نرم افزارحسابداری صدگان

حذف صفرهاي اضافي از پول ملي چه منافعي دارد؟

0 630

حسابداراپ

در حال حاضر موضوع حذف صفر از پول ملي جدي شده و بانك مركزي از آغاز اجراي اين طرح در آغاز سال ۱۳۹۳ خبر داده است. اما سوال اين است كه اين كار شامل چه منافعي است؟

.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حذف صفرهاي اضافي از پول ملي مزيت هايي در پي دارد که از جمله آنها مي‌توان به کاهش حجم اسکناس اشاره كرد. با حذف صفر از پول هر کشور، از حجم اسکناس در گردش آن کاسته مي‌شود و به اين ترتيب از يک سو ‌هزينه چاپ و توزيع اسکناس کاهش مي يابد و از سوي ديگر هزينه امحاي اسکناس کمتر خواهد شد.

 .

براي مثال ‌در ايران در حال حاضر حدود ۷،۴ ميليارد برگ اسکناس در جريان است و هر سال بخشي از آن مستهلک مي شود. با فرض اين که سالانه ۱۰ درصد اسکناس از رده خارج شود، هزينه جمع آوري، امحا و جايگزيني سالانه حدود ۷۰۰ ميليون برگ اسکناس هم اکنون محقق است.

 .

يکي از اهداف برنامه حذف صفر، کاهش حجم اسکناس به حدود يک ميليارد برگ است که بدين ترتيب در هزينه‌هاي مذکور به ميزان قابل توجهي صرفه جويي مي‌شود.

 .

ساده‌تر شدن مبادلات مالي از ديگر دلايل اجراي برنامه اصلاح واحد پول در کشورهاست، زيرا افراد براي انجام معاملات خود ديگر نياز ندارند که مقادير حجيم اسکناس را با خود حمل کنند.

پندار سیستم

 .

فائق آمدن بر مشکلات فني و عملياتي که در اثر بزرگ بودن ارزش هاي پولي به وجود مي آيد، نگهداري ساده تر حساب ها و ارقام و ترازنامه ها و اشغال فضاي کمتر آمار و اطلاعات مالي در حافظه يارانه ها نيز از ديگر جنبه هاي مثبت کاهش صفر از پول ملي است.

 .

با حذف صفر از پول ملي، نرخ هاي برابري با اسعار خارجي مقادير منطقي تر پيداخواهد کرد که از اين بابت به تقويت اعتماد عمومي به پول ملي کمک مي رساند.

.

همچنين بايد اشاره كرد كه با حذف صفرهاي اضافه از پول ملي، نقل و انتقال پول نقد آسان تر و ايمن تر مي‌شود، آثار رواني تورم در اثر کاهش حجم اسکناس در جريان، تخفيف مي يابد و صرفه جويي در وقت براي شمارش اسکناس به ويژه در شعب بانک ها حاصل مي‌شود.

 .

بايد دانست كه هر برنامه اقتصادي، هزينه و فايده خاص خود رادارد و همه کشورهايي که اصلاح پولي داشته‌اند با علم به اين قضيه دست به حذف صفر از پول ملي زده‌اند.

.

منافعي از بابت تسهيل مبادلات مالي، کاهش هزينه نگهداري پول، بهبود شيوه‌هاي ثبت حسابداري و رايانه اي، کاهش جرائم ناشي از حمل مقادير متنابه پول توسط افراد و غيره نيز حاصل مي شود که خالص فايده اجراي طرح را افزايش مي دهد.

 .

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.