نرم افزارحسابداری صدگان

فروش استقراضي به بازار سهام مي‌آيد.

0 710

حسابداراپ

مديرعامل شركت بورس روز گذشته، اهالي رسانه‌ها را گردهم آورد تا آخرين ديدار خود در سال جاري را با آنها داشته باشد و به سوالات آنها نيز پاسخ گويد.
اگرچه اين روزها بازار سرمايه در شرايط مطلوبي به سر نمي‌برد، اما «مديرعامل» در جمع خبرنگاران، سعي كرد بيشتر از آنچه آنها را «اتفاقات خوب» مي‌ناميد، سخن بگويد.

.

رشد ۳۳ درصدي ارزش اسمي بازار در مقايسه با سال گذشته به دليل ورود شركت‌هاي جديد و افزايش سرمايه‌هاي شركت‌هاي بورسي، رشد ۹ درصدي شاخص كل در مقايسه با ابتداي سال، افزايش ۴۱ درصدي ارزش معاملات خرد و بلوك در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از جمله اتفاقات خوبي بود كه «دكتر حسن قاليباف اصل» در ابتداي گفتار خود آنها را برجسته كرد.

.
او همچنين به پيش‌بيني سود ۲۰ هزار ميليارد توماني شركت‌ها در سال جاري اشاره كرد كه در مقايسه با سال گذشته از ۱۹ درصد رشد برخوردار شده است.
رشد ۳۵ درصدي دفعات معاملات، معاملات آنلاين ۲۵۸۰ ميليارد توماني امسال (كه ۱۷ درصد كل معاملات بورس را تشكيل مي‌دهد) و رشد ۶۸ درصدي صدور كدهاي معاملاتي جديد، نكات ديگري بود كه مديرعامل شركت بورس در نشست ديروز خود بر آنها تاكيد كرد.

.
بورس ما از نگاه ديگران
قاليباف ادامه داد: براساس آمار مجامع بين‌المللي در سال ميلادي گذشته بورس تهران، ۵/۲۹ درصد رشد شاخص را به ثبت رسانده و توانسته است در ميان كشورهاي عضو فدراسيون جهاني بورس‌ها رتبه نخست را احراز كند. وي سپس گفت: بورس تهران از لحاظ رشد بازار با ۲۴ درصد افزايش روبه‌رو شده و مقام دوم را از اين لحاظ به خود اختصاص داده است. همچنين در حالي كه ديگر بازارهاي سرمايه جهان رشدي نداشته و برخي نيز با افت همراه بوده‌اند، بورس ما ۵ درصد رشد ارزش معاملات را در اين سال به ثبت رسانده است.

.
قاليباف با اشاره به پذيرش و عرضه ۷ شركت جديد در بورس گفت: شركت‌هاي نفت جي، بيمه ملت، نفت پاسارگاد و پالايش نفت بندرعباس در بورس پذيرفته شده و انتظار مي‌رود تا پايان سال يا در اوايل سال آينده عرضه شوند.

.
وي همچنين به فعاليت بورس در زمينه اوراق مشاركت اشاره كرد و گفت: اوراق مشاركت آب و برق خوزستان به دليل پايين بودن نرخ سود با استقبال روبه‌رو نشد، اما اوراق مشاركت ۱۴۵ ميليارد توماني شهرداري شيراز پس از پذيره‌نويسي وارد بورس خواهد شد.

.
بورس ۳۰ هزار متري در ۳۰ ماه
مديرعامل شركت بورس درخصوص پروژه ساختمان سعادت‌آباد توضيح داد: پروانه اين ساختمان براي احداث ۱۷ طبقه دريافت شده و قرار است ۶ طبقه تجاري به مساحت ۱۷۲۲ مترمربع و ۱۱ طبقه اداري به مساحت ۱۰ هزار مترمربع احداث شود كه البته كل زيربناي ساختمان حدود ۳۰ هزار مترمربع خواهد بود. همچنين پاركينگي به ظرفيت ۳۷۰ خودرو در اين ساختمان پيش‌بيني شده است.

.
وي اظهار اميدواري كرد: اين ساختمان با استفاده از تجربيات ديگر بورس‌ها و در شأن بازار سرمايه ساخته خواهد شد و پيش‌بيني مي‌شود ظرف ۳۰ ماه آماده بهره‌برداري شود.

.
مطالعات پيرامون معاملات استقراضي
قاليباف درخصوص اقدامات توسعه‌اي بازار سرمايه گفت: امكان‌سنجي راه‌اندازي معاملات آتي ارز و ارسال پيشنهاد آن به سازمان بورس و مطالعه پيرامون صندوق‌هاي قابل معامله در بورس از اقدامات توسعه‌اي در سال جاري است. وي افزود: درخصوص معاملات استقراضي، يك راه‌حل جايگزين اسلامي پيشنهاد شده كه در كميته فقهي سازمان در دست بررسي است و قرار است مقررات آن در بورس تدوين شود.

پندار سیستم

.

مديرعامل بورس ادامه داد: در حوزه ناشران، تلاش شده كه شركت‌ها بيش از پيش فعال شوند كه به اين منظور بانك اطلاعاتي شركت‌ها تهيه شده و شركت‌ها براساس سوددهي، شفافيت، اطلاع‌رساني و… طبقه‌بندي مي‌شوند. قاليباف خاطرنشان كرد: در اين طبقه‌بندي شركت‌هايي كه شرايط پذيرش در بورس را ندارند، حذف مي‌شوند.

.
برنامه‌هاي ۹۱ بورس
قاليباف درباره برنامه‌هاي سال ۹۱ بورس گفت: معرفي دو ابزار جديد، پذيرش و عرضه ۱۵ شركت جديد، عرضه ۱۵ اوراق مشاركت، پيش‌بيني پذيرش و عرضه دو صكوك و امكان‌سنجي استفاده از ابزارهاي جديد در بازار سرمايه (نظير فروش استقراضي) مهم‌ترين برنامه‌هاي بورس در سال آتي است.

.
من تحليلگر نيستم!
مديرعامل بورس در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درخصوص افت بازدهي بورس از ۸۵ درصد در سال گذشته به ۹ درصد در سال جاري گفت: من مديرعامل شركت هستم و در مقام تحليلگر نيستم و دلايل اين موضوع را بايد در تحليل‌ها جست‌وجو كرد. البته بازار در اين مدت در بعضي پارامترهاي ديگر رشد زيادي داشته است. وي درخصوص تاثير اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها بر بازار سرمايه گفت: ما در حال حاضر گزارشي را در دست تهيه داريم كه به اين موضوع مي‌پردازد و در روزهاي آينده اين گزارش به وزارت اقتصاد ارسال خواهد شد.

.

قاليباف درباره برگزاري مجمع شركت بورس گفت: امسال مقرر شده مجمع عادي همزمان با مجمع عادي به طور فوق‌العاده در تيرماه سال آينده برگزار شود. همچنين قرار است سهام شركت در بازار پايه فرابورسي عرضه شود و معاملات آن به صورت توافقي خواهد بود و داد‌و‌ستد تا سقف ۱۰۰ هزار سهم با اجازه «سازمان» امكان خواهد داشت. وي درباره وضعيت پست بانك گفت: در طبقه‌بندي شركت‌ها كه در ارديبهشت‌ماه برگزار خواهد شد وضعيت اين شركت نيز بررسي مي‌شود و تبعيضي براي آن قائل نيستيم.

.

قاليباف در پاسخ به دنياي اقتصاد درخصوص اختصاص داشتن دارايي‌ها به اوراق مشاركت و سپرده‌هاي بانكي در ترازنامه شركت گفت: اين ترازنامه ۶ ماهه بوده و در آن تاريخ ما زمين سعادت‌آباد را خريده بوديم و ثمن معامله را نيز پرداخت كرده و در انتظار تعهدات شهرداري بوديم. وي افزود: پروانه اين ساختمان ۵ طبقه بود اما با ارائه درخواست به كميته كميسيون ماده ۵، پروانه ۱۷ طبقه دريافت شد.

.

در حال حاضر نقدينگي يادشده در ترازنامه وجود ندارد. قاليباف درخصوص استفاده بهينه از نقدينگي شركت بورس گفت: ما براساس محدوديت‌هاي موجود در اساسنامه نمي‌توانيم در هر زمينه‌اي سرمايه‌گذاري كنيم و به مجوز سازمان نياز داريم. به عنوان مثال براي ورود به صندوق‌هاي با درآمد ثابت، مجوز گرفته‌ايم.
قاليباف در پاسخ به سوال دليل كشف قيمت ۱۰۰۰ توماني سهام بورس در ميان سهامداران از اظهارنظر پيرامون اين مطلب خودداري كرد و افزود: قيمت را بازار تعيين مي‌كند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.