نرم افزارحسابداری صدگان

معاملات كاغذي به پايان رسيد.

0 588

حسابداراپ

فارس- مديرعامل سپرده‌گذاري مركزي از برداشته شدن گام آخر طرح غيركاغذي كردن گواهينامه‌ها و اسناد بازار سهام خبر داد و گفت: اعتباردهي نظام‌مند به مشتريان خوشنام كارگزاري‌ها در آينده اجرا خواهد شد.

.

حامد سلطاني‌نژاد با اشاره به برنامه‌هاي گذشته شركت سپرده‌گذاري مركزي در مورد حذف كاغذي اوراق بهادار و ساير اسناد در بازار سهام اظهار كرد: گام آخر طرح غيركاغذي كردن گواهينامه‌ها و همچنين اعلاميه خريد و فروش و اسناد ويژه كارگزاران مانند تسويه و پاياپاي برداشته شد و از اين پس ديگر مانند گذشته اوراق كاغذي رد و بدل نمي‌شود.

پندار سیستم

.
وي ادامه داد:‌ بر همين اساس هر سهامداري مي‌تواند در هر جايي كه معامله‌اي را انجام مي‌دهد، اسناد مربوطه را از همان جا از كارگزار به صورت آني دريافت كند. اين امكان موجب شده تا سهامداران شركت‌هاي حاضر در فرابورس هم كه تا پيش از اين در شهرستان‌ها مشكلاتي داشتند، به راحتي بتوانند اسناد خود را از شركت‌هاي كارگزاري دريافت كنند.

.
اين مقام مسوول‌ با بيان اينكه طرح غير كاغذي شدن گواهينامه‌ها به كارگزاران امكان فايل ‌كردن اسناد را داده، خاطرنشان كرد: كارگزاران در گذشته مجبور بودند براي بايگاني كردن ۵ تا ۱۰ ساله اسناد اقدام به خريد ساختمان‌هايي در اطراف خيابان حافظ كنند؛ از طرفي ديگر بايد براي دريافت اوراق، هر روز پيك‌هايي را به شركت سپرده‌گذاري مركزي مي‌فرستادند، تا اين اوراق دريافت و به مشتريان تحويل داده شود، اما از اين پس كارگزاران خواهند توانست ضمن حذف هزينه‌هاي مرتبط با پيك و خريد ساختمان اقدام به آرشيو الكترونيكي اسناد و گواهينامه‌ها كنند.

.
وي به برنامه اعطاي اعتبار به مشتريان خوشنام شركت‌هاي كارگزاري خبر داد و گفت:‌ بعد از تصويب و ابلاغ دستورالعمل اين امكان توسط سازمان بورس، آن دسته از مشتريان معتبري كه نزد كارگزاران خود داراي اعتبار هستند، مي‌توانند به صورت نظام‌مند اعتبارهايي را دريافت كنند.

.

كارگزاران هم در عوض سهام يا ساير اوراق بهادار سهامداران را نزد خود نگه مي‌دارند و فقط براساس يك قرارداد امكان تغيير كارگزار ناظر را فراهم مي كنند. سلطاني‌نژاد با بيان اينكه اين ابزار در اعطاي اعتبار كارگزاران به مشتريان كمك شاياني خواهد كرد، گفت:‌ امكان فني آن در سامانه معاملات لحاظ شده تا بعد از تصويب دستورالعمل مربوطه توسط سازمان بورس تا چند هفته ديگر راه‌اندازي شود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.