نرم افزارحسابداری صدگان

بررسی آخرین وضعیت بازگشایی و توقف نمادهای بورسی و فرابورسی

0 832

حسابداراپ

مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار جدیدترین اقدام های صورت گرفته در خصوص توقف یا بازگشایی نماد معاملاتی چند شرکت بورسی و فرابورسی را در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد.

.

امیر حمزه مالمیر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به احتمال حذف نماد معاملاتی برخی شرکت ها از تابلوی معاملات شرکت بورس اوراق بهادار و یا انتقال آنها به بازارهایی همچون بازار پایه فرابورس، اظهار کرد: همزمان با طبقه بندی جدید شرکت های بورسی در اردیبهشت ماه یا خرداد ماه سال آینده از سوی شرکت بورس، امکان حذف تعدادی از شرکت ها و یا انتقال به سایر بازارها از جمله بازار پایه فرابورس وجود داشته چرا که با هشدارهایی که پیشتر به برخی شرکت ها مبنی بر لزوم تطبیق خود با شرایط و استانداردهای لازم داده شده احتمال آنکه تعدادی از این شرکت ها به دلیل عدم احراز شرایط حضور در بورس از این بازار حذف و یا به دیگر بازارها منتقل شوند، وجود دارد.

.

بررسی وضعیت “بتک”

وی در ارتباط با وضعیت نماد معاملاتی شرکت کابلسازی تک و احتمال انتقال این نماد به بازار پایه فرابورس، گفت: در خصوص شرکت کابلسازی تک با توجه به وجود برخی مباحث هنوز نمی توان گفت که چه اتفاقی برای نماد این شرکت رخ می دهد.

.

باید گفت با توجه به سرمایه اندک این شرکت و از طرفی حجم پایین مجموع حقوق صاحبان سهام آن حتی نسبت به استانداری که برای ثبت شرکت ها در نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مورد نیاز است، این ابهام وجود دارد که آیا نماد “بتک” قابلیت درج در بازار پایه فرابورس را دارد یا خیر؟

.

بنا بر این نماد این شرکت تا زمانی که راهکاری برای این ابهام اندیشیده نشود، متوقف خواهد ماند چرا که در صورت حل نشدن این موضوع، قابلیت معامله سهام آن در بازار پایه نیز وجود نخواهد داشت.

.

این مقام مسئول با بیان اینکه لازمه ثبت شرکت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، برخورداری جمع حقوق صاحبان سهام شرکت حداقل به میزان یک میلیارد تومان می باشد، افزود: بازار بورس و فرابورس از ساختارها و مقررات خاصی تبعیت کرده و صرفاً اینکه گفته شود با افزایش سرمایه، نماد شرکتی بتواند از بازار پایه فرابورس به بازار دوم بورس بازگردد، پذیرفتنی نیست.

.

نماد کف و تولی پرس همچنان بسته می ماند

مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این گفتگو از توقف طولانی مدت دو نماد کف (داروگر) و تولی پرس نیز سخن گفت و افزود: متأسفانه این دو شرکت وارد فضایی در بعد عملکردی خود شده اند که منافع صاحبان سهام و سهامداران جزء را رعایت نکرده اند.

.

در حال حاضر پیگیری های حقوقی و انتظامی راجع به این دو شرکت باید به نتیجه ای مشخص دست یابد تا بتوان درباره آن اظهار نظر کرد.

.

اما به اعتقاد این اداره در “شکف” و “شتولی” یکسری فعالیت هایی در این شرکت ها انجام شده که به روال عادی نیست و زعم سازمان بورس و اوراق بهادار فعلاً در این ماجرا حقوق سهامداران جز در نظر گرفته نشده است.

.

بازگشایی نماد “بهشت” در فرابورس

وی راجع به دیگر نمادهای بورسی و فرابورسی نیز گفت: گزارش حسابرسی شده ۹ ماهه شرکت آینده سازان بهشت پارس هم اکنون به سازمان بورس ارسال شده و طی امروز نیز در سایت کدال قابل رویت است و بازگشایی نماد معاملاتی آن نیز بسته به تصمیم شرکت فرابورس بازگشایی می شود.

.

یک نکته از “سمگا” و “وگردش”

در مورد نماد سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری (“سمگا”) و نیز بانک گردشگری با توجه به وابسته بودن این دو شرکت از بابت برخی مسایل، هم اکنون در حال مذاکره و رایزنی با مدیران و دست اندرکاران آنها هستیم که در نهایت احتمال زیادی برای بازگشایی نماد “سمگا” وجود داشته اما در مورد بازگشایی نماد بانک گردشگری، ممکن است با تأخیر انجام شود.

.

پندار سیستم

آیا نماد بانکی ها متوقف می شوند؟

این مقام مسئول در برابر این سوال که با توجه به نامه کانون بانک های خصوصی مبنی بر برداشت از حساب واسطه بانک های عضو این کانون از سوی بانک مرکزی، آیا اقدامی برای توقف نماد معاملاتی بانک ها صورت خواهد گرفت؟ پاسخ داد: موضوع برداشت از حساب بانک ها از خود آنها استعلام شده اما به دلیل آنکه هنوز آثار ترازنامه ای و یا سود و زیانی آن برای خود بانک ها نیز مشخص نیست و از طرفی احتمال واریز مبالغ برداشت شده در سال جدید در پیش رو وجود دارد، فعلا هیچ نمادی در گروه بانکی متوقف نخواهد شد.

.

در حال حاضر تنها یکی از بانک ها، اطلاعاتی راجع به این موضوع به سازمان بورس ارسال کرده که به دلیل کلی بودن این گزارش عملاً قابلیت پیگیری ندارد. به هر حال این موضوع از سوی خود بانک ها در حال پیگیری است تا بتوانند بر اساس آن به سازمان بورس اطلاعات دهند اما در حال حاضر هیچ بانکی که گفته باشد سود و زیان آن از بابت برداشت صورت گرفته متأثر می شود، وجود ندارد.

.

خودرویی ها به دنبال مجوز افزایش قیمت

مالمیر به افزایش قیمت خودروهای داخلی و تأثیر آن سودآوری آن بر گروه خودروسازی بورس نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با افزایش قیمت اعمال شده، افزایش هزینه ها و بهای تمام شده تولید نیز برای خودرو سازان داخلی قابل تصور خواهد بود. اما به هر حال تا زمانیکه اطلاعات دقیق و کافی مبنی بر آثار سود و زیانی ناشی از این اقدام از سوی شرکت ها اعلام نشود، فعلاً نماد این شرکت ها متوقف نخواهد شد.

.

نماد “وپست” متوقف می شود

وی در مورد فعالیت نماد شرکت پست بانک ایران و تداوم معاملات سهام آن با وجود عدم برگزاری مجمع عادی سالیانه سهامداران و نبود گزارش های عملکردی میاندوره ای و بودجه ای نیز خاطرنشان کرد: در مورد این شرکت احتمال توقف نماد تا قبل از پایان امسال وجود داشته که بسته به نوع بحث هایی که در سطوح سازمانی وجود دارد راجع به آن تصمیم گیری می شود.

.

متأسفانه در مورد “وپست” پیگیری های مستمری از سوی سازمان بورس با وزارتخانه های مطبوع انجام شده که هنوز در دست بررسی است اما به احتمال زیاد نماد این شرکت تا قبل از نوروز ۹۱ متوقف خواهد شد.

.

“وساپا”، “شصفها” و “آرین”

در مورد سرمایه گذاری سایپا نیز نماد این شرکت بازگشایی شده اما در مورد پتروشیمی اصفهان فعلا راجع به آن نمی توان اظهار نظری کرد و متوقف خواهد ماند.

.

در مورد بانک الکترونیکی آرین نیز تا زمانیکه بانک مرکزی مجوز فعالیت رسمی این بانک را صادر نکند، نماد آن در فرابورس متوقف خواهد ماند.

.

در کنترل قیمت سهام نقشی نداریم

پایان بخش این گفتگو شفاف سازی راجع به برخی شائبه ها در مورد نقش احتمالی سازمان بورس و اوراق بهادار در کنترل قیمت سهام گروه قندی پس از بازگشایی نماد آنها بود که مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس در این باره تصریح کرد: گرچه کنترل و نظارت بر بازارها در حوزه کاری این اداره نیست اما هر گونه شایعه مبنی بر سرکوب و یا دستکاری قیمت سهام از سوی سازمان صحت نداشته و قابل قبول نیست. “اطمینان داشته باشید سازمان بورس هیچ گاه وارد چنین فضایی نشده و فعالیتی در این زمینه ندارد.

حال اگر فردی بطور غیر رسمی و یا بواسطه سازمانی در این مورد اقدامی انجام دهد به شخصه اطلاعی ندارم.”

..

دیدگاه سازمان بورس برای توقف کوتاه مدت نمادها

مالمیر در خاتمه با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش می کند که در مدت کوتاهی نماد معاملاتی شرکت های متوقف شده را بازگشایی و دوره توقف را حداکثر به یک تا دو روز تقلیل دهد.

.

اما این موضوع گاهی با گره خوردن به مسایل شرکت ها و یا تأخیر در ارایه گزارش های شفاف سازی، باعث طولانی شدن دوره توقف نماد معاملاتی یک شرکت می گردد که به هر حال سازمان بورس معتقد به بازگشایی نماد شرکت ظرف یک تا دو روز پس از توقف می باشد.

 .

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.