نرم افزارحسابداری صدگان

سوییفت خدمات خود به بانک‌های ایرانی را متوقف می‌کند.

0 786

حسابداراپ

.

سازمان جهانی انتقالات بین بانکی سوییفت اعلام کرد: از روز شنبه ۱۷مارس در ادامه تحریم‌ها، بانک‌های ایران را از دسترسی به خدمات خود محروم می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتد پرس این تصمیم منجر خواهد شد که تقریبا نقل و انتقالات پولی بانکهای ایرانی با خارج از کشور از راه های رسمی غیر ممکن شود.

.

بر اساس این گزارش، قطع خدمات سوییفت برای بانکهای ایرانی از شنبه ۲۷ اسفند ۹۰ علاوه بر اینکه تاثیر بزرگی بر صنعت نفت ایران خواهد گذاشت ، زندگی ایرانیان خارج از کشور که به ایران پول می‌فرستند و یا برایشان پول فرستاده می شود، را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

.

بر این اساس، تصمیم سوییفت در پی اعلام اعمال تحریم های بیشتر از سوی کشورهای اروپایی علیه از ایران به منظور تحت فشار دادن ایران برای متوقف کردن برنامه های اتمی، اتخاذ شده است.

.

ماه گذشته این سازمان اعلام کرده بود، آماده است همزمان با عملی شدن تحریم ‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران ، بانک‌های ایرانی را از دسترسی به خدمات خود محروم کند.

.

اتحادیه اروپا در هفته پایانی ژانویه اعلام کرد، در چارچوب افزایش فشارها بر ایران برای توقف فعالیت ‌های هسته‌ای این کشور، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند که اعمال محدودیت در تبادلات مالی با بانک مرکزی ایران از جمله این تحریم‌ ها است. سوییفت ارائه‌ دهنده خدمات به موسسه‌ های مالی نیز است و بیشتر مشتریان این نهاد از شبکه سویفت‌ نت و کدهای شناسه بانکی ایزو ۹۳۶۲ استفاده می‌‌کنند.

.

پندار سیستم

انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکی با ارائه شماره حساب بانکی ، نام بانک و سوییفت ‌کد بانک مورد نظر امکان پذیر است و بدون سوییفت‌ کد، امکان انتقال هر گونه ارز بین‌المللی در شبکه بانکی جهان غیرممکن است .

.

سوییفت یک سازمان بلژیکی متعلق به بانک های بزرگ بین المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، فدرال رزرو آمریکا و بانک های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

با توقف خدمات سوییفت برای بانک های ایرانی، دیگر هیچ بانک خارجی تمایل نخواهد داشت که پولی از ایران بگیرد و یا پولی در حساب این کشور بریزد .

فقط ۴۰ بانک و موسسه مالی ایران دارای کد سوییفت ‌هستند ، ولی در عین حال ، بیش از ۸۹  درصد از تجارت خارجی ایران در ماه دسامبر توسط همین ۴۰ نهاد مالی انجام شده است .

.

در همین حال بیشتر صرافی های امارات که یکی از شرکای تجاری اصلی ایران محسوب می شوند ، در چند هفته گذشته از تبدیل ریال به ارزهای دیگر خودداری کرده‌اند.

.

با این حال هند و چین اعلام کردند، همچنان از ایران نفت وارد خواهند کرد، اما تنها راه باقی مانده این خواهد بود که در ازای خرید نفت ، به ایران طلا بدهند.

.

مرتضی معصوم زاده ، بازرگان ایرانی و عضو کمیته اجرایی شورای بازرگانی ایران در دوبی گفت: با این تصمیم سوییفت عملا تجارت با ایران غیر ممکن می شود.

.

اگر بانکهای ایرانی نتوانند با بانک‌های جهان تبادلات مالی داشته باشند، منجر به سقوط بسیاری از بانک ها و تجارت های ایران خواهد شد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.