نرم افزارحسابداری صدگان

حذف ایران چک چالش جدید نظام بانکی

0 789

حسابداراپ

ريیس کل بانک مرکزی ،‌محمود بهمنی طرح جمع‌آوری ایران چک از نظام پولی کشور را چالش جدید بانک مرکزی توصیف کرد و گفت: این طرح هزینه‌های گزافی را به بانک مرکزی و مردم تحمیل خواهد کرد.

.

هزینه‌های ناشی از اجرای این طرح شامل کاغذ، مرکب، دستگاه و نیروی انسانی، زیاد است و به زيان اقتصاد ملی خواهد بود، مگر اینکه معادل آن اسکناس درشت چاپ شود. 

.

وی عملکرد طرح پیش فروش سکه را برای رسیدن به دو هدف «کنترل بازار ارز و سکه» و «جمع‌آوری نقدینگی» موفق توصیف کرد و گفت: قبل از اجرای طرح سکه با مبلغ بیش از ۸۰۰ هزار تومان در بازار آتی معامله می‌شد و بانک ‌مرکزی با اجرای طرح پیش ‌فروش سکه ثبات قیمت سکه را به بازار برگرداند.

.

وی درباره کنترل مخارج نظام بانکی کشور در مقابل منابع آن نیز بيان کرد: مدیریت منابع باید مدنظر قرار گیرد و این گونه نباشد که بیش از منابع جمع‌آوری شده، مخارج داشته باشیم زیرا درغیر این صورت، هزینه‌هایی به سیستم بانکی تحمیل خواهد شد.

.

پندار سیستم

براساس بررسی «دنيای اقتصاد»، مانده تسهیلات در نظام بانکی کشور در پايان سال ۹۰ حدود ۱۰ درصد بیشتر از منابع جذب شده از طریق سپرده‌ها بوده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نشست هم‌اندیشی ريیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل و اعضای هيات‌مدیره بانک‌ها برگزارشد.

.

محمود بهمنی، ريیس کل بانک مرکزی در این جلسه با اشاره به کاهش رشد نقدینگی به ۴/۱۹ درصد آن را یک موفقیت برای سیستم بانکی برشمرد و افزود: این نتیجه حاصل زحمات همکاران در سیستم بانکی است و باید این تلاش‌ها ادامه پیدا کند. 

.
جمع‌آوری ایران چک،‌ چالش جدید بانک مرکزی
بهمنی با بيان اینکه مساله جمع‌آوری ایران‌ چک‌ها، چالش سیستم بانکی در سال‌جاری است، تاکید کرد: جمع‌آوری ایران چک‌ها منطقی نیست و تاثیری برحجم پول نخواهد داشت، زیرا به میزان چاپ ایران چک، پول از جريان خارج يا بلوکه می شود.

.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از ارزش اسکناس و مسکوک، ایران چک است، افزود: با خارج کردن این حجم بايد مبالغ هنگفتی اسکناس چاپ شود که این خود مستلزم کاغذ، مرکب، دستگاه و نیروی انسانی است و هزینه فراوانی خواهد داشت و به زيان اقتصاد ملی خواهد بود، مگر اینکه معادل آن اسکناس درشت چاپ شود. 

.
تنظیم بازار و جمع‌آوری نقدینگی با پیش فروش سکه
ريیس‌کل بانک ‌مرکزی با اشاره به طرح پیش‌فروش سکه و آغاز تحویل مسکوکات طلا از ۲۹ فروردین ماه سال‌جاری خاطرنشان کرد: در بازه زمانی قبل از اجرای طرح با توجه به اینکه بازار آتی، سکه را با مبلغ بیش از ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌كرد و شاهد رشد فزاینده قیمت سکه بودیم، بانک ‌مرکزی با اجرای طرح پیش‌فروش سکه ابتکار عمل را به‌دست گرفت و موجب ثبات قیمت سکه شد. وی ادامه داد: با این طرح بانک ‌مرکزی به دو هدف اصلی «تنظیم بازار طلا و سکه» و «جمع‌آوری نقدینگی» نائل شد.

.

بهمنی در پايان از اعلام راهکارهایی برای ثبات و کاهش نرخ ارز و سکه خبر داد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.