نرم افزارحسابداری صدگان

سوالي از حسابرسان

0 733

حسابداراپ

مخاطبين اين نوشتار، حسابرسان و حسابرسان ارشد در موسسات حسابرسي معتبر هستند. طي سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۹، يكي از كاركنان شركت آلفا كه به تنهايي مسوول‌ تهيه ليست‌هاي حقوق، دريافت وجه نقد از بانك و قرار دادن وجوه نقد در پاكت‌هاي حقوق و دستمزد بوده، مبلغ ۴۰۰ ميليون ريال در مدت چند ماه سوء‌استفاده كرده است.

.

مسوولان‌ شركت به طريقي اين سوء‌استفاده را كشف و از آن كارمند خواستند كه پول برداشت شده را به شركت برگرداند و استعفاي خود را تقديم شركت كند. نظر به اينكه كارمند يادشده پول برداشت شده را خرج كرده بود، قادر به بازگرداندن آن نشده ولي چند سفته كه جمع مبالغ آنها همان مبلغ ۴۰۰ ميليون ريال بود، امضا كرده و به شركت تحويل داده و شركت را ترك كرد.

.
شما، حسابرس مستقل شركت، در حسابرسي ضمني از اين موضوع مطلع شده‌ايد و مي‌خواهيد مطلب را به صورت كامل بررسي و رسيدگي كنيد. مدير امور مالي شركت معتقد است كه اين موضوع به صورت كامل از طرف خود و كاركنان حسابداري شركت رسيدگي شده و به نتيجه نهايي رسيده و كارمند خاطي نيز اعتراف به سوء‌استفاده همان مبلغي كرده كه كادر مالي شركت با رسيدگي‌هاي خود به آن رسيده است، يعني مبلغ ۴۰۰ ميليون ريال.

.

مدير امور مالي شركت معتقد است كه مديران شركت نمي‌خواهند اين موضوع دوباره در بين كاركنان شركت مطرح شود زيرا ممكن است اثر نامطلوبي روي آنها و براي شركت داشته باشد، بنابراين مدير امور مالي شركت از شما كه حسابرس مستقل شركت هستيد درخواست كرده كه دوباره اين مطلب را رسيدگي نكنيد تا موضوع در شركت براي بار دوم مطرح نشود و به رسيدگي‌هاي انجام شده توسط كادر مالي شركت اكتفا كنيد. شركت نيز كل موضوع را در تاييديه مديران براي حسابرسان مستقل شركت شرح خواهد داد و آنرا تاييد خواهد كرد.

.

پندار سیستم

يادآور مي‌شود در ترازنامه شركت آلفا در پايان سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۹، جمع دارايي‌هاي جاري شركت ۵۲۰ ميليارد ريال و جمع دارايي‌هاي آن ۱,۳۷۲ ميليون ريال است.

.
۱- حال، وظيفه حسابرس در اين رابطه چيست؟ آيا بايد اين موضوع سوء استفاده را به طور مستقل رسيدگي كند يا به رسيدگي كادر مالي شركت و تاييديه مديران اكتفا نمايد؟

.
۲- اثر اين موضوع در گزارش حسابرس و گزارش بازرس قانوني چگونه خواهد بود؟

.

۳- با توجه به سوء‌استفاده‌اي كه صورت گرفته، چه نقاط ضعفي در كنترل‌هاي داخلي شركت آلفا در رابطه با حقوق و دستمزد وجود دارد؟

.

۴- يك برنامه كلي كنترل‌هاي داخلي براي كل چرخه عمليات حقوق و دستمزد براي شركت آلفا كه شركت بزرگي است بنويسيد.

.
گارو هوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.