- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بانک مرکزی امسال روزهای سختی دارد.

 یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد که در شرایط فعلی باید از مدیران متخصص و متفکر برای حضور در بانک مرکزی استفاده شود.

.
به گزارش بینا، شاهین شایان آرانی کارشناس مسائل اقتصادی بر ثبات نظام ارزی کشور و کنترل و مهار تورم در سال جاری تاکید کرد و ضمن بیان اینکه این دو مبحث ارتباط فی مابین دارند و باید به عنوان یک اصل در نظر گرفته شوند، به موج گفت: نقش نظام بانکی در این ساختار پررنگ تر می شود و در این میان وظیفه بانک مرکزی دو چندان جدی تر و مشکل تر خواهد شد.

.
شایان آرانی تصریح کرد: بانک مرکزی باید سعی کند نقدینگی لازم به صورت ریالی و ارزی در نظام پولی و بانکی کشور تامین شود و سلامتی این نظام نیز مورد توجه قرار گیرد.
.
یک برنامه روشن و مدون برای سالم سازی نظام پولی
این کارشناس اقتصادی خواستار برنامه ای روشن و مدون از سوی بانک مرکزی به منظور سالم سازی نظام پولی و بانکی کشور شد و افزود: بانک مرکزی باید در قالب یک برنامه شفاف، ثبات، اطمینان، اعتماد و سلامتی نظام پولی و بانکی را از طریق برنامه و نظام های مختلف تامین کند.

.
وی مدیریت نظام پولی و بانکی کشور در راستای ایجاد ثبات، تداوم فعالیت و تعادل اقتصادی، تامین نقدینگی لازم در نظام های اقتصادی، حفظ و حراست از سلامتی نظام پولی حفظ و حراست، قانونمندی نظام پولی و بانکی کشور را از وظایف اصلی و خطیر بانک مرکزی در حوزه پولی و بانکی عنوان کرد و گفت: نظارت و کنترل های لازم بای در قالب قانون اعمال شود تا به ثبات، تداوم فعالیت و کمک به توسعه اقتصادی منجر شود.
.
نقش حساس و جدی بانک مرکزی در سال ۹۱
وی به تلاطم های نظام پولی و بانکی کشور طی سال های گذشته اشاره کرد و با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی قابل توجه در کشور گفت: در اینجا نظارت بانک مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و به نوعی نقش حساس تری را در سال جاری به عهده دارد.

.
به گفته وی، مدیریت نظام پولی و بانکی کشور از طریق اعمال نظارتها و حمایت های لازم برای مدیران عامل بانکها و هیات مدیره بانکها اهمیت بیشتری پیدا می کند.
.
امسال بانک مرکزی روزهای سختی را در پیش دارد
این کارشناس اقتصادی در عین حال گفت: در فضای فعلی ما و با توجه به بحث تحریم و تنش های سیاسی که با آن دست به گریبان هستیم، کار بانک مرکزی دو چندان سخت تر است.

.
وی ادامه داد: بدون توجه به بحث های تحریم کار بانک مرکزی سخت است و بحث تحریم کار این نهاد را سخت تر می کند، در این فضا که کار سخت تر می شود، باید تیم متخصص و حرفه ای در آن افزایش پیدا کند.
.
تزریق مدیران متخصص و متفکر به بانک مرکزی
شایان آرانی ضمن تاکید بر اینکه، هسته متفکر و متخصص در بانک مرکزی باید تقویت شود تا مدیران از عهده مسئولیت های سنگین برآیند، گفت: بانک مرکزی باید مستقل از فضای سیاسی و در عین استقلال کامل فعالیت کند.

.
وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی نباید دستخوش تلاطم های سیاسی و فشارهای سیاسی باشد تنها در این صورت است که این امر به سالم سازی و موثر شدن بانک مرکزی در سال جاری کمک می کند.
.
عوارض وخیم چاپ پول
وی ضمن بیان اینکه، بانک مرکزی باید مستقل از فضای سیاست باشد، گفت: اگر دولت به بانک مرکزی برای تامین نقدینگی فشار بیاورد و بانک مرکزی نیز توانایی لازم را نداشته باشد، ناچار است که پول چاپ کند که متاسفانه اینها عوارض وخیمی خواهد داشت و به افزایش تورم منجر می شود.

.