نرم افزارحسابداری صدگان

در آمار دولتی اشتغال سه‌بار شماری انجام شده است.

0 563

حسابداراپ

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در تشریح ناگفته هایی از آمار دولت مبنی بر ایجاد ۶/۱ میلیون شغل در سال ۸۹ گفت: برخی شغل‌ها از ۳ منبع استانداری، بانک و دستگاه‌ اجرایی سه بار محاسبه شده است.

.

حسین نجابت در گفت‌وگو با فارس افزود: سال گذشته مساله اشتغال و بیکاری با وزیر کار در کمیسیون جهاد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و این گفته وزیر کار که عنوان می‌شد در سال ۸۹ یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده، بررسی شد. وی افزود: ما ابتدا آن را پذیرفتیم، اما بدون رسانه‌ای کردن این مساله و جنگ و جدل ثابت کردیم که در سال ۸۹ امکان ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل جدید در کشور وجود نداشت.

.
نجابت یادآور شد: گزارش‌هایی که از منابع مختلف مانند استانداری‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی به وزارت کار رسیده بود در برخی موارد همپوشانی داشت؛ به عنوان مثال یک شغل از سه مرجع اعلام شده بود. او گفت: از طرف دیگر تعریف شغل نیز که براساس تعریف‌های سازمان جهانی کار ILO به عنوان شغل مطرح شده بود با داشتن شغل پایدار تفاوت معنی‌‌دار داشت و چنین شغلی نمی‌توانست یک زندگی را اداره کند.

پندار سیستم

.
ريیس کمیسیون جهاد اقتصادی افزود:‌ همچنین مشاغلی که در پایان سال قرارداد آن باید تجدید شود، به عنوان شغل جدید به حساب نمی‌آید بلکه تمدید شغل موجود است و ایجاد شغل جدید نیست در حالی که در آمار ۶/۱ میلیون شغل قرارداد جدید را هم به عنوان شغل جدید حساب کرده بودند.

.
وی گفت: اساسا در اقتصاد گفته می‌شود Net job یا شغل خالص و پایدار باید ایجاد شود؛ از طرفی باید در آمار گفته شود چه تعداد از مشاغل موجود تعطیل شده‌اند و چه تعداد شغل جدید ایجاد شده و مابه‌التفاوت شغل جدید و شغل تعطیل شده به عنوان فرصت خالص شغلی جدید حساب می‌شود.

.
نجابت یادآور شد: وقتی دولت می‌گوید ۶/۱ میلیون شغل جدید ایجاد شده اولا در زندگی مردم و در جامعه، آمار بیکاری باید کم شود اما آمار رسمی بیکاری مرکز آمار نشان می‌داد در سال ۸۹ تعداد بیکاران کم نشده است. ضمن اینکه تعدادی ورودی جدید به بازار کار در کشور وجود داشته است. 

.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر، ایجاد اشتغال جدید باید در آمار تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی خود را نشان دهد.
رييس کمیسیون جهاد اقتصادی افزود: ما ابتدا آمار وزارت کار را قبول کردیم اما به آنها گفتیم آمار را راستی‌آزمایی و بررسی کنند و در مورد آن اعتبارسنجی انجام دهند اما بعدا که از وزارت کار پیگیری کردیم هیچ پاسخی در مورد نتیجه راستی‌آزمایی دریافت نکردیم. معلوم شد آمار اولیه رها شده است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.