نرم افزارحسابداری صدگان

سوء‌استفاده و جلوگيري از آن

0 694

حسابداراپ

در نوشتارهاي قبلي تاكيد كرده‌ام كه هر جا كنترل‌هاي داخلي ضعيف باشد، احتمال سوء‌استفاده و تقلب وجود دارد. نبود كنترل‌هاي داخلي مناسب و بازدارنده، ممكن است بهترين و صادق‌ترين كاركنان را ترغيب به سوءاستفاده كند. بنابراين، پيشنهاد من به كليه مديران و مسوولان‌ شركت‌ها و سازمان‌ها اين است كه براي جلوگيري از سوء‌استفاده و تقلب، كنترل‌هاي داخلي را در سازمان خود تقويت كرده و براي آن اجر و بها قائل شوند.

.

يك نمونه از سوء‌استفاده كه در يك سوپر ماركت بزرگ در انگلستان رخ داد به اين شرح بود: سوپر ماركت يادشده داراي حياط بزرگي بود كه تقريبا به جاي انبار مورد استفاده قرار مي‌گرفت و جاي خالي وسيع در آن وجود داشت. كاركنان سوپر‌ماركت، از مديريت آن درخواست كردند كه به آنها اجازه دهند، اتومبيل‌هاي خود را در محوطه حياط يادشده پارك كنند. مديريت سوپر ماركت با اين درخواست كاركنان موافقت كرد. بعد از مدتي مديريت سوپر ماركت متوجه شد كه در ماه‌هاي اخير، ميزان دزدي‌ از اجناس سوپر ماركت به نحو قابل ملاحظه اي زياد شده است.

.

مديريت شركت پس از بررسي‌هاي دقيق و طولاني متوجه شد كه اين دزدي‌ها از زماني زياد شده كه كاركنان آن سوپر ماركت اتومبيل‌هاي خود را در محوطه حياط سوپر ماركت پارك مي‌كردند. به عبارت ديگر، كاركنان سوپر ماركت طي روز، اجناسي را از سوپر ماركت برمي‌داشتند و در اتومبيل‌هاي خود جاسازي مي‌كردند و آنها را در پايان روز كاري، از محل سوپر ماركت بيرون مي‌بردند. البته اتومبيل‌ها هنگام خروج از محوطه سوپر ماركت، مورد بررسي و گشت قرار نمي‌گرفتند.

پندار سیستم

.
مديران و مسوولان‌ سازمان‌ها و شركت‌ها بايد كاملا مطلع باشند كه سوء‌استفاده و تقلب محدود به جاي خاص و افراد به‌خصوصي نمي‌شود. بنا براين، بايد براي ايجاد كنترل‌هاي داخلي مناسب از طريق افراد متخصص اقدامات جدي صورت گيرد.

.
مديران و صاحبان شركت‌ها مطمئن باشند كه كساني كه در سازمان‌هاي آنها با ايجاد كنترل‌هاي داخلي مخالف هستند و به نامه‌هاي مديريت حسابرسان مستقل توجه خاص نكرده يا اصولا آنها را ناديده مي‌گيرند، به اين دليل است كه وجود كنترل‌هاي داخلي قوي، عامل بزرگ بازدارنده بسياري از تقلب‌ها و سوء‌استفاده‌ها است و كار افرادي را كه قصد سوء‌استفاده دارند، بسيار مشكل و گاهي هم غير‌ممكن مي‌سازد.

.
كلام آخر و نتيجه‌گيري:

به مسوولان كليه سازمان‌ها و شركت‌ها پيشنهاد مي‌كنم كه افراد متخصص، مستقل و خارج از سازمان‌هاي آنها، كنترل‌هاي داخلي آنها را از ابتداي عمليات تا انتهاي آن بررسي دقيق كرده و نقاط ضعف كنترل‌هاي داخلي سازمان‌هاي آنها را مشخص و با ايجاد كنترل‌هاي قوي، از هرگونه تقلب و سوء‌استفاده جلوگيري به‌عمل آورند. مسوولان سازمان‌ها و شركت‌ها اطلاع داشته باشند كه وجود حسابرسان مستقل معتبر مي‌تواند عامل بسيار موثري براي جلوگيري از تقلب‌ها و سوء‌استفاده‌ها باشد. از پرداخت حق‌الزحمه حسابرسي باكي نداشته باشند زيرا وجود نام حسابرس مستقل، جلوي بسياري از سوء‌استفاده‌ها را مي‌گيرد.

.
اين موردي است كه در هر سازمان و شركتي ممكن است اتفاق بيفتد. هيچ شكي در اين رابطه نداشته باشيد.به شما اطمينان خاطر كامل مي‌دهم.
گارو هوانسيان فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.