- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

برگزاري مراسم تجليل از ميراث حسابداري ايران

نخستين گردهمايي «تجليل از ميراث حسابداري ايران» با همت مركز ترويج دستاوردهاي حسابداري در دانشگاه علوم اقتصادي برگزار شد.

.

اين گردهمايي كه به منظور بزرگداشت مرحوم دكتر فضل‌الله اكبري از نخستين استادان حسابداري كشور، تشكيل شده بود با حضور پيشكسوتان رشته و حرفه حسابداري، اساتيد دانشگاه‌ها، حسابداران رسمي، خانواده دكتر اكبري و دانشجويان حسابداري برگزار شد.

.
ايران، پيشرو در حسابداري
استاد مصطفي علي‌مدد در اين مراسم با تبريك تاسيس مركز ترویج دستاوردهای حسابداری گفت: هيچ تمدني بدون استقرار حساب و كتاب منظم، نه شكل گرفته و نه مي‌تواند شكل بگيرد. وي افزود: نخستين حسابداران ايراني، كاهنان و كاتباني بودند كه حدود يك هزار سال قبل از ميلاد، حساب و كتاب معبد چغازنبيل را نگه مي‌داشتند و نيز حسابداراني كه حساب و كتاب بناي تخت جمشيد را ثبت كردند.

.

علي‌مدد ادامه داد: در ترجمه يكي از اين لوح‌ها كه اكنون در آمريكا نگهداري مي‌شود، مي‌بينم كه اطلاعات مالي و غيرمالي مندرج در آن، بسيار جامع‌تر از اطلاعاتي است كه در عصر حاضر با سيستم‌هاي كامپيوتري انجام مي‌شود.اين پيشكسوت حسابداري سپس گفت: منظور از نسل اول حسابداران ايراني، خوارزمي يا بوزجاني نيست، منظور افرادي است كه به دنبال انقلاب مشروطيت و ايجاد موسسات جديد در سال‌هاي ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰، حسابداري نوين يا دوطرفه را در انگلستان و آمريكا آموختند و براي كار به ايران بازگشتند كه مرحوم دكتر اكبري نيز از آن جمله بود.

.

علي‌مدد خاطرنشان كرد: اين نسل با مسائل متعددي مواجه بودند، زيرا علومي كه آموخته بودند در رابطه با موسساتي بود كه هنوز در ايران به وجود نيامده بود.

.
از سوي ديگر دانش حسابداري در قالب اصطلاحات خاصي، مقولات را توضيح مي‌داد كه هم به معادل فارسي نياز داشت و هم بايد مفهوم آن در جامعه رواج پيدا مي‌كرد. وي در ادامه با اشاره به تلاش‌هاي ارزنده مرحوم دكتر فضل‌الله اكبري در آموزش حسابداري و بيان خاطراتي از همكاري با ايشان در تهيه و تدوين «فرهنگ اصطلاحات حسابداري» ياد و خاطره اين استاد حسابداري را گرامي داشت.

.
عاشقان نمي‌ميرند 
در ادامه اين مراسم، نظام‌الدين ملك‌آرايي، عضو هيات مديره جامعه حسابداران رسمي درباره مرحوم دكتر اكبري گفت: او يكي از پيشكسوتان حرفه حسابداري است كه از ميان ما رفته اما محال است كه مرده باشد، عاشقان نمي‌ميرند و او از نسل عاشقان بود. وي افزود: دكتر اكبري در طول عمر پربركت خود خدمات ارزنده‌اي انجام داد و بر گردن فرهنگ و جامعه ما حق زيادي دارد، زيرا حسابداري نوين را در سطح دانشگاهي معرفي كرد و ده‌ها سال مداوم در تاليف كتاب‌هاي حسابداري تلاش كرد.

.
ملك‌آرايي ادامه داد: او انساني شريف، معلمي بزرگ و پژوهشگري خستگي‌ناپذير بود و از خصوصيات بارز او مي‌توان به هوشمندي، عقل‌گرايي در روش فكري، گستردگي اطلاعات، بينش ژرف، حسن سليقه، اعتدال در داوري، تواضع توام با وقار و متانت و گره‌گشايي از كارهاي سخت اشاره كرد.

.
در ادامه اين مراسم نيز جمشيد ارجمند از شاگردان دكتر اكبري و محمدجواد صفار از همكاران وي به بيان خاطراتي از آن مرحوم پرداختند. همچنين دكتر جعفر باباجاني مطالبي را درخصوص حسابداري دولتي و جايگاه آن در كشور بيان كرد.

.
گزارش خبرنگار ما حاكي است در پايان مراسم «تجليل از ميراث حسابداري ايران» با اعطاي تنديس به آقايان علي‌مدد، باباجاني، ملك‌آرايي، ارجمند و همسر مرحوم دكتر اكبري از آنان تقدير و تشكر به عمل آمد.

.
خروج از سكون چند ساله 
در حاشيه برگزاري اين مراسم، مدير گروه حسابداري دانشگاه علوم اقتصادي و رييس مركز ترويج دستاوردهاي حسابداري در گفت‌وگو با خبرنگار دنياي اقتصاد درباره اهداف اين مركز گفت: نقص‌هاي موجود در سيستم آموزشي و نيز روند پژوهش‌هاي انجام شده داخلي در رشته حسابداري، ما را بر آن داشت تا با راه‌اندازي مركز ترويج دستاوردهاي حسابداري، گام‌هاي موثري در جهت اعتلاي اين رشته ارزشمند در كشور برداريم.

.
دكتر زهرا ديانتي افزود: متاسفانه باوجود افزايش روزافزون فارغ‌التحصيلان رشته حسابداري كه براساس آمار وزارت علوم، بيشترين تعداد دانشجويان در كشور هستند، به دليل سكون چندساله حاكم بر اين رشته، فارغ‌التحصيلان آن با قابليت‌هايي كمتر از يك دفتردار تحويل بازار كار مي‌شوند.

.
اين استاد دانشگاه علوم اقتصادي درباره فعاليت‌هاي مركز ترويج دستاوردهاي حسابداري گفت: انتشار مجلات و كتب تخصصي، پياده‌سازي شيوه‌هاي نوين در آموزش حسابداري، انجام پژوهش‌هاي هدفمند و داراي ارزش افزوده علمي، برگزاري كارگاه‌ها و دوره‌هاي آموزشي آزاد براي دانشجويان و برگزاري دوره‌هاي علمي ويژه مدرسان رشته حسابداري مهم‌ترين زمينه‌هاي فعاليت اين مركز است.

.
ديانتي سپس گفت: به روزرساني سرفصل‌هاي دروس تخصصي رشته حسابداري و پياده‌سازي آن در گروه حسابداري دانشگاه علوم اقتصادي، برگزاري كارگاه‌هاي فيلم حسابداري صنعتي، آموزش كاربرد نرم‌افزار اكسل در حسابداري، آموزش حسابداري صنعتي (۱)، آشنايي با سازوكارهاي بازار سرمايه ايران، تجزيه و تحليل صورت‌هاي مالي، حسابداري عملي و نيز برگزاري سمينارهاي ماهانه طراحي سيستم‌هاي استراتژيك بهاي تمام شده و تجليل از ميراث حسابداري ايران مهم‌ترين اقدامات انجام شده توسط اين مركز است.

.
وي درباره برنامه‌هاي آتي مركز گفت: برگزاري كارگاه آموزش حسابداري براي مديران غيرمالي، برگزاري ميزگرد حسابداري مديريت در جهان از گذشته تا آينده، برگزاري جلسات دورخواني مقالات اثرگذار در ادبيات مديريت بهاي تمام‌شده در جهان و برگزاري نشست‌هاي هفتگي با موضوعات حسابداري منابع انساني، حسابداري مبتني بر فعاليت و مديريت استراتژيك بازاريابي با رويكرد مديريت استراتژيك بهاي تمام شده، مهم‌ترين برنامه‌هاي آينده اين مركز است.
.
مرد نكونام حسابداري 
دكتر فضل‌الله اكبري متولد دوم ارديبهشت ۱۳۰۰ گلپايگان، تحصيلات ابتدايي را در گلپايگان و دبيرستان را در اصفهان به پايان رسانيد. علوم قديمه را نزد پدربزرگش فخرالعلما و اساتيدي چون فضل‌الله همايي، جلال همايي و مباركه‌اي آموخت.

.
پس از ديپلم، در دانشكده حقوقي و علوم سياسي دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت و در خرداد ۱۳۲۵ ليسانس و در سال ۱۳۳۴ فوق‌ليسانس مديريت گرفت. سپس در سال ۱۳۳۷ با درجه دكتراي مديريت حسابداري از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي فارغ‌التحصيل شد و در سال ۴۲ نيز موفق به اخذ مدرك دكتراي مديريت مالي از دانشگاه استانفورد شد.

.
تاسيس دانشكده علوم اداري و مديريت بازرگاني تهران در سال ۴۳ از اقدامات او به شمار مي‌رود.برخي از كتاب‌هاي مرحوم دكتر اكبري عبارتند از: اصول علم دفترداري، حسابداري بازرگاني، حسابداري صنعتي، تهيه بودجه بازرگاني و صنعتي، تجزيه و تحليل صورت‌هاي مالي، حسابداري استهلاك و فرهنگ دو جلوي اصطلاحات حسابداري.
دكتر اكبري در ۱۳ فروردين ۱۳۸۴ وفات يافت و در قطعه ۲۲۹ بهشت زهرا آرام گرفت.
روانش شاد و يادش گرامي باد.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.