نرم افزارحسابداری صدگان

پاسخ به « سوالاتي از حسابرسان »

0 543

حسابداراپ

.

بيشتر خوانندگان نوشته‌هاي من با من تماس مي‌گيرند و مي‌پرسند كه چرا پاسخ به سوالاتي را كه مطرح مي‌كنم، در شماره‌هاي بعدي روزنامه دنياي اقتصاد نمي‌دهم.

.

حتي شخصي از يكي از شركاي موسسه‌اي كه من در آن مشغول به كار هستم پرسيده بود كه آيا خود ايشان پاسخ اين سوالات را مي‌داند! (بدون اظهار‌نظر).

.

براي ندادن پاسخ به سوالات مطرح شده توسط من در روزنامه دنياي اقتصاد چند دليل موجه دارم كه نمونه‌هايي از آنها را در اينجا عنوان مي‌كنم.

.

پندار سیستم

۱- از بيشتر خوانندگان نوشتارهاي خود شنيده‌ام كه اين سوالات (سوالات از حسابرسان) در موسسات حسابرسي بين كاركنان مطرح و در مورد آن بحث مي‌شود و بيشتر آنها را با مديران ارشد و شركاي موسسات حسابرسي معتبر مطرح مي‌كنند و به طور مفصل درباره آنها بحث و اظهار‌نظر مي‌كنند. بنابراين، پاسخ به اين سوالات را به خوانندگان عزيز و كاركنان و مديران و شركاي موسسات حسابرسي معتبر واگذار مي‌كنم.

.
۲- از تعدادي از اساتيد محترم دانشگاه‌ها نيز شنيده‌ام كه اين سوالات را در سر كلاس‌هاي حسابرسي در سطوح مختلف دانشگاهي مطرح مي‌كنند و از دانشجويان مي‌خواهند كه به عنوان تكليف، پاسخ آنها را به طور مفصل بنويسند و در جلسات بعد در مورد پاسخ‌هاي داده شده توسط دانشجويان بحث و تبادل نظر مي‌كنند. بنابراين، به نظر من، ندادن پاسخ اين سوالات توسط اينجانب، مي‌تواند نكته مثبتي باشد كه مسائل عملي حسابرسي در سر كلاس‌هاي درس مطرح و در مورد آنها بين دانشجويان و مدرسين بحث و اظهار نظر شود.

.
۳- من در نظر دارم هنگامي كه اين سوالات به تعداد زيادي رسيد، كتابي در رابطه با اين سوالات با پاسخ‌هاي بسيار مفصل براي راهنمايي خوانندگان تاليف و در اختيار آنها قرار دهم.
مطالبي كه بايد به خوانندگان گرامي «سوالاتي از حسابرسان» ياد‌آوري كنم اين است كه هميشه در پاسخ دادن به سوالات حسابرسي، كليه جنبه‌هاي يك سوال را بايد مد نظر قرار داد و معمولا به آنها پاسخ‌هاي طولاني داد. پاسخ‌ها نبايد به صورت «بله» يا «خير» باشد.مطلب را بايد كاملا باز و تشريح كرد و در حالت‌هاي مختلف فرضياتي نيز به عمل آورد و در مورد هر فرضيه‌اي پاسخ‌هاي جداگانه داد.

.

به خوانندگان عزيز توصيه مي‌كنم كه در پاسخ به سوالات، خود را كاملا در محيط واحد مورد رسيدگي قرار دهند و فرض كنند كه در آن زمان، در محل واحد مورد رسيدگي قرار دارند و شرايط موجود را كاملا بسنجند و سپس به سوالات پاسخ دهند.

.

همچنين از خوانندگان ارجمند درخواست دارم كه پاسخ به سوالات مطرح شده را در روزنامه دنياي اقتصاد بدهند و هيچ واهمه‌اي نداشته باشند كه پاسخ آنها ممكن است صحيح نباشد. همين‌كه كسي به خود جرات مي‌دهد كه پاسخ سوالي را در روزنامه‌اي بدهد كه هزاران خواننده دارد، اين جرات و جسارت جاي قدرداني بسيار دارد.

.
گارو هوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.