- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

راه اندازی واحدهای مبارزه با پولشویی درشرکت های تحت نظارت

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل واحدهای مبارزه با پولشویی در شرکت های تحت نظارت این سازمان در سال ۹۱ خبر داد.
.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر سید علی حسینی با بیان مطلب فوق افزود: قانون مبارزه با پولشویی در سال ۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن در انتهای سال ۸۷ به تصویب هیات وزیران رسید.

.
وی ادامه داد : سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در سال ۹۰ با همکاری شورای عالی مبارزه با پولشویی، شش دستورالعمل مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه را تصویب کرد به طوریکه دوره های آموزشی آن از سال گذشته آغاز شده است.

 .
دکتر حسینی گفت: در راستای عملیاتی شدن دستورالعمل های فوق، واحدهای مبارزه با پولشویی امسال در شرکت های تحت نظارت سازمان بورس راه اندازی خواهند شد تا این واحدها ، موارد مشکوک پولشویی را پیگیری کنند.

 .
وی درباره ساختار معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: این معاونت شامل سه حوزه  نظارت بر بازار اولیه، نظارت بر ناشران بورسی و فرابورسی و مدیریت نظارت بر بورس هاست.

 .
حسینی خاطر نشان کرد: مدیریت نظارت بر بازار اولیه، مسئولیت تاسیس، افزایش سرمایه ها و انتشار اوراق مشارکت و صکوک را بر عهده دارد و دریافت اطلاعات، بررسی و انتشار آنها به بازار در حیطه وظایف مدیریت نظارت بر ناشران بورسی و فرابورسی است.

.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اضافه کرد: مسئولیت مدیریت نظارت بر بورس ها، پیگیری رعایت صحیح انجام معاملات بر اساس مقررات و مباحث توسعه ای بورس هاست.

 .

انتشار اوراق مرابحه

عضو هیات مدیره سازمان بورس ثبت شرکت های مشمول ماده ۹۹ قانون پنجم توسعه و راه اندازی اوراق مرابحه را از مهم ترین برنامه های مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در سال ۹۱ اعلام کرد.

 .
وی با بیان اینکه دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه سال گذشته در سازمان بورس تدوین شد، اظهار داشت: این ابزار مالی اسلامی امسال برای نخستین بار در کشور منتشر خواهد شد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند بخشی از منابع مالی خود را از طریق این اوراق تامین کنند.

.

طبقه بندی موسسات خدمت رسان

 حسینی درباره برنامه های مدیریت نظارت بر ناشران در سال ۹۱ گفت: در راستای استاندارد کردن فرم ها و گزارش های شرکت های بورسی و فرابورسی، امسال صورت های مالی نمونه گروه بانک ها، بیمه ها و لیزینگ ها تصویب و ابلاغ خواهد شد.

 .
معاون سازمان بورس افزود: درحوزه حسابرسی تلاش خواهیم کرد، موسسات خدمت رسان در بازار سرمایه را طبقه بندی کنیم تا شرکت ها با در اختیار داشتن اطلاعات لازم، به راحتی بتوانند این گونه موسسات را در مجامع خود انتخاب کنند.

.

راه اندازی بورس انرژی

وی راه اندازی بورس انرژی را مهم ترین برنامه مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس در سال ۹۱ اعلام کرد و اظهار داشت: جمع آوری وجوه موسسات، تدوین طرح اساسنامه، تخصیص سهام و مجمع موسس آن در سال گذشته برگزار شد که چهارمین بورس کشور امسال بعد از تصویب مقررات دستورالعمل پذیرش، دستورالعمل معاملات، اطلاع رسانی و تسویه و پایاپای راه اندازی می شود.

.