- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بخشنامه ۱۵۲۳۲۷ مورخ ۹۰/۱۲/۲۴(تعين مزد سال ۱۳۹۱) + بخشنامه ۲۱۵۲۱۰ مورخ ۹۱/۱۲/۲۲(تعین دستمزد سال ۱۳۹۲ کارگران)

.

بخشنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مزد ۹۱ کارگران را منتشر شد.

 شورایعالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان، کارگران) در جلسه مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۰، پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۹۱، در اجرای ماده ۴۱ قانون کار [1] با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

.

۱- از اول سال ۱۳۹۱ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۱۲۹،۹۰۰ ریال ( یکصد و بیست و نه هزار و نهصد ریال) تعیین می شود. همچنین از اول سال ۱۳۹۱ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۷ درصد مزد ثابت يا مزد مبنا(موضوع ماده ۳۶ قانون کار [2]) به اضافه روزانه ۱۲،۰۹۳ ریال به نسبت آخرین مزد سال ۱۳۹۰ افزایش می یابد.
.
تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۱۲۹،۹۰۰ ریال (یکصد و بیست و نه هزار و نهصد ریال) بند یک کمتر شود.
  .
.
۲- به کارگرانی که در سال ۱۳۹۱ دارای یکسال سابقه کار شده و یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ ۲،۵۰۰ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.
.
تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستور العمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می گیرد.
.
تبصره۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۰ میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.
.
۳- بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورایعالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران اعم از دائم و ئوقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۹۱ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره سه ماده ۳۶ قانون کار [1] بابت هر کارگر (اعم از متاهل و یا مجرد) ماهانه ۳۵۰،۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت شود.
.
۴- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند یک و تبصره یک بند (۲) در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و هم چنین چگونگی ارتقا طبقه شغلی به موجب دستور العملهای اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد شد.
.
۵- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۹۱ به طور موقت در کارگاه ها اشتغال می یابند نخواهد شد.
.
۶- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی و پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کنند.
.

دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مزدی شورای عالی کار

.

در همین حال، در دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۲۴ اسفند ماه ۹۰ شورای عالی کار درباره کارگران کارمزدی دائم و موقت که با امضای اسماعیل ظریفی آزاد مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده، آمده است: در اجرای بند ۴ بخشنامه شماره ۱۵۲۳۲۷ مورخ ۲۴ اسفندماه ۹۰ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۲۴ اسفندماه ۹۰ شورای عالی کار، نحوه اجرای بخشنامه مذکور درباره کارگران کارمزدی به شرح ذیل است:

.

۱ – نحوه اعمال ۷ درصد افزایش بند یک بخشنامه

.

نرخ‌های کارمزدی در سال ۹۱ ( به نسبت آخرین کارمزد در سال ۹۰ ) در مورد کلیه کارگران کارمزدی ( اعم از موقت یا دائم ) به ماخذ ۷ درصد افزایش می یابند. در صورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر کارمزد) باشند، این بخش نیز باید ۷ درصد افزایش یابد.

.

تبصره: چناچه نرخ یا ملاکهای کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر، به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند، در این صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول ۷ درصد افزایش خواهد شد. (زیرا با این عمل نرخ یا ملاکهای کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خود به خود دستخوش افزایش خواهد شد.)

.

۲- چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت موضوع بند یک بخشنامه

.

علاوه بر افزایش ۷ درصد بر روی قسمت ثابت مزد، قسمت مذکور در سال ۹۱ روزانه ۱۲،۰۹۳ ریال دیگر افزایش خواهد یافت و درصورتی که کارگران فاقد قسمت ثابت مزد باشند در سال ۹۱ روزانه ۱۲،۰۹۳ ریال در اجرای مصوبه شورای عالی کار به صورت ثابت درمورد آنان برقرار خواهد شد.

.

تبصره: در صورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغییر مزد کمتر از ۱۲۹،۹۰۰ ریال در روز شود، ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزد همان ۱۲۹،۹۰۰ ریال خواهد بود.

.

۳ – اعطای مزد سنوات

.

علاوه بر افزایش کارمزد، کارگران مزدی نیز بر حسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند یا خیر، حسب مورد و مطابق دستورالعمل‌های ذی ربط از پایه سنواتی موضوع بند ۲ بخشنامه شماره ۱۵۲۳۲۷ مورخ ۲۴ اسفندماه ۹۰ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار خواهند شد.

.

بخشنامه ۱۵۲۳۲۷ مورخ ۹۰/۱۲/۲۴(تعين مزد سال ۱۳۹۱) در قالب فایل PDF [3]

————————————————————————————————————————–

لينك مرتبط :

بخشنامه ۱۲۲۵۱۸ مورخ ۸۹/۱۲/۲۳( تعیین مزد سال ۱۳۹۰) [2]

حداقل دستمزد ۹۱ کارگران مشخص شد. [4]

بخشنامه شماره ۱۰ دستمزد (دستمزد مبنای کسر حق بیمه سال ۱۳۹۱) [5]

بخشنامه ۲۱۵۲۱۰ مورخ ۹۱/۱۲/۲۲(تعین دستمزد سال ۱۳۹۲ کارگران) [6]

متن کامل بخشنامه ۲۰۶۷۷۴ مورخ ۹۲/۱۲/۲۳(ابلاغ دستمزد سال ۱۳۹۳ ) [7]