نرم افزارحسابداری صدگان

آیا پیش فروش سکه بانکی برای همیشه متوقف می شود؟

0 655

حسابداراپ

بازار معاملات قراردادهای آتی سکه طلا از ابتدای ساعات معاملات امروز تا به این لحظه (۱۴:۴۵ دقیقه) با افزایش حجم تقاضا در هر سه قرارداد موجود در این بازار روبرو است.

.

بنا بر گزارش بورس نیوز، صبح امروز انتشار اخباری مبنی بر توقف پیش فروش ۶ ماهه سکه و آغاز عرضه پیش فروش ۸ ماهه سکه با قیمت ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان، معامله گران بازار آتی را بر آن داشت تا با نگاهی به روند قیمت ها در بازار نقدی سکه و با وجود تعطیلی بازارهای جهانی نسبت به رشد قیمت ها در معاملات امروز اقبال دو چندانی نشان دهند.

 .

معامله گران این بازار بر این باورند که بانک مرکزی با پیش فروش ۴ ماهه سکه به قیمت ۶۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان و پس از آن تمرکز بر پیش فروش ۶ ماهه سکه ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تومانی، این نهاد را بر آن داشت تا به نسبت اختلاف دو ماهه این دو پیش فروش، منفعت ۳۰ هزار تومانی را که برای مدت خواب سرمایه خریدار در نظر گرفته بود، در واقع این پیام را به بازار می خواست برساند که با خرید پیش فروش ۶ ماهه سکه، نرخ ۶۲۷ هزار و ۴۰۰ تومانی را برای آن باید انتظار داشت.

 .

اما تاکنون که پیش فروش ۴ ماهه و ۶ ماهه سکه طلا متوقف و عملاً پیش فروش ۸ ماهه سکه بدون هیچ گونه تغییر و مطابق با نرخ پیش فروش شش ماهه آن آغاز شده است، این تصور که بانک مرکزی نسبت به پیش فروش سکه اعتقادی نداشته و به دنبال توقف همیشگی آن می باشد کمی به واقعیت نزدیک تر شده است.

 .

پندار سیستم

در عین حال برخی خبرها در حوزه اقتصاد سیاسی از جمله قطع احتمالی نهادهای مالی ایران با سازمان جهانی ارتباطات مالی بین بانک ها (سویفت) منجر به بالا گرفتن گمانه زنی ها برای آغاز شمارش معکوس پرش قیمت دلار به سطوحی غیر قابل تصور در کشور شده که ناخودآگاه بر رشد قیمت سکه در بازار نقدی و آتی تأثیر گذار است.

 .

به این شائبه ها باید اظهارات ضد و نقیض مدیران مختلف راجع به ذخایر واقعی طلای بانک مرکزی، تبدیل بخشی از عیدی کارکنان دولت به تحویل سکه در شهریور ماه ۹۱ و برگزاری اولین دادگاه متهمان متخلفان بانکی را باید افزود که بر دامنه نگرانی های این بازار می افزاید.

.

به هر ترتیب با وجود تعطیلی بازارهای جهانی در امروز و فردا، تا این لحظه هر سکه طلای طرح جدید در بازار تهران به قیمت ۸۱۹ هزار تومان معامله می شود.

 .

در بازار آتی نیز قیمت پایانی هر سه قرارداد آتی سکه برای تحویل در اسفند ماه امسال و اردیبهشت و تیر ماه سال آینده به ترتیب به ۸۵۲ هزار تومان، ۹۱۷ هزار تومان و ۹۶۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که نسبت به نرخ آخرین جلسه معاملاتی با رشد ۰.۸۷ درصدی، ۱.۹ درصدی و ۲.۱۳ درصدی روبرو شده اند.

 .

گفتنی است به احتمال زیاد معاملات قراردادهای آتی سکه طلا جای خود را بزودی به بازار معاملات صکوک طلای بانک مرکزی خواهند داد که به این ترتیب جابجایی فیزیکی سکه به معاملات کاغذی این کالا تبدیل خواهد شد.

 .

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.