نرم افزارحسابداری صدگان

جریمه ۳۴ درصدی بانک‌هائی که نسبت تسهیلات به سپرده را رعایت نکنند.

0 864

حسابداراپ

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سال جاری اگر بانکی نسبت تسهیلات پرداختی بیش از حد مجاز داشته باشد، آن بانک را تا ۳۴ درصد معادل اضافه برداشت از ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی جریمه می‌کنیم.

.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، محمود بهمنی در حاشیه بیست و دومین همایش پولی‌ و ارزی در جمع خبرنگاران در خصوص تحولات بازار ارز و سکه،  گفت: حدود ۳ میلیون نفر سکه‌های خود را به صورت اوراق گواهی سپرده یا نقدی دریافت کرده‌اند که این به معنای کاهش تقاضای این تعداد افراد در بازار سکه است.

.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسائل سیاسی و نتایج نشست بغداد بر قیمت سکه تأثیرگذار بوده گفت: نباید مسائل سیاسی با تحولات اقتصادی مرتبط شود و باید تأثیر قیمت‌های جهانی طلا را بر بازار سکه تأثیرگذار دانست.

.

وی ادامه داد: مطمئن باشید وقتی قیمت سکه در یک روز ۲۵۰ هزار تومان کاهش می‌یابد، این میزان کاهش واقعی نیست و یا زمانی که قیمت ۱۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، این افزایش قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

.

به گفته وی، قیمت سکه براساس اونس جهانی و مؤلفه‌های دیگر تعیین می‌شود.

.

بهمنی تأکید کرد: در صورتی که تقاضای کاذب در بازار وجود داشته باشد، بانک مرکزی سکه‌های واگذار نشده خود را در بازار عرضه می‌کند، زیرا یکی از وظایف بانک مرکزی کنترل و مدیریت بازار ارز و طلا است.

.

وی در خصوص نظارت بر عملکرد بانک‌ها گفت: در گذشته همکاران ما با یک بررسی عملکرد می‌توانستند نظارت کنند، اما در حال حاضر اغلب فعالیت‌های بانکی الکترونیکی است، بنابراین نیازمند افزایش کیفیت بازرسی در واحدها هستیم.

.

وی ادامه داد: با توجه به پیچیدگی‌های سیستم بانکی بانک‌ها و مؤسسات مالی تنها شعب خود را باید متناسب با افزایش تعداد بازرسان ایجاد کنند و به ازای هر ۵ واحد بانکی یک بازرس باید وجود داشته باشد.

.

وی همچنین تقویت حسابرسی داخلی بانک، تقویت کنترل‌های داخلی و در نهایت حسابرسی‌های میان‌دوره‌ای از طریق گزارش‌گیری حسابرسی و بازرسی به صورت رندومی را از برنامه‌های بانک مرکزی برای افزایش نظارت بر بانک‌ها عنوان کرد.

.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد سرنوشت‌ چک‌پول‌ها گفت: در شرایطی که حدود ۶۵ درصد از نیازهای مبادلاتی کشور را چک‌پول برطرف می‌کند و به طور متوسط ۵۴ درصداز حجم اسکناس کشور چک‌پول ۵۰ هزار تومانی است، در صورت حذف چک‌پول باید معادل آن پول وارد اقتصاد شود.

پندار سیستم

.

وی افزود: بانک مرکزی معادل چک‌پول‌ها را به صورت نقدی از بانک‌ها دریافت و بلوکه می‌کند، بنابراین چک‌پول‌های بانک‌ مرکزی حجم نقدینگی را افزایش نمی‌دهد.

.

وی تصریح کرد: با مذاکراتی که با نمایندگان مجلس صورت گرفت، آنها متقاعد شدند که ایران‌چک‌های بانک مرکزی تداوم داشته باشد.

.

وی همچنین در خصوص سرنوشت حذف صفرها گفت: لایحه آن هم‌اکنون در دولت است و به مجلس ارسال خواهد شد؛ در صورتی که مجلس این لایحه را در نیمه اول سال ۹۱ تصویب کند، اجرای آن از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۳ اجرایی خواهد شد.

.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نام واحد پول تغییر خواهد کرد، گفت: حتماً؛ براساس نظرخواهی انجام‌شده و نظر مجلس برای نام واحد پول جدید تصمیم‌گیری خواهد شد.

.

بهمنی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه طبق گزارش بانک مرکزی نسبت تسهیلات پرداختی به کل سپرده‌ها ۱۰۹.۱ درصد بوده، آیا این شرایط نگران‌کننده نیست؟ گفت: در سال جاری اگر بانکی نسبت تسهیلات پرداختی بیش از حد مجاز داشته باشد، آن بانک را تا ۳۴ درصد معادل اضافه برداشت از ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی جریمه می‌کنیم.

.

وی در خصوص ادامه ادغام‌ بانک‌ها گفت: ادغام‌ بانک‌ها باز هم پیگیری می‌شود؛ پس از ادغام بانک یا مؤسسات سهامداران آنها به نسبت سهم‌شان، سهامدار خواهند بود.

.

بهمنی در خصوص تغییر نرخ سود بانکی بیان کرد: اگر نرخ تورم نزولی شد، مجدداً کار کارشناسی انجام می‌شود و در صورت نیاز کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار تصویب خواهد شد.

.

وی در خصوص علت لغو مجوز بانک آرین گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار سرمایه بانک باید به ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسید که این بانک آرین خود را با این شرایط تطبیق نداد، بنابراین مجور فعالیت این بانک لغو شد.

.

بهمنی تأکید کرد: از این به بعد بانک مرکزی با این روش به بانک‌ها مجوز فعالیت نخواهد داد.

.

وی در پاسخ به سؤال در این باره که گفته می‌شود ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در یکی از بانک‌های ژاپن بلوکه شده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و از این به بعد با راه‌اندازی سیستم جدید مبادلات بین‌المللی مبادلات از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.