برخي از سهامداران گرفته شده آيا ناظر بر سرمايه اوليه ۷۰۰ ميليارد ريال مي‌شد يا افزايش سرمايه؟ گفت: مفاد اطلاعيه همان است كه شما هم خوانده ايد. اين امر نمي‌تواند ناظر بر سرمايه ثبت شده بانك باشد زيرا در آن مرحله پس از بررسي‌هاي انجام شده مجوز ثبت داده شد و ايراد گرفته شده در مورد اخذ تسهيلات توسط برخي از سهامداران علي القاعده بايد ناظر به مرحله افزايش سرمايه باشد. اگرچه هيچ ليستي در قبال مكاتبات بانك آرين تاكنون توسط بانك مركزي ارائه نشده است.

.
وي گفت: موسسين قبل از صدور مجوز پذيره‌نويسي اوليه و سهامداران قبل از ثبت بانك، از نظر درصد سهامداري و منشا سرمايه بررسي شدند و سپس مجوز ثبت داده شد. در مرحله افزايش سرمايه نيز به تعداد سهامداران اضافه شده است و براساس اطلاعات ما از سهامداران، تخطي از حدود سهامداري طبق قانون مشاهده نشده است. شايد برخي سهامداران داراي روابط كاري و اقتصادي با هم باشند، ولي اين خلاف مقررات نيست. همچنين استناد به ماده ۳۹ قانون پولي و بانكي در لغو مجوز تاسيس بانك الكترونيكي آرين بنا به نظريه وكلاي مبرز حقوقي طرف قرارداد بانك آرين، مورد مناقشه جدي است، زيرا بانك به عنوان شخصيت حقوقي مستقل كه هنوز شروع به فعاليت نكرده است تخلفي را مرتكب نشده و بند «د» ماده ۳۹ قانون پولي و بانكي قابل انطباق با وضعيت فعلي بانك الكترونيكي آرين نيست. 

.
اصغرزاده در خصوص اينكه با توجه به مصاحبه اخير رييس‌ كل بانك مركزي چگونه موضوع را پيگيري مي‌كنيد و از چه راهكارهايي براي حل موضوع استفاده خواهيد كرد، گفت: مديريت بانك موظف به حفظ حقوق سهامداران است و در عين حال خود را موظف به همراهي و همكاري با بانك مركزي به عنوان رگولاتور مي‌داند. مجوز تاسيس بانك صادر و بانك نيز با رعايت قوانين و مقررات مربوطه تاسيس شده است. انحلال آن نيز طبق قانون تجارت در مورد شركت‌ها و همچنين مصوبه شوراي انقلاب در مورد بانك‌ها، در اختيار مجمع عمومي فوق‌العاده سهامداران است. جلساتي با مدير عامل فرابورس و معاون حقوقي سازمان بورس داشته‌ايم و آنان نيز در تلاش هستند حقوق سهامداران به نحو مناسبي حفظ شود. طي چند ماه گذشته رايزني‌هاي مستمري با رييس كل بانك مركزي و معاون نظارتي آن بانك داشته‌ايم.

.
به گفته وي، نظر رييس‌ كل بانك مركزي به صراحت در مصاحبه اخير وي اعلام شده و معاون نظارت بانك‌مركزي نيز با حسن نيت، سعه‌صدر و درايت در صدد ايجاد راهكارهاي لازم براي عملياتي شدن بانك از طريق افزايش سرمايه با آورده سهامداران و مشاركت با برخي نهادهاي مالي ديگر است.
به اعتقاد وي، بانك مركزي حقوق سهامداران فعلي را كه بعضا سرمايه آنان نزديك به دو سال در بانك مركزي محبوس مانده و زيان فاحشي را متحمل شده‌اند در پروسه افزايش سرمايه مد نظر قرار خواهد داد.

پندار سیستم

.
ترافيك بازگشايي و توقف نمادها در فرابورس 
در همين حال، بازار فرابورس ايران روز گذشته را با ترافيك در بازگشايي و توقف نمادهاي معاملاتي سپري كرد، به طوري كه ديروز نماد شركت همكاران سيستم جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و فوق‌العاده در روز پنج‌شنبه ۲۵ خردادماه متوقف شد. اين در حالي است كه نماد معاملاتي ليزينگ ايرانيان پس از گذشت حدود دو ماه از توقف با ارائه اطلاعات پيش‌بيني سهم خود بازگشايي شد.

.
اما بازگشايي نماد مزبور عمر چنداني نداشت و مجدد در پايان معاملات ديروز به دليل برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه در روز شنبه ۲۷ خردادماه متوقف شد.
اما نماد «وايران» در جريان معاملات يك روزه خود به‌رغم افت ۹/۸ درصدي هر سهم، مبادله ۸۷۰ هزار سهم به ارزش ۶/۱ ميليارد ريال را به ثبت رساند.
مجتمع سيمان غرب آسيا نيز ديگر نمادي بود كه روز گذشته پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده بازگشايي شد اما معامله‌اي را شاهد نبود.

.
در مجموع بازار ديروز بيش از ۱۷ ميليون برگه اوراق بهادار در ميان سهامداران خريد و فروش شد و ارزش كل معاملات به بيش از ۹۱ ميليارد ريال رسيد كه بيمه پاسارگاد و ذوب‌آهن اصفهان هر كدام با مبادلات سه ميليون سهمي بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
افزون بر اين، اوراق مشاركت نارنجستان نيز با جابه‌جايي ۲۱ ميليارد ريالي اوراق، حدود ۲۵ درصد از ارزش كل معاملات را تشكيل داد. در بازار پايه نيز فن‌آوا و بانك حكمت ايرانيان در صدر معاملات قرار گرفتند.

.
پذيره‌نويسي هفتمين صكوك از شنبه آغاز مي‌شود 
افزون بر اين روز گذشته مدير بازار فرابورس ايران از پذيره‌نويسي صكوك واسط مالي مرداد خبر داد و گفت: شركت واسط مالي مرداد براي تامين مالي شركت ليزينگ جامع سينا از شنبه ۲۷خرداد به مدت ۷روز در بازار سوم پذيره‌نويسي مي‌كند.

.
امير‌هاموني با اعلام اين خبر افزود: شركت واسط مالي مرداد به منظور تامين مالي شركت ليزينگ جامع سينا براي اعطاي تسهيلات ليزينگ تجهيزات پزشكي، صنعتي و حمل و نقل و املاك و مستغلات بر اساس قوانين و مقررات، مبلغ ۱۰۰ ميليارد ريال اوراق را از روز شنبه ۲۷خرداد به مدت ۷روز از طريق بازار سوم فرابورس پذيره‌نويسي مي‌كند.

.
وي با بيان اينكه اين اوراق بانام و قابل معامله در فرابورس هستند، تصريح كرد: نرخ سود اوراق ۲۰درصد و زمان اجاره آن ۴ساله است كه هر سه ماه يكبار پرداخت مي‌شود، همچنين مبلغ اسمي هر ورقه يك ميليون ريال است و سرمايه‌گذاران مي‌توانند در مضاربي از ده ورقه اقدام به سرمايه‌گذاري كنند.

.
بازگشايي «كشرق»
افزون بر اين، مدير بازار فرابورس از بازگشايي نماد معاملاتي شركت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود در بازار دوم فرابورس سخن گفت و افزود: با توجه به احراز شرايط پذيرش و در اجراي ماده ۵۱، شركت مزبور با نماد «كپشير» در روز يكشنبه ۲۸ خردادماه در بازار دوم فرابورس بازگشايي مي‌شود.
هاموني در ادامه افزود: همچنين قيمت پاياني سهام، ميانگين موزون معاملات روزانه سهام در روز گشايش خواهد بود. 

.
وي خاطرنشان كرد: همچنين با توجه به درج نماد معاملاتي شركت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود در بازار دوم فرابورس ايران و محدوديت‌هاي موجود در اساسنامه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك، اين صندوق‌ها اجازه خريد سهام مذكور را ندارند. مقتضي است آن دسته از صندوق‌هاي مذكور كه داراي ايستگاه معاملاتي مجزا مي‌باشند، از ايستگاه معاملاتي خود جهت ثبت سفارش خريد در اين نماد معامله استفاده نكنند.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.