نرم افزارحسابداری صدگان

قيمت سكه، افزايشي يا كاهشي؟

0 604

حسابداراپ

ميزان وجه تضمين روز دوشنبه با افزايش ۱۵۰ هزار توماني مواجه مي‌شود
مبادلات بازار آتي در هفته‌اي كه بيشتر حالت نيمه تعطيل داشت، با افت بيش از ۶۰ درصدي حجم و ارزش معاملات رو‌به‌رو بود، اما روند قيمت‌ها افزايش نيم تا ۲ و نيم درصدي را تجربه كرد.

.

گزارش اقتصادي چين، پاشنه آشيل طلا
دادوستد طلا در هفته گذشته طي دو روز پاياني برخلاف روزهاي ابتدايي هفته، كاهش محسوسي را تجربه كرد و حتي مبادلات اين كالا به زير يك هزار و ۶۰۰ دلار به ازاي هر اونس رسيد. سخنراني بن برنانكه، رييس فدرال رزرو (نشست كميته FOMC در رابطه با سياست‌هاي پولي ايالات متحده) در رابطه با رشد اقتصادي ايالات متحده و زمزمه‌هايي مبني بر پيگيري سياست‌هاي جديد پولي در راستاي بهبود اوضاع و رسيدن به سطح انتظارات برنامه ريزي شده (البته جزئيات اين بسته و زمان ارائه آن هنوز مشخص نشده است)، مهم‌ترين عاملي بود كه توانست روي بهاي دلار در بازارهاي جهاني و به تبع آن، روند مبادلات طلا تاثيرگذار باشد.

.

به نظر كارشناسان، بسته محرك مالي جديد به منظور ترويج سرعت رشد اقتصادي ايالات متحده و سروسامان دادن به اوضاع بيكاري و تعداد شغل‌هاي ايجاد شده ارائه مي‌شود، اين در حالي است كه خريداران بازار طلا خواهان ارائه فوري اين بسته محرك جديد پولي و تاثيرات آن بر بازارها هستند. البته علاوه بر شاخص‌هاي اقتصادي در ايالات‌متحده، گزارش‌هاي چند روز اخير منطقه يورو بر روند معاملات در بازارهاي جهاني تاثيرگذار بود. انتشار گزارش‌هاي اتحاديه اروپا در رابطه با نرخ بيكاري در كشورهاي اين منطقه و نرخ بالاي بيكاري در فرانسه و يونان و از سويي گمانه‌زني‌ها مبني بر ادامه ركود اقتصادي در اسپانيا طي سال جاري براساس نظر مقامات رسمي ‌اين كشور، نگراني‌ها در شرايط كنوني را بيشتر كرده است.

.

تحليلگران با اشاره به «اوضاع يونان و انتخابات پيش رو در اين كشور»، «نشست ماه ژوئن سران اروپايي پيرامون بحران بدهي‌ها در بلوك يورو» و «نگراني‌ها در رابطه با اوضاع اقتصادي اسپانيا» بر اين باورند که گزينه معقول درخواست بودجه اسپانيا از صندوق نجات اروپا مي‌تواند قابل توجيه و در راستاي بهبود اوضاع باشد. اين در حالي است كه سياست‌گذاران، تلاش خود را براي مبارزه با ركود احتمالي بحران بدهي اروپا بيشتر كرده‌اند و به نظر مي‌رسد ثبات نرخ بهره از سوي بانك مركزي اتحاديه اروپا نيز روي تصميم سرمايه گذاران براي استفاده از طلا تاثيرگذار بوده باشد. 

.
البته تنها اقتصاد ايالات متحده و اروپا در نوسانات بازار طلا تاثيرگذار نبوده‌اند بلكه گمانه زني‌ها از رشد اقتصادي در چين (با توجه به اينكه چين و هند از بزرگ‌ترين خريداران طلاي جهاني هستند) از ديگر فاكتورهاي تاثيرگذار روي بازار طلا است. انتشار گزارش شاخص‌هاي اقتصادي اين كشور در روز شنبه پيرامون نرخ بهره، نرخ تورم، شاخص قيمت مصرف‌كننده و توليد كننده، شاخص نرخ خرده فروشي و ميزان حجم سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در اين كشور مي‌تواند روند معاملات را در روز دوشنبه تغيير دهد.

.

همچنين كاهش ارزش روپيه در برابر دلار روي تقاضاي خريد طلاي دست اول تاثير محسوسي گذاشته و حتي بسياري از آمارها نشان‌دهنده اين است كه قيمت طلا در اين كشور افزايش يافته و سرمايه‌گذاران را نسبت به تعيين رفتار درست معاملاتي با ترديد رو به رو كرده است.
جدیدترین پیش‌بینی گروه بانکی استرالیا- نیوزلند (ANZ) درباره بهای كاهشي اونس جهانی طلا در سال ۲۰۱۲ حاكي از اين است كه دلیل اصلی اين كاهش، افزایش قدرت بهاي دلار در بازارهای جهانی است. 

.
سكه از دلار دستور مي‌گيرد
مبادلات سكه در بازار داخلي در هفته گذشته نيز متاثر از روند مبادلات بازار ارز حركت كرده است. البته اخبار رسمي‌ و غير‌رسمي ‌از نشست ايران و آژانس در وين و از سويي مذاكرات مسكو همچنان پارامترهای تكراري و تاثيرگذار روي بازار است. كارشناسان بر اين باورند بخش عمده‌اي از تاثيرات رواني روي بازار طلا در نتايج اين نشست‌ها و مذاكرات پيرامون پرونده هسته‌اي رقم خواهد خورد، اما نبايد برآيند حركت بازار را تنها به اين مساله نسبت داد

.

پندار سیستم

بلكه تغييرات دلار در بازار داخلي و موضوع تامين نياز ارز متقاضيان چه به صورت خرد در بازار و چه به صورت كلان در مبادلات بين بانكي ( با توجه به اينكه محدوديت‌ها روي سخت‌تر شدن مبادلات بين بانكي احساس مي‌شود)، وزنه تاثيرگذارتري است. (‌رفتار بانك مركزي در قبال بازار ارز و سكه و استفاده از ابزارهاي موجود و در اختيار اين نهاد براي كاهش التهاب‌ها در تغييرات چند ماه گذشته قابل درك است.) 

.

كارشناسان تحولات چند روز اخير سوريه را نيز تاثيرگذار دانسته‌اند و معتقدند بازار به اخبار و گمانه‌زني‌هاي بين‌المللي واكنش نشان مي‌دهد، هر چند كه طي مبادلات دو روز گذشته بازار طلا با وجود كاهش قيمت طلاي جهاني، قيمت سكه در سطح بالايي به ثبت رسيد. همچنين پيش‌بيني‌ها از روند مبادلات در هفته جاري تنها به افت قيمت طلاي جهاني بر نمي‌گردد بلكه تغييرات دلار روي تصميم سرمايه‌گذاران موثرتر خواهد بود. اين در حالي بود كه به دليل تعطيلي چند روز هفته گذشته، بازارها تغيير زيادي را مشاهده نكردند.

.
تصميم آتي چيست؟
بازار آتي بورس كالاي ايران هفته گذشته را -همچنان كه پيش‌بيني‌ها نيز حاكي از آن بود- بيشتر با گرفتن موقعيت‌هاي خريد در سررسيدهاي دور و جابه به جايي و نوسان‌گيري در سررسيدهاي نزديك و دور دنبال كرد تا نشان دهد سرمايه‌گذاران هنوز نسبت به افزايش قيمت‌ها در آينده اميدوار هستند. آمارها و روند حركتي قيمت سكه در بازار آتي طي سه و شش ماه گذشته نشان مي‌دهد قيمت‌ها در سررسيدهای دور با سرعت كمتري كاهش مي‌يابد و در سررسيدهاي نزديك اين سرعت بيشتر است.

.

البته فعالان بازار بر اين باورند كه در شرايط كنوني بيشتر معامله گران سعي مي‌كنند هر چند متناسب با حركت بازار نقدي و بازار جهاني طلا تصميم‌هاي متفاوتي بگيرند اما در استراتژي‌هاي خود اتخاذ موقعيت‌هاي خريد به صورت تدريجي در دورترين سررسيدها را مد نظر قرار دهند.

.
اين در شرايطي است كه افزايش مداوم قيمت سكه در بازار آتي و احتمال تداوم آن در روزهاي بعد باعث شده ميزان وجه تضمين در پايان مبادلات روز دوشنبه هفته جاري (۲۲ خردادماه سال جاري) به ۲ ميليون و ۲۵۰ هزار تومان برسد، البته سوال اساسي اين است كه آيا ريزش محسوس قيمت‌ها در دو روز شنبه و يكشنبه مي‌تواند روي افزايش ميزان وجه تضمين تاثيرگذار باشد يا نه؟ پاسخ به این سوال بستگي به تصميمات جديد مديريت قراردادهاي مشتقه دارد.

.
در هر حال بازار آتي اگر چه در هفته گذشته بيشتر با حالت افزايشي سمت و سو پيدا كرده اما در هفته پيش رو مي‌تواند متاثر از تحولات بازار جهاني طلا و از سويي گمانه زني‌ها از اوضاع بازار نقدي حركت كند.
در مجموع طي هفته گذشته ۲۹ هزار و ۶۴۴ قرارداد سكه به ارزش يك تريليون و ۹۹۰ ميليارد و ۱۵۱ ميليون و ۸۷۰ هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتيب ۱۰/۶۱ و ۹۵/۶۲ درصد كاهش داشت. 

.
معاملات هر يك از سررسيدها در طول هفته گذشته نيز به اين ترتيب بود كه براي قراردادهاي خردادماه ۳۸۵ قرارداد به ارزش ۲۶ ميليارد و ۳۶۹ ميليون و ۸۴۰ هزار ريال، قراردادهاي تيرماه ۱۳ هزار و ۷۴۹ قرارداد به ارزش ۹۸۰ ميليارد و ۷۶۶ ميليون و ۵۳۰ هزار ريال، قراردادهاي مردادماه ۴ هزار و ۷۸ قرارداد به ارزش ۱۰۰ ميليارد و ۴۱۰ ميليون و ۴۸۰ هزار ريال و قراردادهاي شهريورماه ۱۱ هزار و ۴۳۲ قرارداد به ارزش ۸۸۲ ميليارد و ۶۰۵ ميليون و ۲۰ هزار ريال صورت گرفت. روند نوساني قيمت‌ها در بازار آتي نيز در هفته گذشته با شدت كمتري دنبال شد. 

.
اين در حالي است كه در پايان مبادلات روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه قيمت‌ها بيشتر سير افزايشي داشت، به طوري كه قيمت سكه در سررسيد خردادماه با ۶ هزار و ۸۶۵ تومان (۹۸/۰ درصد)، سررسيد تيرماه يك هزار و ۸۰ تومان (۲۱/۰ درصد)، سررسيد مردادماه ۱۱ هزار و ۸۸۶ تومان (۵۸/۱ درصد) و سررسيد شهريورماه ۱۵ هزار و ۹۵۶ تومان (۰۳/۲ درصد) با تغيير رو به بالا، رو به رو بود. 

.
روند قيمت‌ها نشان مي‌دهد بيشترين تاكيد سرمايه‌گذاران براي گرفتن موقعيت‌هاي خريد، سررسيدهاي دور است، زيرا دورنما همچنان مثبت است، البته ديدگاه معتقد به صعودي شدن بازارها اندكي تعديل پيدا كرده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.