نرم افزارحسابداری صدگان

تصويب نامه ۱۴۴۲۰/ت۴۷۴۳۷هـ مورخ ۹۱/۱/۳۰(دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤديان مالياتي موضوع ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه)

0 1,177

حسابداراپ

وزارت امور اقتصادي و دارايي- وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات

هيأت وزيران در جلسه مورخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۰ بنا به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران- مصوب ۱۳۸۹- دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤديان مالياتي را به شرح زير تصويب نمود:

 .

دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤديان مالياتي  موضوع ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه

 .

 

ماده۱- در اين دستورالعمل، اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي روند:

 .

الف- قانون: قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران- مصوب ۱۳۸۹-

ب- سازمان: سازمان امور مالياتي کشور

ج- پايگاه اطلاعات: پايگاه الکترونيکي اطلاعات درآمدي و هزينه اي مؤديان مالياتي.

د- ساختار داده: قالب(فرمت) تبادل داده­اي اطلاعات موضوع ماده(۲) که توسط سازمان طراحي و در پايگاه اطلاعات تعبيه و اعلان مي گردد.

هـ- دستگاه اجرايي: دستگاههاي اجرايي موضوع ماده (۲۲۲) قانون.

و- مؤديان مالياتي: اشخاص موضوع ماده (۱) قانون ماليات هاي مستقيم- مصوب ۱۳۶۶- و اصلاحات بعدي آن.

 .

ماده۲-­دستگاههاي اجرايي­موظفند­بلافاصله­ پس از راه ­اندازي پايگاه اطلاعات در­ سازمان،­اطلاعات درآمدي و هزينه­ اي مؤديان ماليات را به شرح اقلام زير با رعايت مفاد اين دستورالعمل در اختيار سازمان قرار دهند:

الف- معاملات(خريد و فروش دارايي ها، کالاها و خدمات)

ب- تجارت خارجي(واردات و صادرات کالاها و خدمات)

پندار سیستم

ج- قراردادهاي مربوط به انجام معاملات و فعاليت هاي تجاري

د- قراردادهاي مربوط به انجام عمليات پيمانکاري

هـ- صدور و اخذ مجوزهاي فعاليت اقتصادي و همچنين مجوزهاي مربوط به انجام معاملات تجاري

و- تـراکـنش هاي جـابـه جـايي نـقدينگـي(بـانکـها، مـؤسـسه هـاي پـولي و اعتباري، تعـاوني هاي اعتبار، صـندوق هـاي قرض الحسنه و عناوين مشابه،صرافي ها و همچنين تسهيلات بانکي اعم از ارزي و ريالي، گشايش اعتبار­اسنادي و تنزيل اسناد اعتباري، ضمانتنامه ها و نظاير آن)

ز- نقل و انتقال اموال غير منقول، سهام و ساير اوراق بهادار

ح- تراکنش هاي بيمه اي( بيمه هاي اتکايي، باربري و مسئوليت مدني و بيمه هاي اجتماعي)

 .

ماده۳- تبادل اطلاعات و استفاده از اطلاعات موجود در اين پايگاه با حفظ محرمانه بودن و رعايت ماده(۲۳۲)قانون مالياتهاي مستقيم، تنها در چارچوب قانون براي تشخيص، تعيين، وصول و دادرسي مالياتي خواهد بود.

 .

ماده۴- دستگاههاي­اجرايي­موظفند زمينه تبادل­اطلاعات موضوع ماده (۲)را با هماهنگي سازمان به يکي از روشهاي زير حسب شرايط و زيرساختهاي موجود فراهم نمايند:

الف- تبادل بر خط و غير بر خط از طريق اتصال بانک اطلاعاتي دستگاه اجرايي به پايگاه اطلاعات بر اساس ساختار داده­اي تعريف شده توسط سازمان، دستگاههاي اجرايي موظفند ماهانه نسبت به بروز رساني اطلاعات بانکهاي خود­ در اين زمينه اقدام نمايند.

ب- تبـادل­از طريـق ساير رسـانه هـاي­الکترونـيکي­ از جمله لوح فـشرده(CD)­بـه صـورت ماهانه در صورت­فقدان زيرساختهاي لازم و تا زمان ايجاد زيـر ساختـها و اتصال در قالب بنـد(الف). در اين صـورت، دسـتگاه هاي اجرايي موظفند ماهانه اطلاعات بروز رساني شده مربوط را بر اساس ساختار داده اي مذکور در بند (الف)، در اختيار سازمان قرار دهند.

 .

ماده۵- وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و دستگاههاي اجرايي موظفند بسترهاي ارتباطي و نرم افزاري لازم براي تبادل اطلاعات موضوع بند(۲) را فراهم نمايند.

 .

ماده ۶- اطلاعات موضوع ماده­(۲)­اين دستورالعمل مشمول مواد­(۲۳۰)­و­(۲۳۱)­قانون ماليات هاي مستقيم و ضمانت اجرايي مندرج در آن مي باشد.

 .

محمدرضا رحيمي

معاون اول رئيس جمهور

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.