نرم افزارحسابداری صدگان

بررسی ۱۱ ابزار مالی در کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس

0 1,184

حسابداراپ

 

سنا – رییس کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار دستاوردهای این کمیته را در چهارمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی تشریح کرد. غلامرضا مصباحی‌مقدم با بیان اینکه کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس از ابتدای فعالیت خود ۱۱ ابزار مالی را مورد بررسی قرار داده است، افزود: این کمیته با راه‌اندازی ۱۰ ابزار مالی موافقت و تنها با فروش استقراضی سهام مخالفت کرد.

.

وی اظهاركرد: کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس در بخش نخست اوراق بهادار اسلامی (صکوک) را مورد بررسی قرار داد که در نهایت با انتشار هفت اوراق اجاره، مرابحه، استصناع، مضاربه، قرض‌الحسنه، سلف و اوراق رهنی موافقت کرد.

.

پندار سیستم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به صندوق زمین و ساختمان به عنوان یک ابزار مالی جدید در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها با انتشار اوراق سرمایه‌گذاری با مبالغ معین، به عنوان قرارداد وکالت اقدام به جمع‌آوری وجوه از مردم می‌کند، سپس به وکالت از طرف صاحبان اوراق، وجوه آنان را در زمینه احداث و فروش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند و در پایان پروژه، اصل سرمایه و سود حاصل را پس از کسر مبلغی معین به عنوان حق‌الوکاله به صاحبان اوراق برمی‌گرداند.

.

مصباحی‌مقدم صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و ارز را از دیگر ابزارهای مالی اعلام کرد که کمیته فقهی سازمان بورس با راه‌اندازی آنها در بازار سرمایه ایران موافقت کرده است. وی درباره دلایل مخالفت کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس با فروش استقراضی سهام افزود :

.

این کمیته بعد از بررسی ابعاد مختلف این قرارداد به این جمع بندی رسید که فروش استقراضی سهام مبتنی بر ربا بوده و قابل استفاده در بازار سرمایه اسلامی نیست. يادآور مي‌شود، چهارمین دوره آموزش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی روز گذشته با حضور اندیشمندان و مدیران ارشد مالی ۱۲ کشور جهان در تهران آغاز شد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.