- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سه سال مرخصی زایمان بار مالی زیادی برای دولت دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: سه سال مرخصی زایمان، علاوه بر اینکه بار مالی زیادی برای دولت دارد، قابل اجرا هم نیست و دولت باید برای تدوین قانون جدید، از مجرای مجلس اقدام کند.

.

سیدجواد زمانی در گفت‏وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه مجلس و کمیسیون اجتماعی هم موافق تغییر مدت زنان مرخصی پس از زایمان است، از دولت خواست تا از مجرای مجلس شورای اسلامی به اصلاح و تغییر قوانین دست بزند.

.

نماینده مردم کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و دینور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیم دولت [1] برای افزایش مدت‏زمان مرخصی زایمان برای بانوان شاغل، از شش ماه به سه سال، نه تنها بار مالی زیادی برای دولت دارد، بلکه حتی می‏تواند نتیجه عکس دهد و با عدم استقبال بانوان روبه‏رو شود.

.

وی سپس گفت: مجلس نیز با تصمیم دولت برای افزایش جمعیت موافق است و به زودی طرحی را برای تغییر مدت‏زمان مرخصی زایمان به صحن علنی می‏برد؛ اما این راه، راه‏کار مناسبی نیست و باید با کار کارشناسی‏شده بیشتری برای افزایش جمعیت تلاش کرد و افزایش ناگهانی و دو سال و نیمه مرخصی زایمان، نمی‏تواند کمک چندانی به افزایش جمعیت کند.

.

عضو کمیسیون اجتماعی سپس با اشاره به اینکه این تصمیم مرکز زنان ریاست‏جمهوری، احتمالا برای تشویق بیشتر زنان به فرزنددارشدن است، اضافه کرد: بهتر بود خانم مجتهد زاده پیش از آنکه این تصمیم را رسانه‏ای کند، آن را با نمایندگان مردم در میان می‏گذاشت تا اشکالات این طرح به آنها گوشزد می‏شد.

.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان افزود: البته ما هنوز از جزئیات این تصمیم دولت خبر نداریم و شاید دولت قصد نداشته باشد تمام این سه سال را مرخصی با حقوق بدهد و این دوره را بخشی از سوابق افراد استخدام‏شده محاسبه کند؛ اما به هر حال این احتمال می‏رود که این تصمصم دولت نه تنها به افزایش جمعیت کمکی نکند، بلکه نتیجه عکس نیز بدهد و سبب شود تا مادران شاغل از ترس از دست دادن کار خود (خصوصا برای شاغلان بخش خصوصی) از داشتن فرزند بیشتر خودداری کنند.

.

مریم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‏جمهوری اعلام کرده بود دولت قصد دارد در راستای افزایش جمعیت، مرخصی زایمان را به سه سال افزایش دهد.

.