نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش ۳ درصدی نرخ سود تسهیلات مرابحه‌ای

0 698

حسابداراپ

بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات «مرابحه»ای در چارچوب کارت اعتباری «میزان» را از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد افزایش داد.

.

در بخشنامه بانک مرکزی با عنوان «دستورالعمل اجرايي کارت اعتباري ميزان براي کارکنان دولت و کارگران» که به تایید ريیس کل این بانک رسیده، با اشاره به اینکه نرخ سود عقود غیر مشارکتی تا سررسید دو ساله، ۱۴ درصد تعیین شده، آمده است:

.

«سهم نرخ سود دریافتی تسهیلات مرابحه از دارنده کارت اعتباری (تسهیلات گیرنده) از ۴ درصد در سال به ۵ درصد در سال و سهم سود ناشی از تخفیف خرید از فروشندگان کالا از ۷ درصد در سال به ۹ درصد در سال افزایش پیدا می‌کند.»

.

بنا بر این بخشنامه بانک مرکزی، مبنای تخفیف دریافتی از فروشندگان کالا به عنوان بخشی از سود تسهیلات مرابحه، به طور سالانه منظور می‌شود.

.

پندار سیستم

این بخشنامه به کلیه بانک‌هاي دولتي و شرکت‌هاي دولتي پست بانک ابلاغ شده و اداره کل مقررات، مجوزهاي بانکي و مبارزه با پولشويي اداره مطالعات و مقررات بانکي بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته این بخشنامه را اجرا کنند. 

.
عقود «مرابحه»‌ای يكي از عقود اسلامي است که به وسیله آن «‌فروش كالا به بهاي معلوم به مشتري، به ترتيبي انجام می شود كه تمام يا قسمتي از بهاي كالا به اقساط مساوي يا غيرمساوي در سررسيد يا سررسيدهاي معين دريافت شود.»

.

لغت مرابحه از كلمه «ربح» گرفته شده است كه به معني «افزايش» است. مرابحه مبلغ اضافه پرداختي است كه خريدار يك دارايي خاص (به جز دارايي‌هاي پولي همچون پول نقد و اسناد دريافتني) به فروشنده مي‌پردازد. فروش كالا در عقد مرابحه مي‌تواند به صورت نقدي يا اقساطي باشد.

.
مرابحه يكي از ابزارهاي تامين مالي اسلامي است و براي تامين مالي توليد، سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي، كشاورزي و معدني استفاده می‌شود. همچنين اين عقد براي حمايت از بازار سرمايه، انتشار اوراق صكوك و تامين مسكن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

.
در یک تعریف ساده، مرابحه شامل قرارداد بين بانك و مشتري براي فروش يك دارايي يا كالا است. در اين قرارداد، بانك كالاهاي مورد تقاضاي مشتري را خريداري كرده و آنها را به قيمت بيشتر به مشتري مي‌فروشد. مبلغ سود (افزايش قيمت) پيش از بسته شدن قرارداد مشخص و تثبيت شده و به مشتري اعلام مي‌شود.

.
در بيع مرابحه، فروشنده (بانك) هزينه تمام شده تحصيل دارايي ( كالا ) اعم از قيمت خريد، هزينه‌هاي حمل‌ونقل و نگهداري و ساير هزينه‌هاي مربوطه را به اطلاع مشتري مي‌رساند و سپس تقاضاي مبلغ يا درصدي اضافي به عنوان سود مي‌كند.

.
مرابحه ابزار مهمي براي حمايت از تامين مالي نيازهاي خانوارها به هر نوع كالا همچون لوازم خانگي، اجناس مصرفي و كالاهاي بادوام بوده و كاربرد مهم آن در كارت‌هاي اعتباري است كه مي‌تواند موجب رونق جدي كارت‌هاي اعتباري شود.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.