نرم افزارحسابداری صدگان

خطر ریزش شاخص

0 666

حسابداراپ

 به‌طور معمول با نزدیک شدن به روزهای انتهایی سال تغییر و تحولات در بورس بیشتر می‌شود و سرمایه‌گذاران و بخصوص حقیقی‌ها برای نقد کردن دارایی‌های خود در بازار اقدام به‌فروش تمام یا لا‌اقل بخشی از سهم خود می‌کنند که باعث ایجاد صف‌های فروش چندروزه‌و کاهش شاخص می‌شود.

.

کارشناسان و فعالان بازار برای امسال هم وضعیت مشابهی را پیش‌بینی می‌کنند و انتظار دارند که در روز‌های آتی قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها با تشکیل صف‌های خرید مواجه شده و تا حدودی ارزش آنها کاسته شود.

 .

ریزش موقتی در پیش است 

مسعود سید‌علی‌اکبر از کارشناسان بازار سرمایه به خبرنگار «گسترش صنعت» می‌گوید: مرسوم است که در روزهای پایانی سال، چه سرمایه‌گذاران حقوقی و چه حقیقی سهام خود را به‌فروش می‌رسانند تا بتوانند قبل از موکول شدن پرداخت‌ها به سال آینده پول سهام نقد‌شده خود را از کارگذاری‌ها تحویل بگیرند.

 .

او تصریح کرد: به این ترتیب می‌توان انتظار داشت تا در یکی دو روز ‌آینده با تشکیل صف‌های فروش فشار بر بازار بالا رفته و افت قیمت‌ها و شاخص آغاز شود، اما این شرایط چندان دوامی نخواهد داشت چراکه چنین وضعیتی تا هنگامی در بازار وجود دارد که کارگزاری‌ها اقدام به پرداخت پول حاصل از فروش سهام به مشتریان خود می‌کنند.

 .

به گفته علی‌اکبر در ادامه هفته و نیز روز‌های شنبه تا دوشنبه شرایط عادی بر بورس حاکم شده و قیمت ‌سهام بار دیگر افزایش پیدا خواهد کرد.

 .

وی در پاسخ به این پرسش که شرایط جوی حاکم بر بازار در پیش‌بینی ‌روزهای نخست سال آینده چگونه است‌؟ اظهار کرد: چندین سال است که روزهای نخست هر سال شرایط بازار سرمایه مساعد بوده و قیمت سهام در این روزها بیشتر می‌شود. در حال حاضر هم جو بازار نسبت به داد‌و‌ستد سال آینده مثبت است.

 .

این کارشناس تصریح کرد: البته اخبار سیاسی نقش ‌مهمی در این میان دارد اما از آنجا که احتمال انتشار اخبار منفی بسیار بعید است امید برای بازاری مثبت در روزهای ابتدایی سال آینده بیشتر است.

 .

پندار سیستم

بازی‌سرمایه‌گذاری‌ها

موضوع دیگری که امسال هم مانند سال‌های گذشته در حال رخ دادن است رشد سهام شرکت‌های سرما‌یه‌گذاری است اتفاقی که دیروز هم رخ داد. به‌طوری که نیمی از ۱۰ شرکت دارای بیشترین تقاضا به همین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مربوط می‌شد.

 .

در همین زمینه فرهاد طالب‌زاده از کارشناسان بازار سرمایه به خبرنگار «گسترش صنعت» گفت: این عامل ناشی از فعالیت‌های خود شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که باعث بالا رفتن قیمت سهام آنها می‌شود.

 .

وی تصریح کرد: در پایان سال و پیش از بسته شدن حساب‌های‌مالی این شرکت‌ها سعی می‌کنند تا پرتفو‌های خود را تقویت کنند از سوی دیگر این شرکت‌ها با جابه‌جایی‌سهام که با زیرمجمو‌عه‌های خود انجام می‌دهند سعی دارند سود شناسایی می‌کنند.

 .

طالب‌زاده درباره صنایع پیشرو در نخستین معاملات سال آینده گفت: با توجه به اینکه صنایع معدنی و فولادی گزارش‌های مالی خوبی ارائه کرده و عملکردی قابل قبول داشتند و نیز مدت‌هاست که قیمت آنها بدون تغییر مانده لذا از پتانسیل بسیار بالایی برای رشد ارزش برخوردارند اتفاقی که به‌طور معمول در ابتدای هر سال برای این شرکت‌ها رخ می‌دهد.

 .

فردین آقابزرگی، کارگزار بورس اوراق بهادار تهران نیز از رونق و شکوفایی بورس در سال ۹۱ خبر داد و گفت: با توجه به مهیا‌شدن سیاست‌های اقتصادی درست و نزدیک ‌شدن به مقطعی که ارز تک‌نرخی شده و نرخ سود اوراق مشارکت ۲۰درصد می‌شود و همچنین سیاست‌های انقباضی و حذف چهار صفر از پول ملی عواملی است که موجبات رونق و شکوفایی بورس در سال ۹۱ را فراهم می‌کند.

 .

وی افزود: البته نمی‌توان گفت که رونق بورس در سال ۹۱ چشم‌گیر خواهد بود، اما بورس در سال آینده از سردرگمی و تلاطمی که امسال داشت، خارج می‌شود.

 .

وی یادآور شد: در سال ۹۰ شاخص بورس حول ۲۵ هزار واحد حرکت می‌کرد، ولی سال آینده سال خوبی برای فعالان بازار سرمایه خواهد بود و بورس با توجه به حذف چهار صفر از پول ملی در انتهای سال ۹۱ و تکلیف سود سپرده‌های بانکی روند مثبت‌تری به خود می‌گیرد.

 .

این فعال بازار سرمایه با بیان این‌که باید ورود و خروج در بازار بورس و سرمایه کنترل شده و از این بازار حمایت شود، عنوان کرد: بیشترین عاملی که موجبات ریسک را فراهم می‌کند، نوسانات در تصمیم‌گیری و متغیر‌های تاثیر‌گذار در ارزش‌گذاری بازار سرمایه است که اگر این تصمیمات ثبات بیشتری داشته باشد، بازار سرمایه ریسک کمتری خواهد داشت.

 .

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.