نرم افزارحسابداری صدگان

موجودی گيری پايان سال مالی (۱)

2 769

حسابداراپ

مخاطبين اين نوشتار افرادي هستند كه در سمت‌هاي حسابرس ارشد و سرپرست در موسسات حسابرسي معتبر مشغول به كار هستند.موجودي انبار مواد اوليه شركت آلفا از آهن‌آلات به صورت ورقي، ميلگرد و غيره تشكيل يافته است و ميزان اين موجودي‌ها در پايان سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند‌ماه ۱۳۹۰ بسيار زياد و قابل توجه و به صورت نامرتب چيده شده است.

.

مديران و مسوولان شركت آلفا اظهار مي‌دارند كه موجودي گيري از انبار مواد اوليه (توزين آهن آلات) هزينه بالايي را براي شركت ايجاد مي‌كند و در نتيجه مايل به انجام موجودي‌گيري از انبار مواد اوليه نيستند. مسوولان‌ شركت در نظر دارند كه موجودي مواد اوليه شركت را در پايان سال مالي ۱۳۹۰ به مبلغ دفتري (با توجه به توضيحات بعدي) در صورت‌هاي مالي خود نشان دهند.

.

مسوولان‌ شركت معتقد هستند كه تا زمان تهيه صورت‌هاي مالي نهايي و تصويب آنها توسط هيات‌ مديره، موجودي مواد اوليه پايان سال مالي ۱۳۹۰ كاملا در توليدات شركت مصرف خواهد شد و مانده آنها از نظر فيزيكي به صفر يا به مقدار بسيار اندكي مي‌رسد. در آن زمان مي‌توان كارت‌هاي موجودي مواد اوليه را با موجودي فيزيكي باقي مانده در انبار مواد اوليه مطابقت داد و ما‌به‌التفاوت را به عنوان مغايرت موجودي‌ها در حساب‌هاي سال مالي۱۳۹۰ عمل كرد.

.

در ضمن مسوولان شركت آلفا به حسابرس شركت اطمينان داده اند كه هر گونه خريد جديد مواد اوليه در سال مالي ۱۳۹۱ در محل جداگانه‌اي در محوطه كارخانه انبار خواهد شد و روي حواله‌هاي انبار در سال مالي ۱۳۹۱ قيد خواهد شد كه صادره‌ها از موجودي‌هاي سال مالي ۱۳۹۰ است يا از خريدهاي سال مالي ۱۳۹۱.شما به عنوان حسابرس مستقل اين شركت، آيا اين روش پيشنهادي مديريت شركت را قبول خواهيد كرد؟

.

در صورتي كه اين روش شركت را قبول كنيد، چه رسيدگي‌هايي را در اين مورد به عمل خواهيد آورد؟ در اين رابطه مي‌توانيد فرضيات مختلفي را به عمل آورده و اثر اين تصميم مديريت را با توجه به فرضياتي كه به عمل مي‌آوريد، روي رسيدگي‌ها و گزارش حسابرسي خود درج كنيد.
گارو هوانسيان‌فر عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. hosein می گوید

    ممنون از زحمات شما
    امکان هست صورتجلسه انبار گردانی و گزارش آن رو بزارید

  2. مدیر سایت می گوید

    سلام و تشكر از حضور شما
    لطفااين مسير ها را ملاحظه بفرمائيد:
    نمونه دستورالعمل انبارگردانی،صورتجلسات و جدول زمان بندی

    فهرست برنامه و کاربرگ های رسیدگی
    موفق باشيد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.