- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بازار سرمايه مي‌تواند ريسك نوسان ارز را كنترل كند.

 سنا- به منظور دستيابي به رشد اقتصادي بيشتر، نيازمند رشد بنگاه‌ها و توسعه طرح‌ها هستيم و براي اين منظور بايد سرمايه‌گذاري توسعه يابد كه اين امر نيازمند تامين مالي است.

.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمين كنفرانس تامين مالي اسلامي با بيان مطلب بالا گفت: بايد متناسب با هر فرد و ميزان ريسك پذيري وي، ابزارهايي در چارچوب موازين شريعت براي جذب سرمايه طراحي شود.

.
دكتر علي صالح‌آبادي در بيان مشخصات منابع تامين مالي افزود: يكي از اين منابع بودجه دولت است، اما با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسي، دولت از سرمايه‌گذاري در حوزه‌هايي كه بخش خصوصي توان ورود به آن را دارد منع شده و تنها مي‌تواند منابع خود را صرف زيرساخت‌هاي اساسي كشور كند، بنابراين، منبع دولت محدود است.

.
وي ادامه داد: به منظور توسعه بيشتر نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتري هستيم كه منابع مالي غير از دولت را طلب مي‌كند، البته بانك‌ها با ارائه تسهيلات مي‌توانند كمك كننده باشند كه اين منبع نيز محدود است.

.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از منابع مالي خصوصي به عنوان سومين منبع تامين مالي كشور نام برد و افزود: منابع خصوصي مي‌توانند شركت‌هاي سهامي خاص ايجاد كنند كه براي تامين مالي پروژه‌هاي كوچك مناسب است، اما اين مورد نيز از محدوديت برخوردار است.

.
صالح‌آبادي تصريح كرد: منابع تامين مالي عمومي مي‌توانند نقش مهمي در تامين مالي بازار سرمايه ايفا كنند، زيرا توسط تك‌تك افراد جامعه مي‌تواند تامين شود و محدوديت كمي دارد. در اين راستا بنگاه‌هاي بزرگ كه بيشتر مورد اعتماد هستند، توان جذب سرمايه‌هاي عمومي را دارند.

.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه تمام ابزارها بايد در چارچوب شرع باشد تا توان معرفي آن را به جامعه داشته باشيم، يادآور شد: براي اين منظور پنج سال پيش كميته فقهي سازمان بورس با پنج فقيه تشكيل شد تا ابزارهاي طراحي شده را بررسي كرده و در صورت صلاحديد تصويب و براي اجراي نهايي به بورس ارائه كند.

.
وي صكوك اجاره، استصناع و مرابحه را به عنوان ابزارهاي جديد مالي بازار سرمايه نام برد و ابراز داشت: اوراق اجاره و مرابحه درآمد ثابت دارند و اوراق مشاركت جزو ابزارهايي با درآمد انتظاري هستند كه مي‌توانند جذب‌كننده سرمايه مردم باشند.

.
صالح‌آبادي خاطرنشان كرد: دومين هدف بازار سرمايه ايجاد منابع مالي بلند مدت براي طرح‌هاي اختصاصي و تخصيص بهينه منابع است. به اين ترتيب تقسيم ريسك نيز در بازار سرمايه انجام مي‌شود.

.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براي رسيدن به اهداف مطرح شده طراحي ابزارهاي مالي از طريق خدمات تخصصي انجام مي‌شود. شركت‌هاي تامين سرمايه و مشاوره سرمايه‌گذاري نيز به بنگاه‌ها و پروژه‌ها، خدمات تامين مالي ارائه مي‌كنند.

.
وي به ايجاد فضاي اعتمادسازي و اطمينان بخشي توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره و اظهار كرد: سرمايه‌گذاران در فضايي كارآمد سرمايه‌گذاري مي‌كنند و اين امر مزيت بازار متشكل اوراق بهادار است كه حمايت‌هاي قانوني از سرمايه‌گذار را باعث مي‌شود.

.
صالح‌آبادي ادامه داد: چنانچه سرمايه‌گذاران در هر موردي با هر يك از اركان بازار سرمايه اختلاف نظر داشته باشند، اين اختلاف در كميته داوري رسيدگي شده و راي اين كميته قابل ابطال توسط هيچ مرجع قانوني نيست.

.
پيشنهاد راه‌اندازي بازار ايده در فرابورس
صالح‌آبادي تصريح كرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، پيشنهاد راه اندازي بازار ايده در فرابورس را مطرح مي‌كنيم، به اين معني كه فرد طرح خود را به گروه مربوطه مانند فولاد، معدن و… ارائه مي‌كند، سپس اين ايده بررسي شده و به ترتيب تجاري‌سازي مي‌شوند، به اين شكل حق ثبت اختراع و نوآوري و اجراي ايده‌ها تامين مالي خواهد شد.

.
صالح‌آبادي از اداره كل مالكيت صنعتي‌سازي ثبت اسناد و املاك كشور، پارك‌هاي علم و فن‌آوري، معاونت علمي و فن‌آوري رياست جمهوري، صندوق‌هاي نوآوري، معامله‌گران اوراق، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مخاطره‌پذير و شركت‌هاي صنعتي به عنوان فعالاني كه مي‌توانند از راه اندازي بازار ايده در فرابورس حمايت كنند نام برد. البته تا كنون چند شركت هم در اين زمينه اعلام آمادگي كرده‌اند.

.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار به مديريت ريسك نرخ ارز كه از مباحث روز است، نيز اشاره و اظهار كرد: ‌بازار سرمايه مي‌تواند اين ريسك را براي توليدكننده و مصرف‌كننده با ارائه سازوكار در بازار سرمايه مديريت كند زيرا با توجه به ابزارهاي موجود در بازار سرمايه كشف نرخ درست با همكاري مقامات مالي و ارزي صورت مي‌گيرد.

.
صالح‌آبادي با اشاره به بحران مالي اروپا و آمريكا، نتيجه ايجاد اين بحران را فاصله‌ بين اقتصاد واقعي و اقتصاد مالي دانست و تاكيد كرد: نظام اقتصاد اسلامي اين فاصله را كاهش مي‌دهد، به طوري كه در كشورهاي غربي، ابتدا بحران اقتصادي گريبان‌ بنگاه‌ها را گرفت و هم اكنون نيز دولت‌ها زير سوال رفته اند، در اين شرايط تنها راه فرار از مشكلات، به كارگيري اقتصاد اسلامي است. 

.