نرم افزارحسابداری صدگان

موجودي‌گيري پايان سال مالي (۲)

0 592

حسابداراپ

مخاطبين اين نوشتار حسابرسان ارشد و سرپرستان در موسسات حسابرسي معتبر هستند.
شركت آلفا در پخش مواد غذايي در سطح كل كشور فعاليت دارد و در تمام استان‌ها و بيشتر شهرهاي بزرگ داراي انبار است و موجودي اين انبارها هميشه در سطح بالايي است.

.

با توجه به تعداد انبار‌ها و مقدار موجودي انبار‌ها در پايان سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۰ و تعداد محدود كاركنان شركت، مديران شركت در نظر دارند كه در پايان سال مالي از تعدادي از انبارها به صورت نمونه‌اي موجودي‌گيري به عمل آورند، و كل موجودي‌هاي انبار‌هاي شركت را شمارش نكنند.

.

بديهي است كه موجودي شركت آلفا در ترازنامه پايان سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند‌ماه ۱۳۹۰، شامل موجودي فيزيكي انبارهايي خواهد بود كه از آنها شمارش به عمل خواهد آمد به اضافه موجودي طبق كارت‌هاي انبارهايي كه از آنها شمارش به عمل نخواهد آمد.

.
لازم به توضيح است كه موجودي‌هاي شركت بزرگ‌ترين‌ قلم ترازنامه شركت آلفا و حدود ۸۰ درصد كل دارايي‌هاي آن را تشكيل مي‌دهد.
۱- آيا حسابرس مستقل شركت مي‌تواند اين روش مديريت شركت را قبول كند؟ (در اين رابطه مي‌توانيد فرضيات متعددي را به عمل آوريد.)

.
۲- در صورتي كه حسابرس مستقل شركت اين روش موجودي گيري شركت را قبول كند، چه پيش شرط‌هايي را بايد براي اين موجودي‌گيري به مسوولان‌‌ و مديران شركت آلفا پيشنهاد كند؟ يكي از اين پيش شرط‌ها، بايد درصد مبلغ ريالي موجودي‌هايي باشد كه شمارش مي‌شود. به نظر شما، اين درصد در چه حدودي بايد باشد؟

پندار سیستم

.
۳- حسابرس در رابطه با انبارهايي كه موجودي آنها شمارش نشده اند، چه رسيدگي‌هاي اضافي (رسيدگي‌هايي علاوه بر رسيدگي‌هايي كه براي انبارهاي شمارش شده انجام مي‌دهد) بايد انجام دهد؟

.
۴- در صورتي كه حسابرس در رابطه با صحت مبلغ ريالي موجودي كليه انبارها در پايان سال مالي ۱۳۹۰ متقاعد شده باشد، چه جمله يا عبارتي را بايد در رابطه با عدم شمارش موجودي كليه انبارهاي شركت در گزارش حسابرسي خود درج كند و در چه بندي؟

.
گارو هوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

منبع : روزنامه دنياي  اقتصاد

.

———————————————————————————-

لينك مرتبط :

موجودی گیری پایان سال مالی (۱)

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.