- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

توقف خدمات‌دهی به برخی بدهکاران بانکی

 

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیر دولتی، پست بانک و موسسه اعتباری توسعه، نحوه برخورد این بانک‌ها با برخی از بدهکاران بانکی را مشخص کرده است. بانک مرکزی در این بخشنامه از بانک‌ها خواسته «آن دسته از بدهکاران بانکی را که اسامی آنها در فهرست مطالبات غیرقابل وصول قرار گرفته، از دريافت هرگونه تسهیلات اعم از ريالی و ارزی، گشایش اعتبارات اسنادی و صدور ضمانتنامه اعم از ريالی و ارزی و ارائه دسته‌چک محروم کنند

.

این بخشنامه بر اساس «آئین نامه وصول مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول موسسات اعتباری ريالی و ارزی» ابلاغ شده و در آن برای «مطالبات غیرقابل وصول» شرایطی در نظر گرفته شده است.

.
از جمله اینکه «۱۰ سال از تاریخ انتقال تسهیلات به طبقه‌بندی دارایی‌های مشکوک الوصول» سپری شده و برای آنها ۱۰۰ درصد ذخیره اختصاصی منظور شده باشد.

.

بر اساس این ابلاغیه «آن بخش از تسهیلات که صرف‌نظر از تاریخ سررسید، گیرندگان آنها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، فوت، ورشکسته يا منحل شده و ۶ سال نیز از تاریخ صدور گواهی فوت، حکم ورشکستگی و انحلال برای اشخاص گیرنده تسهیلات سپری شده باشد و برای آنها ۱۰۰ درصد ذخیره اختصاصی منظور شده باشد.» نیز جزو مطالبات غیر قابل وصول است.

.
بانک مرکزی در بخشنامه خود متذکر شده که «شعب، واحدهای اعتباری يا سایر واحدهای ذی‌ربط موسسه اعتباری» موظف هستند بر اساس این معيارها، مطالبات غیرقابل وصول را شناسایی و طی گزارشی اعلام کنند. در گزارش مذکور باید مطالبات از اشخاص مرتبط به طور جداگانه طبقه‌بندی شده باشند.

.
بر اساس این بخشنامه بانک مرکزی، در صورت تایید غیرقابل وصول بودن مطالبات توسط هيات‌مدیره بانک، موافقت کتبی در ارتباط با حذف مطالبات غیرقابل وصول از دفاتر موسسه اعلام می‌شود.

.

این بخشنامه اضافه کرده که «موسسه اعتباری موظف است در اجرای مفاد این دستورالعمل، نسبت به تدوین سازوکار اجرایی داخلی مشتمل بر واحد يا واحدهای سازمانی مسوول انجام کار، روش‌های انجام کار، نحوه ارتباط، تبادل و گردش اطلاعات مابین واحدهای سازمانی و… اقدام کند.

.

سازوکار اجرایی مذکور باید به تصویب هيات‌مدیره موسسه اعتباری رسیده و نسخه‌ای از آن طی سه ماه پس از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل برای بانک مرکزی ارسال شود.» بانک مرکزی در این ابلاغیه آورده است: «موسسه اعتباری باید مطالبات سوخت شده را در يادداشت‌های همراه صورت‌های مالی، به مدت ده سال به عنوان یک يادداشت مستقل افشا کند.»

.

در بخش دیگری از این ابلاغیه بانک مرکزی آمده است: «موسسه اعتباری موظف است هنگام ارائه خدمات زیر نسبت به کنترل نام مشتری در فهرست مطالبات سوخت شده اقدام و در صورت درج نام مشتری در فهرست مزبور، وی را از دريافت برخی خدمات تا زمان وصول مطالبات، محروم سازد. این خدمات بانکی شامل: اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ريالی و ارزی، گشایش اعتبارات اسنادی و صدور ضمانتنامه اعم از ريالی و ارزی و ارائه دسته چک است.»

.
بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی موسسه اعتباری موظف است، چنانچه موفق به وصول تمام يا بخشی از مطالبات سوخت شده خود شود، دفاتر را از این بابت اصلاح کند. مبالغ حاصل از وصول مطالبات سوخت شده (اعم از اصل، سود و وجه التزام تسهیلات) باید به حساب درآمدهای متفرقه و تحت سرفصل معین« درآمد ناشی از وصول مطالبات سوخت شده» منتقل شود. 

.
این موسسه اعتباری موظف است به منظور جبران زيان يا خسارت احتمالی ناشی از عدم ایفای تعهدات مشتريان در رابطه با تسهیلات اعطایی آنان نسبت به احتساب ذخیره عمومی و اختصاصی در چارچوب دستورالعمل طبقه‌بندی دارایی‌های موسسات اعتباری اقدام كند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.