- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تفاوت بين تسهيلات فاينانس و ريفاينانس

يوزانس

اعتبارات اسنادي مدت‌داري که به ضميمه اسناد حمل کالا، برات عهده بانک گشاينده ارسال مي‌گردد را يوزانس گويند.

 .

براتي که توسط بانک باز کننده اعتبار قبولي داده شود را قبولي بانکي گويند، در اين حالت چنانچه ذينفع اعتبار به وجه نقد نياز داشته باشد مي‌تواند قبولي بانکي را در بازار تنزيل و به وجه نقد تبديل نمايد.

.

فاينانس

در برخي مواقع، فروشنده مايل نيست وجه کالا را به صورت اعتبار اسنادي مدت دار دريافت نمايد از طرف ديگر خريدار نيز به دليل فقدان نقدينگی قادر به پرداخت نقدي اعتبار اسنادی نمي‌باشد، در اين حالت  معمولاً خريدار از يک بانک يا موسسه مالی درخواست می‌کند که وجه اعتبار اسنادي را به صورت نقدي  به فروشنده پرداخت و اصل و سود مبلغ پرداخت شده را در يک دوره زماني مشخص از خريدار دريافت نمايد، اين روش پرداخت را فاينانس مالی و به موسسات تامين کننده وجوه، فاينانسر مالي می‌گويند.

.

 مدت دوره استفاده از تسهيلات فاينانس معمولاً بين ۱ تا ۳ سال و مدت دوره بازپرداخت بين ۵ تا ۱۵ سال در مورد طرحهاي مختلف متغير است.

 .

تسهيلات ريفاينانس

بانکها با استفاده از منابع شعب خارج از کشور و منابع بانکهاي خارجي اقدام به پرداخت تسهيلات ارزي کوتاه‌مدت در قالب خطوط اعتباري ريفاينانس مي‌نمايند با عنايت به اينکه نرخ سود اين گونه تسهيلات نسبت به سود تسهيلات ريالي بسيار کم مي‌باشد کمک موثري براي واردکنندگان جهت کاهش هزينه هاي تمام شده کالا خواهد بود.

 .

n ، مدت استفاده از تسهيلات کوتاه مدت حداکثر يک سال از زمان معامله اسناد مي باشد. تسهيلات ريفاينانس به صورت ( سه، شش، و نه ماهه) نيز قابل استفاده است مشروط به اينکه خط اعتباري خاص با شرايط زماني زير يکسال در بانک عامل وجود داشته باشد.

 .

تفاوت بين تسهيلات فاينانس و ريفاينانس

۱- حداکثر مدت جهت اعطاي تسهيلات ريفاينانس تا يکسال و براي فاينانس بيش از يکسال مي‌باشد.

۲- باز پرداخت تسهيلات به بانکهاي خارجي در ريفاينانس توسط بانکهاي تجاري و در فاينانس توسط بانک مرکزي تضمين شده است.

۳- از تسهيلات فاينانس براي خريد و احداث پروژه‌هاي سرمايه‌اي و تجهيزات، ماشين‌آلات خطوط توليدي و خدمات اعم از نصب و راه اندازي، آموزش و دانش فني استفاده مي‌گردد در حاليکه از تسهيلات ريفاينانس براي ورود کالاهاي خاصي است که بانک تعيين مي‌کند استفاده مي‌شود.

۴- استفاده کنندگان از تسهيلات فاينانس شامل اشخاص حقيقي، اشخاص حقوقي،  وزارتخانه‌ها، سازمانها و شرکتهاي دولتي مي‌باشند اما در تسهيلات ريفاينانس علاوه بر اشخاص حقيقي و حقوقي، شرکتها و سازمانهاي وابسته به دولت، چنانچه از منابع بودجه عمومي کشور به طور کلي و يا براي ثبت سفارش خاصي استفاده نمي نمايند مشمول استفاده از اين تسهيلات خواهند بود.

.

منبع: سايت سپاهان بانك

.