نرم افزارحسابداری صدگان

نگاهي ديگر به توزيع درآمد موسسات حسابرسي

0 733

حسابداراپ

واقعيتي كه براساس اطلاعات موجود در مورد توزيع درآمد موسسات مطرح شد درد بسياري از كساني است كه اهل هياهو، توطئه و دسيسه‌‌چيني نيستند و اميد دارند كه بخش حرفه‌اي «جامعه» براي آن چاره‌انديشي كند.

.

برخي براي دادن آدرس انحرافي و رسيدن به درآمدهاي ناشي از لابي‌گري، مدام سازمان حسابرسي را به عنوان منشأ هر معضلي در جامعه معرفي مي‌كردند. حال آنكه مجموعه درآمد موسسات حسابرسي در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۹۸۸ ميليارد ريال و در سال ۱۳۸۹ مبلغ ۴۲۰ ا,۱ ميليارد ريال است.

.

افزايش يكساله اين درآمد ۴۳۲ ميليارد ريال و تقريباً معادل درآمد سازمان حسابرسي در سال ۱۳۸۸ است. بحث بر سر توزيع عادلانه اين مبلغ است. كساني كه با رخنه و لابي در گروه‌هاي بزرگ تلاش دارند به نام بخش خصوصي، اعتبار جامعه را حراج كنند از افشاي اين واقعيت‌ها نگران مي‌شوند و به هتاكي رومي‌آورند.

.

كساني كه در عمر خود يك استاندارد حسابداري را كامل مطالعه‌نكرده‌اند و موارد انحراف از استانداردهاي حسابداري را بعد از بند اظهارنظر مي‌آورند و گذشت عمر خود را به جاي تجربه مفيد اشتباه مي‌گيرند از تحليل واقعيت‌ها مي‌ترسند.

.

تسلط به استانداردهاي حسابداري و حسابرسي، الفباي حسابرسي است كه به آن توجه ندارند. گفتار و كردار اين اقليت هتاك، اعتبار جامعه را كاهش داده است. گزارش‌هاي حسابرسي كه با مسووليت‌ اينجانب در بازار سرمايه منتشر شده است وجود دارد و بدانند كه افراد حرفه‌اي و مراجع نظارتي اين گزارش‌ها را مي‌بينند و مقايسه مي‌كنند.

.

بنده جزو اولين گروه حسابداران رسمي بودم و مي‌توانستم به راحتي موسسه حسابرسي از ۱۰ سال پيش داير كنم و بر درآمد شخصي خود بيفزايم. بسياري از حسابرساني كه در سال ۱۳۶۷ با بنده وارد كار حسابرسي شدند سال‌هاست كه در بخش خصوصي موسسه حسابرسي دارند و گزارش حسابرسي امضا مي‌كنند. علاوه‌بر اين از سال ۲۰۰۸ عضو جامعه حسابداران رسمي انگلستان (ACCA) هستم كه برخي توان گذراندن حتي يك امتحان آن را ندارند.

پندار سیستم

.

حال شخصي مي‌آيد باز براي انحراف افكار اعضاي جامعه، گذشت عمر خود را به رخ مي‌كشد و بر آن نام تجربه مي‌گذارد. رفتار و كردار اين عده، اعتبار بخش خصوصي را نشانه رفته است و هزينه‌هاي جبران‌ناپذيري بر جامعه تحميل كرده است. در اصلاحات اساسنامه جديد مقرر شده است كه هر عضو حداكثر براي سه دوره مي‌تواند عضو شوراي عالي باشد.

.

خوب است بدانيد چه كساني با اين اصلاح مخالف بودند، زيرا از عضويت در شوراي عالي كه عامل مهمي براي تبليغات است باز مي‌مانند. اعضاي جامعه بدانند كساني كه منافع شخصي خود را بر هر چيزي ترجيح مي‌دهند، قادر نخواهند بود كه براي آنها نزد دولت، مجلس و نهادهاي نظارتي اعتبار كسب كنند بنابراين لازم است در انتخاب خود فريب شعارهاي پوچ و انحرافي را نخورند.
دكتر موسي بزرگ‌اصل – عضو جامعه حسابداران رسمي انگلستان

دنياي اقتصاد

.

————————————————————————————————–

لينك هاي مرتبط :

– توزیع درآمد موسسات حسابرسی

– نقدی بر «توزیع درآمد موسسات حسابرسی»

– نگرانی از عدم توزیع مناسب درآمد بین حسابرسان

هنر شمشیر یا فن کلام

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.