- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تثبیت محدوده ۱۷۰۰ تومان برای دلار بازار

بررسی روند قیمت ارز از اول این هفته نشان می‌دهد که تمایل به حفظ کف قیمت ۱۷۰۰ تومان برای دلار در بازار داخلی زیاد است. روز شنبه نرخ دلار با ۱۰۰ تومان کاهش تا کف ۱۶۵۰ تومان رسید. یکشنبه تا ۱۷۳۰ تومان بالا رفت.

.

دوشنبه نیز در همین سطح باقی ماند و روز گذشته پس از کاهش تا مرز ۱۷۰۰ تومان تا ساعت ۳ بعد از ظهر به ۱۷۱۵ تومان رسید. 
روز گذشته اتفاق چشمگیری در بازار ارز و همچنین سکه رخ نداد. قیمت‌ها تقریبا بدون تغییر باقی ماندند. به گفته یکی از صرافان مشتری کم بود. در چنین شرایطی بازار با وجود اینکه تقاضایی از جانب مشتریان معمول به خود نمی‌بیند، اما شاهد جابه‌جا شدن قیمت‌ها است.

.

از دی ماه سال قبل که قیمت ارز از محدوده ۱۷۰۰ تومان پیش افتاد، تا کنون بازار در مقابل افت قیمت آن از این سطح مقاومت کرده است. زمانی قیمت ۱۸۰۰ تومان و حتی ۱۹۰۰ تومان و اواخر اسفند ماه سال قبل ۲۰۰۰ تومان برای دلار، قیمتی پایه به حساب می‌آمد. این رقم به مرور تا ۱۷۰۰ تومان افت کرده و در این روزها پایین آمدن از سطح گفته شده برای آن تمایل شدیدی برای خرید ایجاد می‌کند.

.

در عین حال، سقف قیمت ۱۷۵۰ تومان هم مرز روانی سطوح بالارونده آن را تشکیل داده است. در این فاصله نوسان ادامه داری بازار را در روزهای اخیر به خود مشغول کرده است. روز گذشته روز افت قیمت‌ها در بازر ارز بود. قیمت یورو، پوند، درهم امارت، ریال عربستان، دلار کانادا و دلار استرالیا نیز سر به کاهش نهادند. 

.
در بازار سکه، اما به غیر از سکه طرح قدیم که تغییرات قیمت آن البته از نظر فعالان بازار ملاک نیست، بقیه سکه‌ها تغییر قیمت خاصی نداشت. تا زمان تنظیم این گزارش در ساعت ۵/۳ بعدازظهر سکه طرح جدید ۶۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۳۴۵ هزار تومان و ربع سکه ۱۸۵ هزار تومان فروخته شد.

.

قیمت‌های مذکور در راسته خیابان فردوسی به مردم عرضه شد. ورود ارزهای ارزان قیمت به بازار از اوایل این هفته موجب شوک قیمتی به بازار ارز شد و نرخ دلار طی چند ساعت ۱۰۰ تومان ارزان شد. این شرایط البته با افت میزان عرضه در روزیکشنبه تغییر یافت و قیمت از ۱۷۰۰ تومان دوباره بالاتر رفت.

.

این قیمت‌ها ممکن است در سایر نقاط شهر تهران از جمله بازار و سبزه‌میدان تفاوت‌هایی داشته باشد و به دلیل نبود یک ساختار صحیح در تعیین قیمت‌های واحد و برخوردهای سلیقه‌ای امکان اختلاف قیمت حتی تا ۵ هزار تومان برای سکه در یک ساعت هم وجود دارد.

.

در عین حال وجود دخالت برخی مراکز غیر مسوول در امر اعلام نرخ ارز و سکه به صورت پایگاه‌های اطلاع رسانی و نبود یک مرکز مورد اعتماد و وثوق همگانی در این بازار، قیمت‌های اعلام شده از سوی هر رسانه‌ای تنها قابل استناد مخاطبان آن رسانه است.

.

اگر وضعیت سر درگمی قیمت‌های بازار ارز و سکه را با وضعیت قیمت سهام بازار سرمایه مقایسه کنیم، آنگاه به تفاوت یک بازار ساختارمند با یک بازار سلیقه‌ای که مصداق کامل «هر کسی از ظن خود شد یار من» پی خواهیم برد.

.

در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار همچنان در محدوده ۶۸ هزار تومان است. افت و خیز قیمت طلا بدون اجرت ساخت (خام) معمولا تناسب بهتری با قیمت جهانی طلا دارد. قیمت طلا در بازار‌های جهانی روز گذشته در دومین روز از فعالیت این هفته خود تا ساعت تنظيم اين گزارش همچنان در محدوده ۱۶۶۰ دلار نوسان داشت.

.

اما انتظار نوسان بيشتر آن نيز وجود داشت. قیمت آن البته در ساعات پایانی معاملات هفته گذشته نیز در سطح ۱۶۶۳ دلار بسته شده بود. معمولا کمتر پیش می‌آید که قیمت طلا در سطح خاصی نوسان پياپي داشته باشد. اما مطالعه عوامل فاندامنتال بازار نشان می‌دهد که برآیند همه آنها در تاثیر بر افت و خیز قیمت طلا به صفر رسیده و از این رو بازار شاهد نوسان کم قیمت طلا است. 

.
با این حال درآمریکا همچنان انتظار برای به جریان افتادن دور سومی از انبساط مالی و خرید اوراق قرضه بر فضای عمومی بازارهای مالی و پولی حکمفرماست. در حالی که ماه‌های گذشته برخی کارشناسان به صراحت از پایان یافتن بحران به جای مانده از سپتامبر ۲۰۰۸ سخن می‌گفتند.

.

برنانکه رییس فدرال رزرو ضمن مخالفت با آن به پایان رسیدن آن را رد می‌کرد. افزایش میزان اشتغال ایجاد شده در چند ماه و نهایتا افت آن در ماه مارس به همه نشان داد که اقتصاد آمریکا بازهم نیازمند کمک‌های مالی بیشتر است.

.

این امر البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده و پیش‌بینی می‌شود که در صورت اجرایی شدن آن افت ارزش دلار آمریکا در مقایسه با بازدهی اوراق قرضه، نرخ طلا را همراستا باافزایش ارزش یورو راهی رکوردهای شهریور سال گذشته کند. 

.
ارزش دلار در مقابل یورو به پایین‌ترین حد ۴ هفته‌ای خود رسید که علت آن افت تولیدات کارخانه‌ای در ماه آوریل اعلام شده است. 

.
از استرالیا نیز خبر می‌رسد که نرخ بهره در این کشور نیم درصد افت داشته که نیاز به انبساط مالی در بازار‌های این کشور دلیل این امر اعلام شده است. در بازار جهانی طلا رسیدن نرخ به ۱۶۶۵ دلار موجب فروش عمده طلا شد و افت و خیز‌هایی را در پی داشت که البته چندان تغییراتی در منحنی ایجاد نکرده است. 

.
در بازار داخلی از روز ۲۹ فروردین تا کنون شعب بانک ملی تحویل سکه‌های پیش فروش شده به مردم را انجام می‌دهند. این شرایط در حالی که قیمت بازخرید اعلام شده برای هر سکه ۶۳۶ هزار تومان است، در بازار قیمت خرید سکه ۶۶۵ هزار تومان است که ۲۹ هزار تومان با نرخ پیشنهادی بانک مرکزی تفاوت دارد.

/

این روند البته به مرور به نرخ بانک مرکزی نزدیک‌تر می‌شود. روز ۲ اردیبهشت این میزان تقریبا ۴۶ هزار تومان فاصله داشت. با این روند احتمال اینکه مردم سکه خود را به بانک بفروشند و از دادن مالیات بر ارزش افزوده نیز بپرهیزند، ممکن است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.