نرم افزارحسابداری صدگان

سخني با حسابداران رسمي جديد

0 578

حسابداراپ

آزمون جامعه حسابداران رسمي ايران در آذر ماه ۱۳۹۰ برگزار شد. طبق خبرهاي رسيده، حدود چهل نفر در اين آزمون قبول شده‌اند. به نظر من، اين نتيجه بسيار رضايت‌‌بخش است زيرا قصد و غرض اين نيست كه بازار حسابدار رسمي اشباع شود.

.

هر قدر سوالات آزمون فني تر و عملي‌تر و نزديك‌تر به آنچه در واقعيت حسابرسان و حسابداران با آن مواجه مي‌شوند باشد، نتيجه مطلوب تري به دست مي‌آيد و كساني كه عنوان حسابدار رسمي را كسب مي‌كنند، مي‌توان تا حد بسيار زيادي مطمئن شد كه داراي حداقل معلومات براي شروع كار حسابرسي و حسابداري به صورت حرفه‌اي (Professional) را دارند.

.

سخني كه با قبول‌شدگان در اين آزمون دارم اين است كه اولا به آنها تبريك بگويم كه به گروه حسابداران رسمي پيوسته‌اند و سپس به آنها ياد‌آوري كنم كه بعد از كسب عنوان حسابدار رسمي، در ابتداي جاده طولاني حرفه‌هاي حسابرسي و حسابداري قرار داريد و بايد از اين پس سعي و كوشش كنيد كه مطالب مربوطه را عميق‌تر و جدي‌تر و اين بار براي خودتان و نه آزمون مطالعه كنيد. مطالعه مداوم بايد جزء كار هر حسابدار رسمي باشد. كتاب‌ها را كنار نگذاريد و هميشه خود را با اطلاعات روز به هنگام نگه داريد.

پندار سیستم

.
يك پيشنهاد ديگر هم دارم كه فعلا تقاضاي شريك شدن يا قصد تاسيس موسسه حسابرسي نكنيد كه براي اين منظور نياز به تجربه كاري زيادي داريد. بعضي‌ها هم به محض قبول شدن در آزمون جامعه حسابداران رسمي ايران، تقاضاي دريافت درصدي مبلغ حق‌الزحمه از هر كار حسابرسي كه آنها سرپرستي كرده‌اند مي‌كنند. چنين در خواستي به هيچ وجه معقول و قابل قبول نيست. چيزي اتفاق نيفتاده و خبري نشده. در يك امتحان حرفه‌اي قبول شده‌ايد كه اين جزء لازمه كار حسابرسي و حسابداري حرفه‌اي است.

.
در مورد سوالات آزمون جامعه حسابداران رسمي ايران هم بايد بگويم كه از سطح آنها بسيار راضي هستم و اين نشان‌دهنده آن است كه سوالات آزمون جامعه حسابداران رسمي ايران به طرف يك آزمون جامعه (يا انجمن) حرفه‌اي حسابداري پيش مي‌رود. براي مسوولان‌ مربوطه در اين رابطه، آرزوي موفقيت روزافزون مي‌كنم. اگر هستند كساني كه از مشكل بودن سوالات (البته به قول خودشان) شكايت دارند، بدانند كه هيچ كس آنها را مجبور نكرده كه حسابدار رسمي شوند. مي‌توانند به عنوان حسابدار معمولي يا حسابدار سنتي، همانطور كه قبلا كار مي‌كردند، به كار خود ادامه دهند.

.

براي اين افراد بايد اين موضوع روشن شود كه عنوان حسابدار رسمي، عنوان با ارزشي است و به قول عاميانه، به صورت كيلويي به همه افراد داده نمي‌شود. بنا براين، براي به دست آوردن اين عنوان و قبول شدن در آزمون بعدي كه در سال ۱۳۹۱ برگزار مي‌شود، بايد از ديروز مطالعات خود را شروع مي‌كرديد (البته مطالعه كتب معتبر و نه كتاب‌هاي جزوه‌اي يا كتاب‌هاي ترجمه شده ظرف دو هفته!).
ان‌شاءا… اين بار موفق خواهيد شد. خداوند متعال در اين راه يار و ياور شما باشد.

.
گارو هوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.