- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ارائه دیرهنگام لایحه بودجه اجرای فاز دوم هدفمندی را به تعویق انداخت.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ارائه دیرهنگام لایحه بودجه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها را به تعویق انداخت و با توجه به ارائه لایحه دو دوازدهم بودجه به نظر نمی‌رسد فاز دوم تا دو ماه آینده نیز قابلیت اجرا داشته باشد.

مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره اجرایی نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری با وجود وعده رئیس جمهور گفت: خدا را شکر می‌کنم که طرح هدفمندی یارانه در فاز دوم  هنوز محقق نشده است. من از ابتدا مخالف با اجرای هدفمندی یارانه‌ها بودم.

وی تورم موجود در اقتصاد و وضعیت بازار ارز را نتیجه اجرایی شدن فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها دانست و افزود: رکود تورمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم نتیجه عدم پرداخت ۳۰ درصد از یارانه‌ها به بخش تولید است که موجب تعطیلی  برخی واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها شد.

.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سؤال که نظرتان درباره اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست، گفت: بهتر است فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود.

تقوی علت به تعویق افتادن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را ارائه دیر هنگام لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس دانست و بیان داشت: مجلس تا آخر سال فرصت تصویب لایحه بودجه را ندارد و از طرفی دولت یک بودجه دو دوازدهم به مجلس ارائه کرده است.

.

وی خاطرنشان کرد:بنابراین دولت نمی‌تواند در  دو ماه آینده قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببرد و از این طریق درآمد ایجاد کند و از طرفی هم نمی‌تواند یارانه‌ها را دو برابر کند.

وی در پاسخ به این سؤال که راهکار شما برای بهتر اجرا شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست، گفت: بهتر بود دولت درآمدهای نفت را سرمایه‌گذاری می‌کرد و باعث بهبود وضع اقتصادی مردم می‌شد و بعد قیمت‌ها را بالا می‌برد.

.

تقوی ایجاد اشتغال، نرخ رشد بالا، از بین بردن فقر در جامعه و توزیع عادلانه درآمد را زمینه لازم برای بهتر اجرا شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دانست و ادامه داد: دولت پس از فراهم آوردن زمینه لازم می‌تواند با فروش گرانتر انرژی به مردم درآمدهای حاصل از آن را صرف آبادانی کشور کند.

.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه من و تعداد معدودی از اقتصاددانان مخالف طرح هدفمندی یارانه‌ها هستم،گفت: در حال حاضر با وجود تحریم‌های نفتی و دیگر مشکلات، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گرانی و فشار بیشتر به مردم را در پی خواهد داشت‌.

این استاد دانشگاه در مورد تأثیر افزایش نقدینگی در بحران‌های بازار ارز و سکه که بعد از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها در دست مردم ایجاد شد، تصریح کرد: کسانی که نقدینگی در دستشان زیاد است مردمی نیستند که از تورم بالا صدمه می‌بینند.نقدینگی در اختیار مردم عادی و قشر مزدبگیر جامعه با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها زیاد نشده است.

وی ادامه داد: مبلغ پرداختی از سوی دولت با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها حتی سبب کاهش قدرت خرید این قشر شده است و این مقدار نقدینگی که از سوی دولت به مردم پرداخت می‌شود صرف جبران افزایش قیمت‌ها شده و افزایش نقدینگی را در دست آنها به همراه نداشته است.

وی گفت: بنابراین قدرت خرید واقعی مردم کاهش پیدا کرده است  و قدرت خرید واقعی آن پولی است که در جیبمان است و با افزایش قیمت تعدیل می‌شود، یعنی افرادی که مزد و حقوق بگیرند چون آن مقدار یارانه‌ای که به آنها پرداخت می‌شود به اندازه آن مقداری که تورم بالا رفته نیست،بنابراین قدرت خرید مردم پایین می‌آید.

تقوی اظهار داشت: اگر در فاز دوم مقدار یارانه نقدی ثابت بماند و هزینه حامل‌های انرژی بالا رود در نتیجه وضع مردم بدتر خواهد شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: البته اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها برای خانواده‌هایی که هیچ کدام از اعضای خانواده شاغل نبوده اند خوب بوده است و آنها اکنون با گرفتن یارانه نقدی درآمدی را دارند.

وی در پایان بهترین راهکار برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی نشدن آن دانست و گفت: دولت بهتر است در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام دهد، اقتصاد رشد کند، وضع اقتصادی بهبود یابد و پس از آن یارانه‌ها را قطع کند.