نرم افزارحسابداری صدگان

آتي خود را اصلاح كرد.

0 693

حسابداراپ

قراردادهاي ماه مهر سكه از امروز در سيستم معاملاتي

با نزديك شدن موعد تحويل فيزيكي سكه‌هاي خردادماه از امروز قراردادهاي مهرماه وارد سيستم معاملاتي مي‌شود.

.

دادوستدهاي بازار آتي از ديروز با سير نزولي همراه شد و حركت قيمت‌ها برخلاف دو روز قبل كه افزايشي بود در هر يك از سررسيدها به تناسب دور يا نزديك بودن با سرعت بيشتري كاهش پيدا كرد. يكي از دلايل اصلي كاهش قيمت‌ها در بازار، بالا رفتن اختلاف نرخ سكه در هر يك از سررسيدها بود كه طي چند روز گذشته به بيش از ۸۰ هزار تومان نيز رسيده و براساس گفته تحليلگران با افزايش سود سالانه آربيتراژ كه طي چند روز گذشته به ۴۸ درصد هم رسيد، حجم و ارزش معاملات با افزايش محسوسي همراه شد.

.

اين در شرايطي است كه با اصلاح قيمت‌ها در مبادلات ديروز، ميزان سود سالانه آربيتراژي به پايين‌تر از ۳۷ درصد هم رسيده و به نظر مي‌رسد اگر اتفاق خاصي نيفتد يا خبر و اطلاعات تاثيرگذاري در بازار منتشر نشود، شاهد كاهش آن به زير ۳۰ درصد باشيم. البته بازار طي ماه‌هاي گذشته به سود سالانه آربيتراژ ۱۰ درصد هم نزديك شده بود و اين اتفاق زماني صورت گرفت كه روند مبادلات ريزشي بود. 

.
براساس گفته يكي از كارشناسان بازار آتي، قيمت‌ها در حال اصلاح شدن است و حتي براي سررسيدهاي شهريورماه افت دوباره نيز با توجه به پارامترهاي موجود امكان‌پذير است. 

.
سياوش سليماني در رابطه با اينكه چرا بازار طي روزهاي گذشته شاهد افزايش قابل‌توجه حجم مبادلات بود، گفت: تعدادي از معامله‌گران در روزهاي گذشته از ريزش‌هاي قيمت به عنوان موقعيت خريد استفاده مي‌كردند، اما استراتژي كنوني اين است كه معامله‌گران از سررسيدهاي نزديك براي خريد و از سررسيدهاي دور براي فروش استفاده كنند.

.
براساس گفته اين كارشناس، استراتژي‌هاي مطرح شده در بازار ممكن است هر روز به دليل اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده متفاوت باشد، به همين دليل به معامله‌گران توصيه مي‌شود تصميمات خود را هر روز عوض كنند و با جابه‌جايي موقعيت‌هاي خريد و فروش متناسب با روند دادوستدها از ضرر جلوگيري كنند. سليماني بر اين باور است قيمت سكه در سررسيدهاي نزديك متناسب با بازار نقدي منطقي‌تر است.

.

اين در شرايطي است كه سررسيدهاي دور طي روزهاي گذشته بدون منطق خاصي و تنها به تاثير از افزايش موقعيت‌هاي خريد با تحركات مثبت قيمتي همراه شده بود، البته گزارش‌هاي منتشر شده از مسائل غير اقتصادي روي كاهش قيمت‌ها تاثيرگذار بوده است. «كاترين اشتون» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در واكنش به صحبت‌هاي مثبت نماينده ايران در آژانس انرژي اتمي اعلام كرده غرب آماده است تا در مسکو درباره پیشنهادهای ۵ گانه ایران در بغداد اعم از موضوعات هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای گفت‌وگو کند. 

پندار سیستم

.
البته بازارهاي داخلي تنها تاثيرپذير از مبادلات دلار و گزارش‌هاي متفاوت غير اقتصادي از آينده نبوده، بلكه دادوستد طلا در بازارهاي جهاني روي افزايش يا كاهش قيمت‌ها در بازار داخلي تاثيرگذار بوده است. كارشناسان پيرامون وضعيت طلا در بازارهاي جهاني نيز نظرات متفاوتي دارند. براساس تازه‌ترين گزارش‌ها، اطلاعات آماري ذخاير طلاي كشورهاي مختلف نشان مي‌دهد كشورهاي در حال توسعه در پي افزايش ذخاير طلا هستند. چين، روسيه و تايلند ذخاير خود را بيش از دو برابر كرده‌اند. همچنين عربستان سعودي، تركيه و قطر ذخاير خود را به ميزان قابل‌توجهي افزايش داده‌اند.

.
اين در حالي است كه آمريكا، آلمان، ايتاليا، ژاپن و استراليا ذخاير خود را تقريبا ثابت نگه داشته‌اند، همچنين ذخاير طلاي ديگر كشورهاي اروپايي نظير اسپانيا، هلند، پرتغال و انگلستان كم شده است. بيشترين نسبت كاهش ذخاير مربوط به سوئيس و كانادا است. البته صندوق بين‌المللي پول و بانك مركزي اروپا هم كاهش ذخاير داشته‌اند. آمار نشان مي‌دهد ذخاير بانك‌هاي مركزي جهان ۷ درصد افت كرده كه بيشترين كاهش مربوط به كشورهاي اروپايي با ۱۴ درصد است. اين در شرايطي است كه برخي از ديگر گزارش‌ها حاكي از آن است بانک‌های مرکزی به سوی خرید شمش‌های طلا روی آورده‌اند، به طوری که به نظر می‌رسد تا مدتی خریدار دائمی طلا باقی بمانند.

.
البته كارشناسان پیش‌بینی مي‌كنند بهای طلا در کوتاه مدت تغییرات محسوسي خواهد داشت و این تغییرات ممكن است قابل‌توجه و سریع باشد. از همین رو بهترین تصميم، سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

.
گمانه زنی‌ها در حالی است که امروز بازارهای جهانی در انتظار انتشار اخبار شاخص ماهانه قیمت تولید‌کننده (PPI) ایالات متحده هستند (شاخص قیمت تولید‌کننده تغییر در سبد قیمت عوامل تولیدی است و از جمله اولین گزارش‌های اندازه‌گیری تورم در هر ماه است که طبق آن می‌توان از فشار تورمی تولید که بر نرخ بهره نیز تاثیر می‌گذارد آگاه شد). پیش‌بینی می‌شود این شاخص همانند ماه‌های گذشته روند نزولی داشته باشد و به کمتر از ۶/۰ درصد برسد.

.

همچنین تغییرات ماهانه خالص خرده فروشی آمریکا در حالی منتشر مي‌شود که انتظار مي‌رود، این شاخص معادل ۶/۰ درصد رقم واقعی ماه گذشته را حفظ کند. 
هر چند كه معامله‌گران بازار آتي علاوه بر اينكه شرايط بازار داخلي را به دقت رصد مي‌كنند، اما نيم نگاهي هم به بازارهاي جهاني دارند. اين در شرايطي است كه با نزديك شدن به سررسيد خردادماه قرار است از روز چهارشنبه (امروز) سررسيدهاي جديد مهرماه وارد سيستم معاملاتي شود.

.

با اين وجود ارزش مبادلات ديروز با وجود اينكه قيمت‌ها نزولي بود به حدود ۱۲۰ميليارد تومان رسيد و همانند روزهاي گذشته بيشترين تاكيد معامله‌گران دادوستد در سررسيدهاي دور همانند شهريورماه بود. قيمت سكه سررسيد خردادماه با ۸۱/۱ درصد افت در محدوده ۶۷۵ تا ۶۸۱ هزار تومان، سررسيد تيرماه با ۹۰/۲ درصد كاهش در محدوده ۶۹۵ تا ۷۱۱ هزار تومان، سررسيد مردادماه با ۴۷/۳ درصد افت در محدوده ۷۲۶ تا ۷۴۱ هزار تومان و سررسيد شهريورماه با ۳۶/۴ درصد افت در محدوده ۷۲۹ تا ۷۹۰ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.