- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آتي در نقطه سكون

مبادلات بازار آتي در شرايطي در طول هفته گذشته نوسان قابل توجهي داشت كه قيمت سكه در پايان هفته نسبت به روزهاي ابتدايي هفته رشد اندكي را تجربه كرد.

.

افت و خيز طلا ادامه دارد
دادوستد طلا طي هفته گذشته با روند پر افت و خيزي دنبال شد و دامنه قيمت‌‌ها در محدوده يك هزار و ۵۳۰ تا يك هزار و ۵۸۰ دلار در هر اونس در تغيير بود. بازارهاي جهاني طلا در شرايطي هفته قبل را سپري كردند كه گزارش شوراي جهاني طلا در رابطه با افت سطح تقاضا تحليل جديدي از بازار ارائه كرد؛ براساس اين گزارش ميزان سطح تقاضا در ۵ ماه ابتدايي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش محسوسي داشته، اين در حالي است كه برخي موسسات مالي – پژوهشي نيز همچون باركليز كاپيتال (Barclays Capital)، بانك يو‌بي‌اس (UBS) و بانك اچ‌اس‌بي‌سي (HSBC) پيش‌بيني خود از قيمت طلا را كاهش داده‌اند. يكي از دلايل كاهش تمايل خريداران به استفاده از طلا نيز بهبود اقتصاد ايالات‌ متحده و افزايش فروش اوراق قرضه خزانه داري عنوان شده است.

.
براساس گزارش منتشر شده اين شورا، سرمايه‌گذاران از بازدهي طلا نااميد شده‌اند، زيرا حتي هنگامي كه بيشترين نگراني‌‌ها از بحران اقتصادي اروپا وجود دارد، قيمت اين فلز در حال كاهش است. همچنين با توجه به اوضاع رشد اقتصاد چين و برابري كاهش ارزش روپيه هند در برابر دلار، افزايش تقاضاي مصرفي طلا در آسيا كه تكيه گاهي براي حفظ تقاضاي آن است، با افت محسوسي روبه‌رو است.

.
تحليلگران معتقدند علاقه تجار هند به طلا كم نشده، اما كاهش ارزش روپيه باعث شده قيمت طلا بر حسب روپيه افزايش زيادي داشته باشد. تلاش دولت هند بر محدود كردن واردات طلا با وضع ماليات عامل ديگري در كاهش تقاضاي طلا در اين كشور است. (براساس گزارش گروه مطالعات اقتصادي آريا سهم، تقاضاي طلاي هند در سه ماهه اول ۲۰۱۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۹ درصد كاهش داشته است.)

.
با همه اين اوصاف، هنوز عده كمي پيش‌بيني مي‌كنند رشد قيمت طلا متوقف شود؛ افزايش احتمال خروج يونان از حوزه يورو (با وجود تاكيد بر ضرورت حفظ يونان در منطقه يورو طي نشست ۲۳ مه وزراي دارايي اروپا در بروكسل و موكول شدن طرح‌‌هاي احتمالي خروج يونان در نشست ۲۸ و ۲۹ ژوئن)، به رغم آن نشانه‌‌هاي ضعيف بهبود اقتصاد آمريكا كه طي هفته گذشته گزارش‌‌هاي مثبت و اميدوار‌كننده‌اي از بهتر شدن شاخص‌‌هاي اقتصادي و بهبود اوضاع مسكن با افزايش فروش خانه‌‌ها در ايالات‌متحده منتشر شده است) و نامعلوم بودن نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري در اين كشور، از پارامترهاي مهم و اساسي هستند كه مي‌تواند روي تمايل به استفاده از طلا به عنوان دارايي مطمئن و جايگزين تاثيرگذار باشد. اين در شرايطي است كه بر حضور بانك‌‌هاي مركزي به عنوان خريداران هميشگي طلا همواره تاكيد شده است.

.
گزارش‌‌هاي اخير اروپا از اوضاع اقتصادي منطقه يورو نيز حاكي از اين است كه ابهامات در اين حوزه همچنان وجود دارد و نبايد به بهتر شدن اوضاع در كوتاه‌مدت خوش بين بود، حتي در تازه‌ترين گزارش كميته سياست بانك مركزي انگلستان تاكيد شده در صورت تداوم رشد اقتصادي ضعيف در سه ماه اول سال جاري، چشم انداز رشد اقتصادي در بلندمدت ضعيف خواهد بود و بحران يورو به عنوان عامل تهديد‌كننده رشد اقتصادي عنوان شده است.

.

به نظر مي‌آيد با توجه به رشد اقتصادي ايالات‌متحده و از سويي نگراني‌‌ها بابت بحران بدهي‌‌ها با بيشتر شدن دامنه اختلافات (در شرايطي آلمان از برنامه‌‌هاي رياضتي اروپا دفاع مي‌كند كه فرانسه با رييس‌جمهور جديد خود فرانسوا اولاند بر برنامه‌‌هاي رشد اقتصادي تاكيد مي‌كند) و خروج يونان تا پايان سال جاري ميلادي از حوزه يورو به عنوان يكي از ضرورت‌‌هاي بهبود اوضاع، تغييرات در بازارها قابل توجه خواهد بود و با تقويت ارزش دلار در برابر يورو و از سويي كاهش سطح تقاضاها در چين و هند (به عنوان بزرگ‌ترين خريداران و مصرف‌كنندگان طلا در جهان) آينده بازار طلا در ابهام خواهد بود، اين در شرايطي است كه امكان سطوح قيمتي بالاتر براي طلا همچنان جزو پيش‌بيني فعالان بازار است.

.
شروع دور جديد انتظار از بغداد تا مسكو
بازار داخلي سكه و طلا نيز تحت تاثير نوسانات بازار ارز و از سويي اخبار رسمي و غير‌رسمي مذاكرات سوم خردادماه با مسير نزولي همراه شد، اين در حالي بود كه در روزهاي پاياني هفته گذشته وضعيت تا حدودي برعكس شد. افزايش قيمت دلار در بازار داخلي به تاثير از گمانه‌زني‌‌ها پيرامون نتايج آينده مذاكرات بغداد و تداوم برخورد انتظامي با صرافي‌‌هاي غير‌مجاز دادوستدها در بازار طلا و سكه را تحت تاثير قرار داده بود.

.

اين در شرايطي است كه پيش‌بيني‌‌ها از آينده بازار متفاوت است به همين دليل مبادلات نيز در كش و قوس اين انتظارات شرايط پرافت‌و‌خيزي را پشت سر مي‌گذارد. البته با به پايان رسيدن مذاكرات بغداد و ادامه دور سوم گفت و گوها اين بار در مسكو و تلقي مثبت دو طرف مذاكره‌كننده از فضاي موجود و تاكيد بر ادامه گفت‌وگوها به احتمال زياد جو رواني موجود در بازار سكه و ارز باز هم همانند قبل تا زمان برگزاري نشست جديد دنبال خواهد شد. با همه اين اوصاف، تصميمات جديد بانك مركزي و در راس آن دولت در قبال بازار ارز و سكه مي‌تواند مهم‌ترين پارامتر تاثيرگذار در روند قيمت‌‌ها طي مدت اخير باشد.

.
دور دوم تحويل سكه‌‌هاي پيش فروش شده در شعب بانك ملي و تداوم استفاده از روش‌‌هاي جايگزين همچون اوراق سپرده مي‌تواند همچنان كه مسوولان نيز بر آن تاكيد دارند بر كاهش قيمت‌‌ها تاثيرگذار باشد، اما موضوع اين است كه در صورت عدم تغيير نرخ ارز و طلاي جهاني، افت نرخ‌‌ها زماني كه به كف قيمتي برسد از آن پايين‌تر نخواهد آمد و با مقاومت بازار رو به رو خواهد شد به همين دليل معامله‌گران بهتر است وضعيت بازار را در هر دو حالت در نظر بگيرند.

.
نوسان شديد آتي و رشد قيمت سكه در پايان هفته
روند مبادلات در بازار سكه آتي بورس كالاي ايران نيز طي هفته گذشته مشابه بازار نقدي و البته يك گام جلوتر از اين بازار متاثر از بازارهاي جهاني تغييرات محسوسي را پشت سر گذاشت. تحليلگران معتقدند بازار در شرايطي هفته گذشته با انتظار به پايان رسيد كه متناسب با تحركات بازار نقدي سكه و بازار ارز داخلي شاهد افزايش موقعيت‌‌هاي خريد در برابر موقعيت‌‌هاي فروش بود البته پيش‌بيني‌‌ها از آينده روند مبادلات همچنان نامعلوم است.

.

اغلب معامله‌گران اعتقاد دارند پيش‌بيني‌‌ها در مورد روند قيمت‌‌ها در كوتاه‌مدت كاهشي و در بلندمدت افزايشي است به همين دليل موقعيت‌‌هاي فروش در سررسيدهاي نزديك و موقعيت‌‌هاي خريد در سررسيدهاي دور بيشتر است. اين در حالي است كه تمام اين تحليل‌‌ها مربوط به قبل از نتايج مذاكرات بغداد بوده و با توجه به شرايط موجود ممكن است به صورت غير‌مستقيم و از لحاظ رواني روند عوض شود.

.

بيشتر فعالان بر اين باورند اگر چه تا يك ماه آينده ممكن است با تدابير بانك مركزي شاهد دور جديدي از كاهش قيمت‌‌ها در بازار ارز و طلا باشيم، اما فعالان بازار ترجيح مي‌دهند قيمت‌‌ها در همين محدوده كنوني تا يك ماه آينده تداوم پيدا كند، زيرا بر اين باورند با شرايط موجود افت قيمت‌‌ها بيشتر از اين ارزش و صرفه اقتصادي ندارد به همين دليل به فكر اين هستند با نوسان‌گيري و خريد و فروش موقعيت‌‌هاي نزديك و دور از سود موجود در بازار بيشترين بهره را ببرند.

.
در مجموع در بازار آتي طي هفته گذشته ۶۹ هزار و ۲۶۴ قرارداد به ارزش ۴ تريليون و ۵۰۳ ميليارد و ۵۱۹ ميليون و ۳۲۰ هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتيب ۷۱/۲۶ و ۱۱/۲۶ درصد كاهش داشت.

.

براي سررسيدهاي خردادماه ۹۶۳ قرارداد به ارزش ۶۲ ميليارد و ۴۵۳ ميليون و ۳۰ هزار ريال، سررسيدهاي تيرماه ۴۶ هزار و ۲۹۹ قرارداد به ارزش ۳ تريليون و ۳۹ ميليارد و ۲۳۶ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال، سررسيدهاي مردادماه ۶ هزار و ۶۵۴ قرارداد به ارزش ۳۴۷ ميليارد و ۷۶۲ ميليون و ۱۶۰ هزار ريال و سررسيدهاي شهريورماه ۱۵ هزار و ۳۴۸ قرارداد به ارزش يك تريليون و ۵۰۳ ميليارد و ۵۱۹ ميليون و ۳۲۰ هزار ريال معامله شد.

.

روند قيمت‌‌ها در بازار آتي نيز در شرايطي در طول هفته نوسان قابل‌توجهي را تجربه كرد كه در روز پنج‌شنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه افزايش اندكي را شاهد بود، به طوري كه قيمت سكه در سررسيد ارديبهشت ۲ هزار و ۳۴۹ تومان (۳۵/۰ درصد)، سررسيد تيرماه ۶۰۰ تومان (۰۸/۰ درصد)، سررسيد مردادماه ۳ هزار و ۹۶۵ تومان (۵۷/۰ درصد) و سررسيد شهريورماه ۲۰۰ تومان (۰۲/۰ درصد) رشد داشت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.