نرم افزارحسابداری صدگان

سقف درآمدی مالیات بدون‌تغییر تصویب شد / کاهش۵۰ درصدی مالیات مشاغل و حقوق

0 853

حسابداراپ

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه ۹۱ کل کشور گفت: نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق هنوز وارد بررسی درآمد نفتی لایحه بودجه نشده‌اند، اما بخشی از درآمدهای دولت از سود سهام شرکتهای دولتی و همچنین درآمدهای مالیاتی تصویب شد.

.

وی افزود: پیشنهاد دولت در مورد سود سهام شرکتهای دولتی صفر بود در حالی که این رقم در قانون بودجه ۹۰ حدود ۳ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان تصویب شده بود.

.

وی افزود: همچنین سود سهام معوقه شرکتهای دولتی در قانون بودجه ۹۰ رقم ۵۰۰ میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه این رقم ۴ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان تصویب شد.

.

ثروتی افزود: مازاد سود سهام در سال ۸۹ برای شرکت ملی نفت ایران صفر بود، سود سهام علی‌الحساب در سال ۹۰ برای شرکتهای دولتی ۴ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان تصویب شد و در لایحه بودجه ۹۱ سود سهام شرکتهای دولتی در کمتر از ۵۰ درصد سهام دولتی رقم ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد، در حالی که این رقم پارسال صفر بوده است.

.

نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه ، مانه و سملقان افزود:‌ بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن در پیشنهاد دولت ۱۲۰ میلیارد تومان بود که این رقم در تلفیق ۱۸۰ میلیارد تومان تصویب شد. همچنین درآمد دولت از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای فعالیت اپراتورهای جدید ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و همچنین در بخش تعهدات اجباری خدمات عمومی مخابرات USO رقم ۱۸۵ میلیارد تومان همان پیشنهاد دولت در لایحه به تصویب رسید.

.

وی گفت: حق مالکیت دولت در بخش ارتباطات و حق امتیاز شبکه رقم ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان تصویب شد و از محل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۴۰ میلیارد تومان ، حق‌السهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۲۳ میلیارد تومان، درآمد حاصل از خدمات مخابرات حق استفاده از فرکانس ۱۳۱ میلیارد تومان تصویب شد.

.

وی گفت: برای ارائه خدمات قضائی ۶۶۲ میلیارد تومان و خدمات ثبتی سازمان ثبت اسناد کشور ۳۶۴ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان رسید.

.

عضو کمیسیون تلفیق یادآور شد: درآمد مالیاتی دولت در لایحه بودجه همان رقم پیشنهاد دولت ۴۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید و نمایندگان وارد درآمد فروش شرکتهای دولتی نشدند و در جلسه روز سه‌شنبه با حضور معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی برگزار شد.

.

ثروتی افزود: مباحث درآمدی اشخاص حقوقی دولتی، علی‌الحساب، معوق نهادهای عمومی، مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی که پیشنهاد دولت افزایش ۴۶.۶درصدی نسبت به عملکرد بودجه ۹۰ بود که این رقم در تلفیق ۲۵ درصد نسبت به عملکرد بودجه ۹۰ افزایش یافت.

.

پندار سیستم

ثروتی یادآور شد: در بخش مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات حقوق در بخش عمومی و خصوصی با رشد ۲۵ درصد تصویب شد، در حالی که پیشنهاد دولت در این رقم رشد ۵۲ درصد نسبت به عملکرد بودجه ۹۰ بود اما نمایندگان رشد این درآمد را تقریبا به نصف کاهش دادند.

.

نماینده بجنورد افزود: در بخش مالیات مستغلات، متفرقه و ارث پیشنهاد دولت عینا تصویب شد، در بخش مالیات اتفاقی از ۱۶ میلیارد تومان پیشنهاد دولت ۶ میلیارد تومان مصوب شد.

.

عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: نمایندگان در تلفیق برای مالیات نقل و انتقال سرقفلی از ۲۴۰ میلیارد تومان پیشنهاد دولت رقم ۳۲۰ میلیارد تومان تصویب کردند و در مورد مالیات نقل و انتقال سهام پیشنهاد دولت عینا همان ۲۷۲ میلیارد تومان تصویب شد.

.

ثروتی افزود: در بخش درآمد مالیات نقل و انتقال املاک رشد نسبت به عملکرد بودجه ۹۰ رقم  پیشنهادی از ۱۶.۷ درصد به ۲۵ درصد تصویب شد. در بخش مالیات تمبر و اوراق بهادار پیشنهاد دولت عینا به تصویب رسید.

.

وی گفت: درآمد ۲ درصد مالیات بر کالا و خدمات عینا تصویب شد و درآمد عوارض خروج از مرزهای کشور پیشنهاد دولت عینا ۱۸۹ میلیارد تومان تصویب شد.

.

ثروتی گفت: مالیات فروش سیگار و نقل و انتقال خودرو از رشدی معادل ۱۰ درصد نسبت به سال قبل برخوردار شد و مالیات ارزش افزوده پیشنهاد دولت عینا تصویب شد و جدول ۳ و ۴ درآمدی لایحه بودجه به پایان رسید.

.

ثروتی با بیان اینکه براساس قانون برنامه پنجم نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری ۵ درصد خواهد بود، گفت: از این محل ۵ هزار و ۳۹۸ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده و مجموع درآمدهای مالیاتی و عوارض گمرکی برای سال جاری همان رقم ۴۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان پیشنهاد دولت تصویب شد.

.

وی گفت: البته ریز اقلام درآمدی مالیاتی در برخی از قسمت‌ها با کاهش و در برخی از جاها با افزایش مواجه شد، اما سرجمع درآمد مالیاتی همان پیشنهاد دولت تصویب شد.

.

ثروتی گفت: نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم توسعه ۸ درصد خواهد شد و همچنین سهم درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی باید به ۱۰ درصد برسد.

.

ثروتی در مورد ممنوع‌الخروج کردن فراریان مالیاتی که بدهی بیش از یک میلیون تومان دارند، گفت: گرچه قانون در این زمینه وجود دارد، اما برای تحقق درآمدهای مالیاتی این ماده را در لایحه بودجه پیشنهاد می‌دهیم و مسئولان سازمان مالیاتی نیز با آن موافق هستند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.