نرم افزارحسابداری صدگان

رفع سه عامل اختلاف برانگیز درمحاسبه تورم

0 656

حسابداراپ

رئیس مرکز آمار ایران ار رفع ۳ عامل اختلاف برانگیز در محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار خبر داد و گفت: نتایج تفصیلی سرشماری سال ۹۰ خرداد ماه اعلام می‌شود.

.
عادل آذر در مورد آخرین آمارهای رشد و بیکاری در اقتصاد ایران به فارس گفت: آمارها روی سایت مرکز آمار ایران اعلام شده، آخرین نرخ بیکاری مربوط به سال گذشته ۱۲.۳ درصد و نرخ رشد مربوط به سال ۸۹ رقم ۶.۵ درصد ذکر شده است.

.
وی گفت: یکسری اطلاعات مربوط به پروانه‌های ساختمانی، املاک، قیمت اجاره و صنعت و معدن نیز اعلام شده است.

.
رئیس مرکز آمار ایران یادآور شد: یکسری از اطلاعات سرشماری عمومی سال ۹۰ یک ماه بعد از سرشماری اعلام شد و نتایج تفصیلی سرشماری عمومی سال ۹۰ اواخر خرداد سال جاری به اطلاع مردم می‌رسد.

پندار سیستم

.
آذر با بیان اینکه آمار های مهم اقتصادی براساس زمان‌بندی تهیه و به مسئولان کشور ارائه می‌شود، گفت: برای محاسبه نرخ تورم بر اساس تصمیم شورای عالی آمار تا زمانی که نرخ پایه مرکز آمار ایران که سال ۸۱ و سال پایه بانک مرکزی که ۸۳ است و نیز سبد کالایی بانک مرکزی که فقط شهری‌ها را در نظر گرفته و سبد مرکز آمار هم جمعیت شهری و هم روستایی را شامل می‌شود- یکی نشوند، نرخ تورم فعلا از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: همچنین اقلام سبد تورم مورد محاسبه نیز تغییر پیدا می‌کند.

.
وی در مورد اینکه آیا ۳۰۹ قلم کالای سبد تورم افزایش می‌یابد، گفت: البته هنوز روی این مسئله کار کارشناسی انجام می‌شود، اما با توجه به اینکه جامعه آماری از شهری، به روستایی و شهری گسترش پیدا می‌کند، در نتیجه سبد جدید تورمی برخی اقلام جدید کشاورزی را هم شامل می‌شود و به طبع تعداد اقلام این سبد افزایش پیدا می‌کند.

.
آذر در مورد اینکه آیا با افزایش جامعه روستایی به جامعه شهری نرخ تورم واقعی‌تر می‌شود، گفت: از نظر فنی هر چه تعداد اقلام مورد بررسی در سبد تورم بیشتر و مظنه قیمت‌‌ها بیشتر شود، نرخ اعلام شده برای تورم به واقعیت‌ نزدیک‌تر خواهد شد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.