نرم افزارحسابداری صدگان

چک پول‌هادرجست‌وجوی هویت

0 632

حسابداراپ

ممنوعیت چاپ ایران چک از سوی بانک مرکزی که در روزهای پایانی سال اعلام شد هرچند به مذاق بانکداران خوش نیامد، اما کارشناسان و تحلیلگران بازار پولی این اقدام را برای اقتصاد مناسب و مفید توصیف کردند.

.

به گزارش خانه ملت، انتقاد کارشناسان از این منظر اهمیت دارد که هم اکنون چک پول‌های بانک مرکزی با وجود فقدان اسکناس درشت در جامعه و اینکه نیازی به پشت نویسی ندارند، نقش پول را ایفا می‌کنند. در رابطه با تاثیر حذف چک پول‌ها بر اقتصاد، نظر نمایندگان مجلس و کارشناسان پولی را جویا شدیم.

.

پندار سیستم

در این باره عباسعلی نورا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ایران چک‌ها پول‌های بدون پشتوانه هستند. عباسعلی نورا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت: چک پول‌ها در ابتدا که منتشر شدند پس از یک بار استفاده از چرخه پولی خارج می‌شدند، اما الان این طور نیست و نقش پول بدون پشتوانه را بازی می‌کند.

.

نماینده مردم زابل و زهک در ادامه گفت: چک پول اگر نقش پول را بازی کند، آثار سویی را بر اقتصاد می‌گذارد و باید مانند چک پس از استفاده از گردونه خارج شود. وی بااشاره به آسان بودن حمل چک پول نسبت به پول اشاره کرد و گفت: زمانی که سیستم بانکداری الکترونیک در کشور حاکم باشد چک پول مفهومی ندارد و تقویت بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک را رونق می‌بخشد. نورا با بیان اینکه امروزه پول نقد درجیب‌ مردم امنیتی ندارد، گفت: کیف الکترونیکی جایگزین خوبی برای ایران چک است.

.
ایران چک‌ها یکبار مصرف هستند
همچنین درخصوص حذف ایران چک‌ها از چرخه اقتصاد بهاءالدین حسینی هاشمی مدیرعامل سابق بانک صادرات گفت: مسلما ایران چک وسیله پرداخت است، اما ویژگی چک را ندارد و پس از یکبار مصرف، باید باطل شود.
حسینی هاشمی تاکید کرد: اگر چک پول نقش پول را بازی کند و بیش از یکبار گردش کند سرعت گردش پول بالا می‌رود.

.
وی با بیان اینکه درحال حاضر اسکناس و مسکوک ۸درصد کل نقدینگی جامعه است، گفت: در هر اقتصادی که امکان مبادلات الکترونیکی فراهم نباشد حجم اسکناس و مسکوک در آن اقتصاد بالا است اما بالابودن حجم اسکناس و مسکوک باپشتوانه بر نقدینگی تاثیری ندارد.
به گفته وی با حذف ایران چک‌های بانک مرکزی مبادلات سیاه از بین می‌رود.
این کارشناس امور بانکی معتقد است حذف چک‌پول‌ها از سیستم پولی کشور پولشویی، تخلف و تقلب در اقتصاد را کاهش می‌دهد.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.