نرم افزارحسابداری صدگان

حركت غير‌منتظره سكه

0 640

حسابداراپ

مبادلات ديروز بازار آتي سكه بورس كالاي ايران در حالي كه صبح به تاثير از نوسانات طبيعي بازار نقدي دلار و سكه با افت اندك زير يك درصد همراه شد، بعد از ظهر متناسب با تحركات مثبت قيمت طلاي جهاني افزايش اندكي را تجربه كرد.

پندار سیستم

.

وضعيت بازار همچنان كه تحليلگران قبلا نيز تاكيد كرده بودند با افت و خيز اندك و در دامنه محدوده زير يك تا ۲ درصد در نوسان بود. اغلب سرمايه‌گذاران بر اين باورند بازار آتي متاثر از پارامترهاي تكراري هفته گذشته با دورنماي بلندمدت مثبت و چشم‌انداز كوتاه منفي دنبال مي‌شود، البته ترسيم شرايط كنوني ممكن است با توجه به عوامل جديد تاثيرگذار تغيير كند؛ زيرا همچنان كه كارشناسان مي‌گويند بازار ارز و سكه در روزهاي اخير بيشتر نوساني حركت مي‌كند و در هر لحظه متناسب با تغيير در بازارهاي جهاني و فاكتورهاي غير‌اقتصادي خارج از بازار ممكن است شرايط جديدي را براي فعالان به‌وجود بياورد. 

.
برخي با بيان اينكه بخشي از روند دادوستدها در بازار آتي سكه مربوط به عوامل خارج از مديريت قراردادهاي مشتقه بورس است بر اين باورند بخش مهم ديگر مربوط به پارامترهاي درون سازماني و عوامل تاثيرگذار درون بازار است. به عقيده آنان، هنوز در بازار افرادي هستند (همچنان كه در بازار ارز تعيين‌كننده و تاثيرگذارند) در بازار آتي شركت مي‌كنند و روند مبادلات آن را دستخوش تغيير قرار مي‌دهند؛ زيرا همين افراد موقعيت‌هاي فروش و خريد سنگيني را ايجاد مي‌كنند و زماني كه موقعيت‌هاي ايجاد شده را تغيير مي‌دهند، روند همه مبادلات عوض مي‌شود.

.

به نظر مي‌رسد يكي از دلايل شرايط به وجود آمده مربوط به نبود داده‌هاي موثق و از سويي عدم وجود اطلاعات شفاف باشد؛ زيرا اخبار كذب و گزارش‌هاي غير‌رسمي شرايط را براي معامله گران آماتور و غير‌حرفه‌اي سخت و حتي مي‌تواند آنان را با ضرر سنگيني مواجه كند. شايد به همين دليل به افراد حقيقي توصيه مي‌شود در صورت عدم آشنايي وارد بازار نشوند يا اينكه اگر در بازار نيز حضور دارند سعي كنند اخبار و گزارش‌هاي معتبر را پيگيري و از رفتار هيجاني پرهيز كنند.

.
براساس گفته مطلعان با تهيه و تدوين بسته آماده شده مديريت قراردادهاي مشتقه كه با همكاري شركت‌هاي كارگزاري، سازمان بورس، شركت بورس كالاي ايران و كانون كارگزاران در حال آماده‌سازي است، مي‌توان باشد تغييرات قابل‌توجهي در بخش‌هاي عمده‌اي از قراردادهاي آتي را مشاهده كرد. البته شركت‌هاي كارگزاري بر اين باورند بيشترين تاكيد اين بسته مربوط به مكانيزم تعيين وجه تضمين است و احتمالا تا پايان سال جاري شاهد اين تغييرات خواهيم بود.

.

در كنار موضوعات مربوط به قراردادهاي آتي و روند دادوستدها، بحث آنلاين شدن و تامين زير ساخت‌هاي اينترنتي طي چند روز گذشته نشان از اين دارد كه بورس كالا روي اين موضوع تصميم جدي گرفته اما كارشناسان با اشاره به مساله «امنيت (Security) سامانه معاملاتي» و بحث «دسترسي هكرها» اعتقاد دارند در شرايط كنوني آنلاين شدن مبادلات جنبه عملي به خود نخواهد گرفت و اگر هم روند اجرايي آن انجام شود، به احتمال زياد به صورت آزمايشي و موقتي باشد. به نظر مي‌رسد يكي از مشكلات كنوني سامانه فعلي كندي اينترنت است كه در آنلاين شدن معاملات تاثيرگذار خواهد بود. 

.
در هر حال در بازار روز گذشته، زمزمه‌ها در بازار داخلي ارز باعث شد جو بازار آتي در مبادلات صبح بيشتر به سمت موقعيت فروش سوق پيدا كند، اين در حالي است كه اخبار منتشر شده در بازارهاي جهاني قيمت سكه را تا حدودي مثبت كرد. افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني كه به تاثير از شاخص دلار و يورو صورت گرفته شاهد اخبار جديدي از سطح عرضه و تقاضا در هند بود.

.

براساس تازه‌ترين گزارش منتشر شده به دليل تحركات مثبت دلار در برابر روپيه هند و كاهش سطح قيمتي اين ارز، قيمت طلا در اين كشور افزايش پيدا كرده و خريد اين كالا كاهش محسوسي داشته، در شرايطي كه «قيمت‌هاي بالا»، «ماليات» و «عوارض ورودي» روي كاهش قابل‌توجه تقاضا تاثيرگذار است؛ به طوري كه مردم اين كشور سعي مي‌كنند از طلاهاي دست دوم استفاده كنند و بيشترين موقعيت خريد را با اين نوع از طلاها انجام دهند. 

.
كارشناسان با اشاره به شروع فصل ازدواج و فستيوال در هند و چين (اين دو كشور بزرگ‌ترين متقاضيان خرد طلا در جهان هستند) در ماه سپتامبر بر اين باورند تا زمان مورد اشاره، ممكن است شاهد كاهش محسوس تقاضا باشيم. البته گزارش‌هاي اقتصادي در ايالات متحده و چين و از سويي موضوع تصميمات بانك مركزي اتحاديه اروپا در رابطه با وضعيت بحران منطقه يورو و احتمال كاهش دوباره نرخ بهره را بايد به عنوان پارامترهاي مهم تري در نظر گرفت.

.

اين در حالي است كه با توجه به تاثيرگذاري بازار جهاني طلا روي بازار داخلي بهتر است معامله گران شرايط بازار جهاني را نيز در نظر بگيرند. در مجموع در بازار ديروز آتي، قيمت‌ها زير دامنه نوسان يك درصد دنبال شد. قيمت سكه سررسيد خردادماه در محدوده ۶۷۵ تا ۶۸۴ هزار تومان، سكه سررسيد تيرماه در محدوده ۷۰۳ تا ۷۱۵ هزار تومان، سكه سررسيد مردادماه در محدوده ۷۲۹ تا ۷۴۳ هزار تومان و سكه سررسيد شهريورماه در محدوده ۷۶۴ تا ۷۷۷ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.