- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نقدي بر اظهارات رييس كل بانك مركزي

حتی اگر ادعای محمود بهمنی درباره فروش روزانه ۳۰ هزار سکه طلا صحت داشته باشد، بیش از سه سال طول خواهد کشید تا فروش سکه تنها افزایش حجم نقدینگی سال ۹۰ را از بازار پولی کشور جمع‌آوری کند.

.
در حالی که نقدینگی کشور طی سال‌جاری با افزایش ۳۲ هزار میلیارد تومانی به رقم خطرناک ۳۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده، محمود بهمنی ادعا کرده که اهرم‌های تمهید شده از جانب بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت نقدینگی سرگردان را مهار کرده و کاهش داده است.آقای رییس کل همچنین آنچه آزادسازی نرخ سود بانکی نامیده را ستوده و آن را سبب رونق فروش اوراق مشارکت برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری دانسته است.

 .

البته آقای رییس کل باید به خاطر آورد که به هنگام افزایش نرخ سود بانکی خود تصریح کرده بود که نرخ سود بانک‌ها از میزان تعیین شده بیشتر نخواهد شد و افزایش دیگری برای این نرخ سود در دستور کار نیست.

.
این اظهارات نشان می‌دهد که رفتار رییس کل و همکارانش نه آزادسازی که افزایش نرخ سود بانکی بوده است؛ مساله‌ای که احتمالا از نظر مقامات بانکی کشور مغفول نخواهد ماند.

 .

اما این افزایش تا چه حد بر بازار پولی کشور موثر بوده است؟ نمی‌توان انکار کرد که افزایش نرخ سود بانکی به عنوان یک اهرم البته تاثیرگذار بوده و بخش پیش‌بینی‌شده‌ای از نقدینگی را به خود جذب کرده است به ویژه اینکه همکاران امنیتی دولت با دخالت در بازار و امنیتی کردن فضای اقتصادی بالاخص اتخاذ تدابیر امنیتی برای مهار معاملات طلا و ارز برای منجمد کردن یا حداقل از رونق انداختن این معاملات تلاش کرده‌اند.نگاهی به وضعیت بازار ارز و معاملات قاچاق، همچنین قیمت سکه که شاخص معاملات طلا محسوب می‌شود نشان می‌دهد وضعیت قیمت‌ها در بازار کالاهایی که نقدشوندگی بالایی دارند یا خود به عنوان نقدینگی قابل تبادل هستند، چندان به سامان نرسیده است.

 .

نرخی که بانک مرکزی برای ارز تعیین کرده اگرچه به عنوان تنها نرخ رسمی ثابت مانده و دولت با قاطعیت از آن دفاع می‌کند اما محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها ابراز نگرانی کرده که نشان می‌دهد رییس کل نسبت به آنچه در بازار غیررسمی ارز می‌گذرد مطلع و دلمشغول است.

.
به عبارت دیگر قیمت ارز فقط به طور دستوری و با استیلا بر بازار تعیین و منجمد شده و اگر این فشار از بازار برداشته شود، آنگاه احتمالا شرایط جدیدی رخ خواهد داد. همین فرآیند در بازار طلا هم قابل پیش‌بینی است و اگر برای خرید سکه طلا به بانک‌ها هجوم برده می‌شود دلیل آن این نیست که مردم می‌خواهند به دولت محبت کنند و از حجم نقدینگی سرگردان بکاهند بلکه دلیل آن این است که حاشیه پررنگی از سود در بازار طلا قابل انتظار است که از هم‌اکنون خریداران به آن دل بسته‌اند. در چنین صورتی خرید طلا می‌تواند به‌عنوان نشانه‌هایی از وقوع توفان اقتصادی در ماه‌های آینده تلقی شود.

.
با این همه آقای رییس کل ترجیح داده مانند گذشته موفقیت‌های خود را تبلیغ و چشم‌انداز دلگرم‌کننده‌ای از آینده به دست دهد. البته باز هم مانند گذشته این چشم‌انداز دلگرم‌کننده می‌تواند به وقوع نپیوندد و رییس کل حصول نتیجه را به زمان دیگری موکول کند؛ زمانی که وقوع آن ممکن است به عمر دولت فعلی قد ندهد.

 .

منبع : جهان صنعت

نادر کریمی‌جونی