نرم افزارحسابداری صدگان

چه كسي از شاغلين انفرادي مي‌ترسد؟

0 613

حسابداراپ

خدمات رسمي حسابرسي در ايران از سوي ۲ گروه از حسابداران رسمي شامل «شاغلين انفرادي» و «موسسه‌هاي عضو» قابل ارائه است.
با اينكه به جز محدوديت‌هاي قانوني ايجاد شده براي گروه نخست، گزارش هيچ كدام از دو گروه از نظر اعتبار و كيفيت، تفاوتي ندارد، اما گروه نخست ياد شده به ويژه در يك سال گذشته مورد بي‌مهري‌هاي فراوان قرار گرفته‌اند كه زمينه نوشتار زير شده است.

.

نخست و پيش از آنكه به جوانب موضوع پرداخته شود از همه همپيشگاني كه پايبندي‌هاي حرفه‌اي حرف اول كارشان است و خوشبختانه كم هم نيستند، درباره اين قلم فرسايي پوزش مي‌خواهم. 

.
در شماره اسفند۱۳۹۰ مجله حسابدار، گفت‌وگويي با عنوان «حسابرسي آسان» به قلم يكي از همكاران به چاپ رسيده كه جاي تامل دارد. 

.
يكي ديگر از همكاران پركار در عرصه رسانه‌هاي نوشتاري هم چندي پيش، توصيه كرده بود خدمات حسابرسي و مشاوره‌اي به شاغلين انفرادي واگذار نشود!

.
عرصه قانونگذاري هم از كمين تيررس كمان‌داران كه خود را در چكاد كيفيت مي‌نمايانند، در امان نبوده و نمونه آن كارشكني در وضع مقررات براي ثبت موسسه‌هاي انفرادي، مفاد متن اصلاح شده بند ۳ ماده ۲۵ اساسنامه جامعه حسابداران رسمي و همچنين تغيير ماده ۲۷۲ ق. م.م در پيش‌نويس لايحه تحول (!) نظام مالياتي است. 

پندار سیستم

.
در عرصه فعاليت‌هاي ميداني هم برخي از همين موسسه‌هاي معتبر (!) به اصطلاح، نمايندگي‌هاي خود را مانند ويزيتورهاي لوازم بهداشتي، روانه شركت‌ها مي‌كنند و در جايي كه صحبت از داشتن حسابرس از بين شاغلين انفرادي به ميان مي‌آيد، با رفتار غير اخلاقي و به طور غير‌واقعي، اعتبار گزارش شاغلين انفرادي زير سوال برده مي‌شود. [البته هر شغلي در جايگاه خود در خور احترام است]

.
به راستي چرا همين حيطه محدود شده خدمات كه از سوي قانون و مقررات براي شاغلين انفرادي مجاز شده، نمي‌تواند براي اين عده قابل تحمل باشد. فراموش نكنيم كيفيت در اين قضيه بهانه‌اي بيش نيست چرا كه كيفيت آرايشي پرونده‌هاي اين دسته، انكارشدني نيست و هدف بسياري از همين موسسه‌ها از شراكت و تشكيل موسسه، نه هم افزايي دانش شركا و كيفيت، كه به دست آوردن كارهاي بيشتر است؛ شراكت جزيره‌اي و ارسال گزارش‌ها با پيك براي امضا و نمونه‌هاي ديگر، دليل اين ادعاست. 

.
بنابراين نتيجه اين شراكت افزايش آمار كارها و سياه كردن زير گزارش‌ها خواهد بود. اگرچه در بين شاغلين انفرادي هم انجام كارهاي بي كيفيت دور از انتظار نيست اما بسياري از شاغلين انفرادي به دليل تن ندادن به شرايط غير حرفه‌اي پيشنهادهاي شراكت و فساد موجود در اين دسته از موسسه‌ها، به فعاليت انفرادي بسنده كرده اند. 

.
از طرفي به دليل اينكه بخش عمده‌اي از فرآيند حسابرسي (از جمله رسيدگي‌ها) در خصوص كارهاي شاغلين انفرادي به طور مستقيم توسط حسابدار رسمي انجام مي‌شود، مي‌توان انتظار داشت اثربخشي و كيفيت واقعي كارهاي شاغلين انفرادي به نسبت بالاتر باشد. 

.
در پايان اميد است همه همكاران به چشم «حسابرس» ديده شوند و اگر همكاري در هر عرصه، به ويژه در رسانه‌ها دستي دارد، از اين امكانات براي اعتلاي حرفه بهره‌گيري كند نه ابزاري براي تخريب همپيشگان. 

.
همچنين از جامعه حسابداران رسمي انتظار مي‌رود كه نگاهي به اين اعضا داشته و در جايگاه حمايتي در برابر اين دسته از رفتارهاي غير‌اخلاقي، واكنشي در‌خور داشته باشد.

.
به منت دگران خو مكن كه در دو جهان
رضاي ايزد و انعام پادشاهت بس
(حافظ)
سيد‌حسن مرتضوي كياسري – حسابدار رسمي

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.