نرم افزارحسابداری صدگان

كليات لايحه بودجه ۹۱ تصويب شد.

0 777

حسابداراپ

 اعضای کمیسیون تلفیق با ۲۰ رای موافق ۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموعه ۲۹ رای کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ تصویب کردند.

.
اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۱ کل‌کشور در جلسه روز گذشته خود یکشنبه خود پس از چندین جلسه بحث و بررسی، کلیات لایحه بودجه را برای اولین بار با ۱۵ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع تصویب نکرد.
.
* تکلیف نامعلوم بودجه در مجلس
بر همین اساس و طبق ماده ۱۴۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، قرار شد لایحه بودجه ۹۱ برای بررسی کلیات به صحن علنی مجلس ارائه و رأی‌گیری شود، در صورتی که کلیات لایحه بعد از توضیحات نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی در صحن علنی رأی آورد، لایحه مجدداً به کمیسیون تلفیق می‌رود و اعضای این کمیسیون نیز بدون رأی‌گیری درباره کلیات، وارد بررسی جزئیات بودجه ۹۱ می‌شوند اما در صورتی که کلیات بودجه در صحن علنی نیز رد شود، در این صورت لایحه به دولت عودت داده می‌شود تا قوه مجریه لایحه بودجه دیگری را تقدیم مجلس کند.
.
* دلایل رد کلیات لایحه بودجه
موسی‌الرضا ثروتی، درمورد دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۹۱ در کمیسیون تلفیق گفت: کلیات لایحه بودجه ۹۱ بعد از ۵ جلسه بررسی با ۱۹ رای مخالف، ۱۵ رای موافق و یک رای ممتنع رد شد.

.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: پس از رد شدن کلیات لایحه، بودجه به صحن مجلس برای بررسی ارائه می‌شود و در اولین جلسه مجلس ۵ نماینده مخالف و ۵ نماینده موافق و نماینده کمیسیون تلفیق صحبت می‌کنند و اگر نمایندگان مجلس در صحن مجلس به نظر کمیسیون تلفیق رای مثبت دادند یعنی کلیات را دوباره رد کردند، آن‌را به دولت برگشت داده و باید دولت لایحه جدیدی برای بودجه ۹۱ ارائه کنند.

.
وی افزود: اما اگر احیاناً نمایندگان مردم در صحن مجلس رای مخالف تلفیق دهند، لایحه بودجه برای بررسی دوباره کلیات و جزئیات وارد کمیسیون تلفیق می‌شود که اگر کمیسیون تلفیق دوباره رای داد، بررسی ادامه بودجه انجام می‌شود و اگر دوباره رد شد، برای بار دوم به صحن مجلس می‌رود.

.
نماینده بجنورد در مورد دلایل نمایندگان در رد کلیات لایحه بودجه که برای اولین بار اتفاق می‌افتاد، گفت: یکی به دلیل اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه نیامده بود، دوم نرخ ارز در لایحه معلوم نبود، سوم به دلیل اینکه درآمدهای لایحه واقعی نبود، چهارم سقف بودجه مشخص نبود، پنجم میزان انتشار اوراق مشارکت مشخص نبود و ششم به دلیل اینکه توزیع بودجه بر اساس شاخص‌های کلان مورد اعتراض نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه قرار داشت.

.
وی افزود: دلیل هفتم اینکه تعداد زیادی طرح جدید با نظرات خاص در لایحه بودجه دولت آورده شده بود که نمایندگان با آن مخالف بودند.

.
ثروتی درباره دلیل هشتم ادامه داد: برخی از مواد لایحه بودجه بر خلاف مواد قانون برنامه پنجم مانند ماده ۱۸۰ بود و همچنین با ۴ ماده دیگر قانون برنامه پنجم مغایرت داشت و جدول مصرف ارزی در پیوست لایحه بودجه وجود نداشت.

.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: یک سری احکام جدید در لایحه بودجه ۹۱ آمده که مخالف قوانین برنامه پنجم، قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است.

.
وی تاکید کرد: از ۵۴ عضو کمیسیون تلفیق ۳۵ نفر حضور داشتند که ۱۹ رای مخالف ۱۵ موافق و یک ممتنع داده شده و بقیه غایب بودند.
وی در مورد اینکه چرا این همه نماینده از کمیسیون تلفیق غایب بودند و آیا اینکه امور مملکت و بودجه برای آنها مهم نیست گفت: برخی از نمایندگان دور دومی انتخابات بودند اما بر اساس قانون جلسه‌ تلفیق با حضور حداقل ۲۸ نفر یعنی ۵۰ درصد بعلاوه یک نفر رسمیت پیدا می‌کند.

.
ثروتی گفت: پیشنهاد دولت در طرح‌های عمرانی واقعی نبوده است.
.
* زمزمه‌ها برای رای‌گیری مجدد
اما با تقاضای جمعی از نمایندگان و پیگیری‌های آن‌ها مقرر شد که تلفیقی‌ها صبح امروز تشکیل جلسه دهند تا بار دیگر در مورد کلیات لایحه با هم بحث‌ گفت‌و‌گو کنند.
.
* اظهار نظر ضد ونقیض تلفیقی‌ها
اما موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۱ صبح امروز به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت که قرار بود اعضای کمیسیون تلفیق ساعت ۸ امروز هم تشکیل جلسه دهند تا بار دیگر کلیات لایحه بودجه را به رای بگذارند اما جلسه عدد نداشت و تعدادی از نمایندگان که مخالف رای گیری مجدد بودند، در جلسه حضور نداشتند به همین دلیل رای‌گیری در جلسه امروز انجام نشد.

.
وی در ادامه گفت: نمایندگان مخالف رای‌گیری مجدد هستند و می‌گویند که گزارش کمیسیون باید در صحن ارائه شود و در صورتی که در صحن تشخیص دادند گزارش بار دیگر به کمیسیون می‌آید.

.
ثروتی گفت: در حال حاضر آقای ابوترابی‌فرد در تلاش است تا نظر نمایندگان مخالف را برگرداند تا کلیات لایحه بودجه بار دیگر در تلفیق به رای گذاشته شود.

.
نماینده مردم بجنورد اضافه کرد: در حال حاضر تعدادی از نمایندگانی که موافق کلیات لایحه بودجه بودند و تعدادشان نیز ۱۵ نفر است به همراه جمع دیگر در محل تلفیق حضور دارند و در حال صحبت در خصوص لایحه هستند.

پندار سیستم

.
عضو کمیسیون تلفیق همچنین گفت: آقای الفت‌ پور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور شب گذشته با نمایندگان صحبت‌هایی برای جلب نظر‌شان برای رای دادن به کلیات لایحه بودجه داشت. ولی نمایندگان تاکنون نظرشان عوض نشده است.
وی در پایان اظهار داشت: قرار است بعد از ظهر امروز مجددا اعضای کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه دهند تا بار دیگر در خصوص کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ بررسی کند.
.
* حضور لاریجانی در تلفیق
دقایقی بعد از اعلام این خبر بود که حجت الاسلام موسی قربانی به خبرنگار فارس گفت: جلسه کمیسیون تلفیق در حال حاضر با حضور ۳۴ نفر از اعضا رسمیت دارد و نمایندگان به صورت جدی در حال بررسی لایحه بودجه هستند.

.
وی افزود: دقایقی پیش هم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درکمیسیون تلفیق حضور پیدا کرد البته وی تاکنون سخن نگفته و فقط در محل کمیسیون حضور پیدا کرده است، همچنین عزیزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز جهت بررسی و صحبت در خصوص لایحه بودجه در محل کمیسیون حضور دارد.
.
* بالاخره کلیات بودجه در تلفیق تصویب شد
در نهایت بعد از سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز کمیسیون تلفیق یک رای‌گیری در جلسه انجام شد و سه چهارم از اعضاء این کمیسیون با رای‌گیری مجدد برای کلیات لایحه بودجه موافقت کردند.

.
بعد از این بود که اعضاء این کمیسیون رای خود را در مورد کلیات لایحه اعلام و در پایان با ۲۰ رای موافق ۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموعه ۲۹ رای کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ تصویب شد.
.
* اصل ماجرا چه بود؟
اما برای روشن‌تر شدن قضیه به سراغ حجت‌الاسلام قربانی رفتیم تا وی که در جریان اتفاقات دیروز و امروز کمیسیون تلفیق بود، ماجرا را برای ما باز گو کند.

.
حجت‌السلام موسی قربانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۱ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: روز گذشته که کلیات لایحه بودجه درتلفیق رأی نیاورد، صحبت‌هایی در مورد ماده ۱۴ آیین‌نامه داخلی کمیسیون که مربوط به اصلاح آیین‌نامه است و گفته که آیین‌نامه باید با دو سوم رأی نمایندگان اصلاح شود و همچنین ماده ۵ که راجع به تجدیدنظر در آرای نمایندگان است و نیاز به رأی سه چهارم اعضا دارد، شد.

.
وی افزود: چون احتمال داده می‌شد که کلیات بودجه سه چهارم رأی نیاورد، گفتند که اول آیین نامه را بر اساس ماده ۱۴اصلاح می‌کنیم و آن سه چهارم را به دو سوم تغییر می‌دهیم که این مسئله در کمیسیون رأی نیاورد.

.
قربانی گفت: اعضای کمیسیون معتقد بودند که اگر این مسئله تصویب شود، ممکن است بعدا اتفاقاتی رخ دهد و پایه رأی‌گیری‌ها سست و نمایندگان پی در پی تقاضای رأی‌گیری مجدد داشته باشند.

.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۱ اظهار داشت: در ادامه و در اجرای ماده ۵ فعلی که گفته تصمیم‌گیری مجدد و بازنگری در تصمیمات کمیسیون با سه چهارم رأی نمایندگان امکانپذیر است، برای تجدیدنظر در رأی‌گیری از نمایندگان نظرخواهی شد که از مجموع ۳۵ نفر، ۲۸ نفر با آن موافقت کردند.

.
وی اضافه کرد: بعد از رأی نمایندگان برای تجدیدنظر در رأی گذشته خود بنا شد که کلیات لایحه بودجه به رأی گذاشته شود.
.
* اظهارات لاریجانی در تلفیق
قربانی به حضور علی لاریجانی در جلسه امروز تلفیق هم اشاره کرد و اظهار داشت: آقای لاریجانی در جلسه امروز گفت که رد کردن بودجه به مصلحت کشور نیست و آقای عزیزی هم توضیحاتی در خصوص لایحه بودجه ارائه داد.

.
وی افزود: رئیس مجلس در جلسه امروز به موضوع مذاکرات آتی ۱+۵ هم اشاره کرد و گفت که باتوجه به اینکه این مذاکرات در پیش است و زمان گذشته و امروز ۲۱ فروردین است به صلاح نیست که کلیات رد شود؛ ضمن اینکه اگر لایحه به صحن مجلس فرستاده شود، مجلس به آن رأی می‌دهد و لایحه دوباره به کمیسیون برمی‌گردد و ثمره‌ای در رأی ندادن شما وجود ندارد و فقط یک وقتی گرفته می‌شود و شرایط کنونی کشور ایجاب می‌کند که وحدت بیشتری وجود داشته باشد و رهبری هم توصیه‌هایی در این رابطه کرده‌اند؛ گرچه ایراداتی در لایحه بودجه وجود دارد و ممکن است برخی افراد به آن اعتراض داشته باشند ولی مصلحت این است که کلیات لایحه بودجه تصویب شود.

.
قربانی ادامه داد: در نهایت رأی‌گیری در خصوص کلیات لایحه بودجه صورت گرفت و نمایندگان با کلیات لایحه موافقت کردند.
وی تأکید کرد: طبق ماده ۵ آیین‌نامه تصمیمات کمیسیون تلفیق قطعی است مگر با تقاضای یک سوم و رأی سه چهارم نمایندگان حاضر در آن.

.
این نماینده مجلس اظهار داشت: اتفاقاتی که در کمیسیون تلفیق افتاد طبق آیین‌نامه هیچ مشکل قانونی نداشت و کاملا قانونی بود.

.
مقداد ذکی‌زاده

بینا

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.