نرم افزارحسابداری صدگان

کم‌حجم‌ترین روز بورس با داد و ستد ۲۸ میلیارد تومان

0 516

حسابداراپ

 بررسی آمار خرید و فروش روزانه سهام شرکت ها و مجموع بازار سهام در کنار روند شاخص، یکی از نشانه های اصلی در کم و کیف بازار های سهام بشمار می رود و حجم بالا یا پایین می تواند گویای تفکرات غالب سرمایه گذاران باشد.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، این متغیر مهم (حجم روزانه معاملات) در شرایطی طی روزهای گذشته حداقل ۴۵ و حداکثر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بود که طی سال های اخیر کارگزاران بورس ثبت معاملات روزانه حدود ۳۰ میلیارد تومانی را کمتر به یاد دارند، اما امروز به دلیل تداوم مسائل موثر و مبهم مانند زمان اجرایی شدن مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها، نرخ دلار در بودجه ۹۱ و وضعیت نرخ تسعیر ارز در شرکت های صادر کننده محصولات و سایر موارد، فقط ۲۸ میلیارد تومان دست به دست شد که شاید در سه سال اخیر رکورد جدیدی محسوب شود.

 .

این درحالی است که پر حجم ترین سهام معامله شده هم فقط ۵.۶ میلیون سهم آن هم مربوط به سرمایه گذاری توکا فولاد بود و خبری از معامله ۱۰ تا ۲۰ میلیون سهمی شرکت های بزرگ و مطرح نبود.

.

پندار سیستم

این آمار نشان دهنده این نکته است که بسیاری از سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی نمی دانند و یا نمی توانند برای آینده کوتاه خود به علت نامعلوم بودن مسائل مهم خصوصا” زمان و ابعاد اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها، تصمیم گیری کنند. بر همین اساس ترجیح داده‌اند در این شرایط مبهم خریدی انجام ندهند و منتظر روشن شدن قضایا در روزها یا شاید هفته های آینده باشند.

.

برپایه این گزارش، با این اوصاف و با در نظر گرفتن حجم اندک معاملات ، هیچ دلیلی برای روند صعودی شاخص بورس نمی تواند وجود داشته باشد . این متغیر با اهمیت بازار در سایه کاهش قیمت سهام و اثر منفی ۲۱ تا ۳ واحدی  شرکت های فولاد مبارکه، توسعه معادن و فلزات، چادرملو، ملی مس، سرمایه گذاری امید و بانک پاسارگاد، برای سومین مرتبه در سال جدید شاهد تغییر ارقام مثبت به منفی بود.

.

به این ترتیب افزایش ۳ واحدی اول وقت معاملات امروز در پایان به ۴۸ واحد منفی تبدیل شد تا دماسنج بازار در عدد ۲۷ هزار و ۱۶۹ واحدی جا خوش کند.

.

با این رویداد بود که فعالان بازار سهام در بیستمین روز کاری بورس طی سال جدید شاهد ثبت نهمین روز منفی شاخص در سال۹۱ شده و منتظر روزهای آینده شدند تا شاید روی خوش بورس و شرکت ها را برای مدتی حداقل دو سه هفته ای شاهد باشند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.