- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

فراز و فرود ۳۴ سال تورم در ایران

نرخ تورم در ایران در سال ۵۷ با رقم ۱۰ درصد آغاز شد و در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی روند صعودی داشت به طوری که در سال ۶۰ نرخ ۲۲.۸ درصد را ثبت کرد، ولی از سال ۶۱ به بعد این روند نزولی شد تا اینکه در سال ۶۴ کشور پایین ترین نرخ تورم را به میزان ۶.۹ درصد ثبت کرده بود.

.
نرخ تورم در ایران از سال ۶۵ بار دیگر صعودی شد و رقم ۲۳.۷ درصد را ثبت کرد، این روند تا سال ۶۷ ادامه داشت، ولی از سال ۶۸ با کاهش تورم روبرو بودیم تا اینکه تورم یک رقمی ۹ درصدی را در سال ۶۹ داشتیم.

.
اوج تورم در دهه ۷۰
از سال ۷۰ بار دیگر روند صعودی تورم را با نرخ ۲۰.۷ درصد شاهد بودیم و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۷۴ رکورد ۴۹.۴ ثبت شد که بالاترین نرخ رسمی تورم در کشور است. از سال ۷۵ به بعد مجدد کاهش تورم را داشتیم تا اینکه در سال ۸۰ نرخ تورم به ۱۱.۴ درصد رسید.

.
هر چند در سال های ۸۱ تا ۸۳ نرخ تورم حدود ۱۵ درصد را تجربه کردیم ولی از سال ۸۴ به بعد نیز تورم به مرز ۱۰ درصد رسید و افزایش نرخ را تا سال ۸۷ شاهد بودیم به طوری که تورم در این سال به ۲۵.۴ درصد رسید.

.
آخرین و ششمین دوره افزایشی نرخ تورم هم به سال ۸۸ برمی گردد که از نرخ ۱۰.۸ درصد آغاز شد و در سال ۹۰ به نرخ ۲۱.۵ درصد رسید.

.
بر اساس این گزارش، نرخ تورم در ایران در ۳۴ سال گذشته به شرح زیر بوده است:

.

سال

نرخ(درصد)

۵۷

۱۰

۵۸

۱۱.۴

۵۹

۲۲.۵

۶۰

۲۲.۸

۶۱

۱۹.۱

۶۲

۱۴.۸

۶۳

۱۰.۴

۶۴

۶.۹

۶۵

۲۳.۷

۶۶

۲۷.۷

۶۷

۲۸.۹

۶۸

۱۷.۴

۶۹

۹

۷۰

۲۰.۷

۷۱

۲۴.۴

۷۲

۲۲.۹

۷۳

۳۵.۲

۷۴

۴۹.۴

۷۵

۲۳.۲

۷۶

۱۷.۳

۷۷

۱۸.۱

۷۸

۲۰.۱

۷۹

۱۲.۶

۸۰

۱۱.۴

۸۱

۱۵.۸

۸۲

۱۵.۶

۸۳

۱۵.۲

۸۴

۱۰.۴

۸۵

۱۱.۹

۸۶

۱۸.۴

۸۷

۲۵.۴

۸۸

۱۰.۸

۸۹

۱۲.۴

۹۰

۲۱.۵

 

.

منبع : بينا

.