نرم افزارحسابداری صدگان

سوال از حسابرسان ؛ تقلب و اشتباه

0 595

حسابداراپ

در شركت سهامي خاص آلفا در سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۰، سوء‌استفاده‌اي توسط يكي از كاركنان آن شركت صورت گرفته كه مبلغ آن با اهميت است. قسمت حسابرسي داخلي شركت آلفا اين سوء‌استفاده را كشف و به مديريت شركت گزارش كرده است.

.

مديريت شركت آلفا از آن كارمند خاطي خواسته است كه كل مبلغ سوء‌استفاده را عينا به حساب جاري شركت آلفا نزد بانك واريز كرده و فورا استعفا داده و شركت را ترك كند. كارمند يادشده كل وجه سوء‌استفاده شده را فورا به حساب جاري شركت نزد بانك واريز كرده به اين شرط كه شركت اقدام قانوني بر عليه او به عمل نخواهد آورد و استعفاي خود را تقديم شركت و شركت را ترك كرده است.

.

پندار سیستم

مسوولان‌ شركت نيز اقدام قانوني بر عليه ايشان به عمل نياورده‌اند. حسابرس و بازرس قانوني شركت كه يك موسسه حسابرسي معتبر است، از اين موضوع مطلع و خود رسيدگي‌هاي لازم را به عمل آورده است.

.
پاسخ سوالات مطرح شده ذيل را در صورتي كه اين كارمند در هر يك از حالت‌هايي كه سمت كارمند عادي، مدير عامل شركت و عضو هيات مديره شركت را دارا بوده، بدهيد:

.
۱- حسابرس مستقل شركت چگونه بايد در گزارش حسابرسي خود به اين مطلب بپردازد؟
۲- بازرس قانوني شركت چگونه بايد در گزارش بازرسي قانوني خود به اين مطلب بپردازد؟
۳- در صورتي كه مبلغ سوء‌استفاده شده داراي اهميت چنداني نبود، نحوه برخورد حسابرس مستقل و بازرس قانوني شركت در گزارشات خود به چه صورت خواهد بود؟
۴- آيا بازرس قانوني شركت مي‌تواند ايرادي به انجام نشدن اقدام قانوني مسوولان شركت عليه كارمند يادشده بگيرد؟ به چه صورت؟
۵- در صورتي كه شركت آلفا يك شركت سهامي عام و پذيرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار باشد، پاسخ شما به موارد ۱ -۲ -۳ و ۴ بالا چگونه خواهد بود؟

.
گارو هوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.