- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مرخصی زایمان یک ساله می‏شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس با تأکید بر تلاش دولت و مجلس برای جلوگیری از ایجاد فاجعه رشد منفی جمعیت در نسل‏های آینده، خبر از افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به یک سال داد.
.

زهره الهیان در گفت‏وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، گفت: تلاش مجلس بر این است تا مانند فاجعه‏ای که هم‏اکنون گریبان غرب را گرفته، در دهه‏ها و نسل‏های آینده، متوجه کشورمان نشده و رشد جمعیت، منفی نشود.

.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه رئیس مرکز زنان و خانوده ریاست‏جمهوری از افزایش مرخصی زایمان به سه سال خبر داده است، صحیح نیست و هر گونه تغییر در قانون حمایت از خانواده، نیازمند تصویب مجلس است. بنابراین اگر قرار باشد دولت برای افزایش جمعیت کاری بکند، باید از مجاری قانونی آن که مجلس است، باشد.

.

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین از همکاری و هم‏فکری مجلس و دولت در افزایش جمعیت کشور خبر داد و ادامه داد: متأسفانه مادران و زنان نسل امروز، با توجه به اینکه بخش عمده‏ای از آنها در بازار کار حضور دارند و با مشکلات روزمره زندگی دست‎‏وپنجه نرم می‏کنند، میل به تک‏فرزندی دارند و به همین دلیل در آینده با فاجعه جمعیتی روبه‏رو خواهیم شد.

.

وی سپس به طرحی که هفته آینده و تا پیش از پایان کار مجلس هشتم، یک فوریت آن در صحن مجلس به رأی گذاشته خواهد شد اشاره کرد و افزود: با توجه به حمیات اکثریت نمایندگان از آن، به احتمال زیاد این طرح رأی می‏آورد. به گفته الهیان، در این طرح قرار است مرخصی پس از زایمان بانوان شاغل در دستگاه‏های دولتی و همچنین شرکت‏های خصوصی به یک سال افزایش یابد.

.

الهیان اضافه کرد: در این طرح، زنان به یک سال مرخصی با حقوق می‏روند و مردان نیز می‏توانند برای کمک به همسر خود، از دو هفته مرخصی زایمان استفاده کنند. الهیان گفت: نام این طرح، مرخصی خانواده است که در آن زن و شوهر می‏توانند از مرخصی با حقوق استفاده کنند.

.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس هم‏چنین با بیان اینکه مرخصی سه ساله زایمان، بار مالی زیادی برای دولت خواهد داشت، خاطرنشان کرد: مرخصی یک‏ساله با حقوق، هم از بار مالی کمتری برخوردار است و هم نظر دولت و مقام معظم رهبری برای افزایش جمعیت کشور در سال‏های آینده را تأمین می‏کند.

.

مریم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‏جمهوری از افزایش مرخصی زایمان بانوان شاغل به سه سال خبر داده بود که نشان از اهتمام دولت برای افزایش جمعیت دارد. پیشتر نیز دولت چنین تلاش‏هایی از خود بروز داده بود: صدور بخشنامه‏هایی هم‏چون افزایش ساعات مرخصی شیردهی بانوان، امکان تمدید مرخصی زایمان تا سه ماه پس از شش ماه اول و … نمونه‏هایی از این تلاش‏هاست.

.