نرم افزارحسابداری صدگان

کشورهاي ديگري جايگزين امارات در مبادلات تجاري مي شوند.

0 601

حسابداراپ

در شرايطي که چند روز پيش خبر دستور توقف گشايش اعتبار ال سي براي طرف هاي ايراني از سوي بانک مرکزي کشور امارات به بانک هاي اين کشور اعلام شد، روز گذشته مديرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد: مي توان کشورهايي مانند چين، ترکيه و کره را جايگزين امارات کرد.

 .

دکترمسعود دانشمند، رئيس اتاق بازرگاني ايران و امارات نيز به خراسان گفت: اين موضوع که قطر و امارات متحده عربي گشايش ال سي براي طرف هاي ايراني را متوقف کرده اند صحت دارد، اما خود اماراتي ها هم از اين موضوع خوشحال نيستند، زيرا ۱۵درصد اقتصاد امارات و حدود ۴۰درصد اقتصاد دبي را مبادلات بازرگاني با ايران شکل مي دهد.

 .

وي تصريح کرد: راه حل هايي چون جايگزيني کشورهاي ديگر به جاي امارات براي حل اين مشکل داريم. رئيس اتاق بازرگاني ايران و امارات ادامه داد: اماراتي ها به صورت غيررسمي مي گويند تحت فشارهاي خارجي هستند.

 .

۱۵ درصد اقتصاد امارات و ۴۰درصد اقتصاد دبي را مبادلات بازرگاني با ايران شکل مي دهد.

دکترمسعود دانشمند، رئيس اتاق بازرگاني ايران و امارات به خراسان گفت: اين موضوع که قطر و امارات متحده عربي گشايش ال سي براي طرف هاي ايراني را متوقف کرده اند صحت دارد، اما خود اماراتي ها هم از اين موضوع خوشحال نيستند، زيرا ۱۵درصد اقتصاد امارات و حدود ۴۰ درصد اقتصاد دبي را مبادلات بازرگاني با ايران شکل مي دهد.

.

 رئيس اتاق بازرگاني ايران و امارات ادامه داد: اماراتي ها به صورت غيررسمي مي گويند تحت فشارهاي خارجي هستند. دانشمند افزود: مجموع مبادلات تجاري سال گذشته ايران با امارات حدود ۲۵ميليارد دلار بوده است و امسال پيش بيني مي شود تا انتهاي سال به حدود ۳۵ ميليارد دلار برسد، بنابراين مجموع مبادلات تجاري ما با اماراتي ها رقمي است که آن ها به راحتي نمي توانند از آن چشم پوشي کنند.

 .

براي واردات مشکلي نداريم.

پندار سیستم

وي گفت: در حال حاضر براي واردات از امارات مشکلي نداريم، يعني طرف هاي ايراني مي توانند به غير از درهم (با دلار يا برخي از ارزهاي ديگر) از طرف ايران گشايش اعتبار ال سي داشته باشند اما براي صادرات از طريق امارات، طرف هاي اماراتي گشايش ال سي نمي کنند که براي اين موضوع نيز راه حل داريم و قرار نيست راه حل ها را رسانه اي کنيم و کشورهاي ديگر را مي توانيم جايگزين امارات کنيم براي حل مشکلات. وي افزود: هر تصميمي که اماراتي ها بگيرند يک راه حل براي دور زدن آن وجود دارد و اتفاق خاصي نمي افتد.

 .

حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار شرکت ايراني در امارات فعاليت مي کنند.

دانشمند گفت: آمار دقيقي از تعداد شرکت هاي ايراني فعال در امارات وجود ندارد چون طبق قانون آن ها، ايراني ها براي ثبت شرکت در امارات بايد شريک اماراتي داشته باشند و بنابراين خيلي از اسم هاي شرکت هاي ايراني، اماراتي است اما به صورت تخميني چيزي حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار شرکت ايراني در امارات فعاليت مي کنند.

 .

مديرعامل بانک توسعه صادرات مطرح کرد: چين، ترکيه و کره کشورهاي جايگزين امارات براي گشايش ال سي

مديرعامل بانک توسعه صادرات درباره اختلاف هاي ايران و امارات و مشکلات ايجاد شده براي گشايش ال سي در اين کشور گفت: به هر حال اين مشکل بروز کرده اما مي توان کشورهايي مانند چين، ترکيه و کره را جايگزين آن  کرد.

 .

 وکيلي همچنين با اشاره به مشکلاتي که در افتتاح ال سي در جريان اختلاس اخير بانکي به وجود آمده است، گفت: اگرچه شرايط صدور ال سي کمي مشکل شده اما طي جلسات مکرري که با بانک مرکزي داشته ايم، تلاش هايي براي حل آن صورت گرفته به هر حال ما به طور مستقيم ال سي باز کنيم چون تحريم شده ايم اما در حال پيدا کردن راه حل هايي هستيم.

 .

مديرعامل بانک توسعه صادرات همچنين با اشاره به اين که صادرات براي توسعه پايدار ضروري است، گفت: طي چند سال گذشته جهش شش برابري در صادرات غيرنفتي کشور رخ داده است به طوري که اين رقم از هشت ميليارد دلار در برنامه چهارم به ۳۹ ميليارد دلار در پايان سال ۸۹ رسيده است و اميدواريم اين رقم تا پايان سال جاري به ۴۵ ميليارد دلار برسد.

 .

او همچنين تاکيد کرد که ۸۳ درصد منابع اين بانک در اختيار حدود هزار و ۵۰۰ صادر کننده برتر کشور قرار گرفته است. وي همچنين درباره نوسانات اخير در بازار ارز و سکه گفت: کاملا واضح است که عده اي مي خواهند در بازار ارز اختلال ايجاد کنند اما با افزايش نرخ سود سپرده و اوراق مشارکت به زودي اين مشکل حل مي شود.

 .

منبع : روزنامه خراسان

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.