- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

طرح دولت برای استخدام نیمه‌وقت کارمندان زن


معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ريیس‌جمهور از ارائه طرح استخدام نیمه‌وقت کارمندان زن در دولت خبر داد. طرحی که به گفته عبدالعلی تاجی، با اجرای آن زنانی به استخدام دولت در خواهند آمد که به صورت نیمه وقت در دولت خدمت می‌کنند و حقوق، مزایا و مقرری بازنشستگی آنها نیز معادل نیمی از حقوق و مزایای استاندارد کارمندان دولت خواهد بود؛ ضمن اینکه به این ترتیب، دولت به ازای هر مجوز استخدام خود می‌تواند دو کارمند زن نیمه‌وقت را به استخدام درآورد و از فشار بیکاری زنان به ویژه زنان تحصیلكرده بکاهد.

.

«طرح استخدام نیمه وقت کارمندان زن» در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این نیز دولت در سال ۸۹ با ارائه طرح دورکاری کارمندان در وزارتخانه‌ها، اولویت اصلی را با کارمندان زن دانسته و از جمله مزاياي دوركاري زنان كارمند را رسيدگي بهتر به امور خانواده و فرزندان عنوان کرده بود.در این طرح، زنان شاغلي كه حضورشان در محيط كار، الزام و ضرورتي نداشت، از امكان استفاده از طرح دوركاري برخوردار می‌شدند.

.
در همین حال مصوبه هفته گذشته دولت مبنی بر دورکاری بانوان کارمند در روزهای پنج‌شنبه [1] براي زناني که صاحب فرزند زیر ۷ سال یا معلول باشند هم در راستای حضور بیشتر کارمندان زن در کنار خانواده تلقی می‌شود. اینک به نظر می‌رسد دولت با ارائه طرح استخدام کارمندان زن به صورت نیمه وقت قصد دارد تا با یک تیر دونشان بزند؛ از سویی زنان با حضور کمتر در ادارات به وظایف و امور خانواده بیشتر رسیدگی می‌کنند و از طرفی نیز بانوانی که فارغ‌التحصیل و بیکار هستند، مشغول به کار خواهند شد.

.

صرف نظر از اینکه این طرح مخالفانی را به همراه خواهد داشت و با مصوبه مجلس مبنی بر استخدام یک کارمند در ازای خروج ۳ نفر از مشاغل تصدیگری دولت در تعارض است یا خير، اما به گفته معاون حقوقی معاونت توسعه رییس‌جمهور این طرح هیچ گونه بار مالی برای دولت به همراه نخواهد داشت. به نظر می‌رسد استخدام نیمه وقت کارمندان زن در ادامه سیاست‌های دولت در راستای طرح دورکاری باشد.

.
طرحی که به بودجه ۹۱ منضم می‌شود
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ريیس‌جمهور در توضیح بیشتر این طرح به خبرگزاری فارس گفت: دولت با توجه به وجود بانوان فارغ‌التحصیل در کشور و کمبود فرصت‌های شغلی، طرحی برای استخدام نیمه وقت زنان در دست دارد که از طریق نمایندگان مجلس در قالب لایحه بودجه ۹۱ مطرح ‌مي‌شود.وی افزود: براساس این طرح، مقرر خواهد شد به جای استخدام یک زن، در واقع دو زن به صورت نیمه‌وقت استخدام شوند که ساعت کار و زمان حضور در اداره آنان نصف یک کارمند باشد و در عوض دریافتی و حق بازنشستگی و سایر مزایای آنها نیز به صورت نیمه باشد.

.

تاجی یادآور شد: این پیشنهاد از سوی نمایندگان در لایحه ۹۱ ارائه می‌شود که به جای اینکه اين زنان مانند کارکنان دیگر هفته‌ای ۴۴ ساعت(براساس قانون مدیریت خدمات کشوری) سر کار حاضر باشند، در عوض هفته‌ای ۲۲ ساعت حاضر شده و همچنین میزان حقوق و مزایا و بازنشستگی آنها نیز به صورت نیمه خواهد بود. یعنی با این ابتکار برای هر یک پست استخدامی ۲ نفر از بانوان استخدام خواهند شد.تاجی یادآور شد:‌ این طرح در راستای تقویت بنیان خانواده و کمک به اقتصاد خانوار ارائه می‌شود که هیچ بار مالی برای دولت نخواهد داشت و دولت موافق مطرح شدن این طرح در لایحه بودجه ۹۱ خواهد بود.

.
تاجی افزود: دولت برای توسعه جدید و نیز برای مناطق کمتر توسعه یافته و نیز تبدیل وضعیت نیروهای حق‌التدریس آموزش و پرورش و همچنین استخدام نیروهای تربیت معلم اجازه استخدام براساس قانون دارد که با این طرح جدید می‌خواهد به جای استخدام یک نفر ۲ نفر از بانوان را به استخدام بگیرد که به این طریق هفته‌ای ۳ روز در اداره کار می‌کنند و هفته‌ای ۳ روز در منزل خواهند بود.

.
معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت در مورد اینکه آیا این طرح بار مالی ندارد، گفت: این طرح بارمالی ندارد، چون اجازه استخدام آن قبلا در قانون وجود داشته است. تاجی افزود: در حال حاضر با نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون اجتماعی رایزنی می‌کنیم که این طرح را در قالب بررسی لایحه بودجه ۹۱ مطرح و تصویب کنند. وی افزود: ‌البته دولت می‌تواند این طرح را به عنوان لایحه جداگانه به مجلس ارائه کند؛ اما اگر از طریق لایحه بودجه ۹۱ بررسی شود در کار تسریع خواهد شد.

.